جناح بندی‌های سیاسی جایگاهی در فعالیت‌های تولیدی و فنی صنعت نفت ندارد

شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به سلسه گزارش‌های خبرگزاری مهر درباره فازهای پارس جنوبی توضیحاتی ارائه و تاکید کرد: متخصصان صنعت نفت کشور فارغ از هرگونه جناح‌بندی سیاسی که البته در فعالیت‌های تولیدی و فنی جایگاهی ندارد، تمامی تلاش خود را برای نیل به اهداف و آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی ایران و تولید هرچه سریعتر از میدان مشترک پارس جنوبی بکار خواهند بست.

به گزارش شانا، متن پاسخ شرکت نفت و گاز پارس به خبرگزاری مهر به شرح زیر است:

احتراماً، عطف به درج سلسله گزارش‌هایی با عناوین «تاخیر چند ساله در توسعه فاز۱۳پارس جنوبی/تداوم زیان ۵ میلیارد دلاری»، «فاز ۱۴ پارس جنوبی، پروژه‌ای با ۵۰ درصد پیشرفت که ۴سال معطل است»، «تاخیر در توسعه فازهای۲۲تا۲۴ پارس جنوبی/ زیانی که هر روز بیشتر می‌شود»، «تاخیر، دامن ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی هم گرفت / در‎انتظار واحدLPG» و «در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی چه می گذرد؟/افتتاح نمایشی؛از ادعا تا عمل» در بخش انرژی آن خبرگزاری که مشخص نیست با چه اهداف و انگیزه‌ای، اعتماد افکار عمومی به دستاوردهای بی‌بدیل اخیر در مجموعه پارس جنوبی را مورد هدف قرار داده است، ضروری است توضیحاتی به ترتیب زیر ارائه شود:

نگارنده این سلسله گزارش‌ها در بخشی از نوشته خود با عنوان «تاخیر در توسعه فازهای۲۲تا۲۴پارس جنوبی/زیانی که هر روز بیشتر می‌شود» از قول کارشناسانی که مشخص نیست چه کسانی هستند، اولویت‌بندی توسعه فازهای پارس جنوبی را یکی از اشتباهات وزارت نفت در دولت یازدهم دانسته که موجب شده این پروژه‌ها با «پیشرفت بسیار کُند» ادامه یابد.

در حالی که اولویت‌بندی انجام شده در دولت یازدهم در راستای اتمام هر چه سریع‌تر فازهای نیمه‌تمام پارس جنوبی در عمل موجب ایجاد حرکتی عظیم در جهت افزایش تولید از میدان مشترک پارس جنوبی شده و میزان برداشت از این میدان مشترک را به سطحی برابر با قطر رسانده است.

تولید همزمان 5 پروژه پارس جنوبی در قالب قراردادهای تولید زود هنگام 35 ماهه در دولت گذشته، در حالی صورت گرفت که اتمام پروژه‌های قبلی علی‌رغم سرازیر شدن بدون هدف منابع مالی به این طرح‌ها خصوصاً در خلال سالهای 90 الی 92 در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. دولت یازدهم در آغاز کار خود با هشت پروژه با پیشرفت 40 تا 80 درصدی مواجه بود که منطقی‌ترین روش با توجه به محدودیت منابع مالی و ضرورت برداشت هر چه سریع‌تر گاز از میدان مشترک، اتخاذ رویه اولویت‌بندی طرح‌ها بود.

به دنبال این برنامه جهادی که با اولویت دادن به طرح فازهای 12 و 16-15 در بخش ابتدایی و متعاقباً طرح فازهای 18-17، 19 و 21-20 در مرحله دوم آغاز شد، جمعاً 11 فاز استاندارد عملیاتی و به میزان 275 میلیون متر‎مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شد. همچنین فعالیت طرح‌های در اولویت سوم نیز شامل فازهای 13، 24-22 و 14 طی این مدت متوقف نشده و با تمرکز بر بخش‌های حفاری و ساخت سکوهای دریایی از پیشرفت چشمگیری برخوردار بوده است.

اتمام یازده فاز استاندارد تا پایان دولت یازدهم و آن هم تنها در مدت 4 سال، کارنامه‌ای نیست که بتوان بر اساس قیاس با پیشرفت اندک پروژه‌های اولویت سوم در این مدت، بر آن خرده گرفت.
همچنین، در بخش دیگری از این سلسله‎گزارشات با نادیده گرفتن فعالیت‌های بی‌نظیر انجام‌شده در پارس جنوبی طی چهارساله گذشته، افتتاح فازهای 17، 18 و 19 پارس جنوبی «نمایشی» خوانده شده و عنوان گردیده که هنوز واحد تولید گاز مایع (پروپان و بوتان – LPG) این فازها راه‌اندازی نشده است.

لازم به توضیح است، در حال حاضر کلیه واحدهای تولید، تصفیه، ذخیره‌سازی و صادرات گاز مایع پالایشگاه‌های فازهای 17، 18 و 19 در مسیرتولید قرار دارد. در زمانی که کشور با تحریم‌های جهانی مواجه بود و امکان خرید برخی تجهیزات تولید گاز مایع در آن مقطع میسر نبود، تزریق این محصول به شبکه سراسری انتقال گاز در دستور کار قرار گرفت تا علاوه بر تأمین سوخت مصرفی در فصل سرما، اختلالی در راه‌اندازی واحدهای پالایشگاهی فازهای پارس جنوبی حادث نشود. بنابراین، حتی در زمان تحریم نیز عدم تأمین کامل تجهیزات تولید LPG مانعی در سر راه توسعه و راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی محسوب نمی‌گردید.

جهت شناخت بیشتر مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده در پارس جنوبی، ذکر این نکته حائز اهمیت است که بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و لزوم انتقال دانش فنی ساخت اقلام پرمصرف صنعت نفت در کشور، شرکت ملی نفت ایران برای رسیدن به خودکفایی در تولید لوله‌های حفاری (مغزی CRA)، نسبت به انعقاد قراردادی با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های خارجی و ایرانی اقدام کرد تا در حدود 600 کیلومتر از لوله‌های مغزی مورد نیاز طرح‌های جاری شرکت نفت و گاز پارس را از طریق مشارکت سازندگان داخلی و خارجی تأمین کند. با توجه به شروع این قرارداد، طرح‌های فعلی پارس جنوبی بر اساس اولویت‌های موجود و میزان مصرف، محموله‌های خود را تحویل خواهند گرفت، لیکن بر اهل فن پوشیده نیست که بومی‌سازی تولید این قلم، نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است که فرآیند آن حداقل سه سال به طول می‌انجامد.

در پایان، متذکر می‌شود متخصصان صنعت نفت کشور فارغ از هرگونه جناح‌بندی سیاسی که البته در فعالیت‌های تولیدی و فنی جایگاهی ندارد، تمامی تلاش خود را در راستای نیل به اهداف و آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی ایران و تولید هرچه سریعتر از میدان مشترک پارس جنوبی بکار خواهند بست.

کد خبر 278585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =