ایران و ونزوئلا از هر اقدامی برای ثبات بازار نفت استقبال می‌کنند

وزیر نفت در دیدار با همتای ونزوئلایی خود گفت: ایران و ونزوئلا برای انجام هر اقدامی که به ثبات بازارهای جهانی نفت خام کمک کند، آمادگی دارند.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه عصر امروز (چهارشنبه، 22 شهریورماه) پس از دیدار با الوخیو دل پینو، وزیرنفت ونزوئلا، محور این دیدار را گسترش روابط دوجانبه عنوان کرد و افزود: صحبت درباره شرایط بازارهای جهانی نفت خام سهم چشمگیری در گفت‌وگوهای امروز داشته است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه میزان تعهد اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نسبت به توافق جهانی کاهش عرضه خوب بوده است.

وزیر نفت میزان تعهد مشارکت کنندگان در برنامه کاهش تولید اوپک (30 نوامبر 2016) در هشت ماه گذشته 98 درصد اعلام کرد و افزود: میزان پایبندی اعضا در آینده نیز بهتر می‌شود.

وی با بیان این که واکنش بازار نفت نسبت به توافق اوپک خوب بوده است، ادامه داد: در دیدار امروز با همتای ونزوئلایی همچنین درباره ثبات بازار نفت و جلب همکاری تولیدکنندگان غیرعضو اوپک به منظور ثبات بیشتر صحبت کردیم.

گردهمایی نشست وزیران جی‌یی‌سی‌اف 12 مهرماه در مسکو

وزیر نفت با تایید گفت‌وگو درباره تمدید توافق اعضای اوپک تا ژوئن 2018 در مذاکره با همتای ونزوئلایی خود، تصریح کرد: قرار است مذاکرات بیشتر درباره تمدید توافق اوپک در نشست 12 مهرماه وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) در مسکو ادامه یابد.

وی ادامه داد: به‌ هرحال ما برای هر اقدامی که به ثبات بازار نفت کمک کند، آمادگی داریم.

زنگنه درباره میزان پایبندی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک به برنامه جهانی کاهش عرضه اظهار کرد: در جمع تولیدکنندگان غیرعضو اوپک روسیه مهمترین کشور به شمار می‌آید و قرار است در این باره نیز با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در مسکو صحبت کنیم.

وزیر نفت گفت: تعهد کشورهای غیرعضو اوپک به کاهش تولید خوب است، اما باید مراعات آنها بیشتر شود.

به گزارش شانا، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست 30 نوامبر 2016 (10 آذرماه 95) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولید است.

10 روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گردهم آمدند و بر سر کاهش حدود 600 هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو اوپک نیز مورد توافق شد، روسیه با تعهد کاهش روزانه 300 هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ژانویه 2017 اجرایی شد و در نشست 172 این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق اوپک تا مارس 2018 تمدید شود و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

کد خبر 278579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =