95 درصد گاز مشعل‌های فازهای 2 و 3 پارس جنوبی بازیافت می‌شوند

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با انجام پروژه بازیافت گازهای مشعل پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی، امکان بازیابی 95 درصد از کل گازهای ارسالی به مشعل‌های این پالایشگاه محقق خواهد شد.

به گزارش شانا، مسعود حسنی اظهار کرد: پالایشگاه دوم در بخش خشکی مشتمل بر دو فاز (2 و 3)، چهار ردیف پالایش گاز و 6 شبکه مجزای ارسال گاز به مشعل‌ها (هر فاز سه شبکه) شامل کم فشار، فشار متوسط و فشار بالاست.

وی با اشاره به این که میزان گازهای ارسالی به این مشعل‌ها بر اساس طراحی 300 میلیون متر مکعب در سال بوده است، تصریح کرد: پس از ایجاد اصلاحات و بازنگری در محاسبات و بهینه کردن فرایند در سال‌های گذشته، این میزان هم اکنون به حدود 120 میلیون متر مکعب گاز در سال کاهش یافته است.

حسنی افزود: طرح بازیابی گازهای ارسالی به مشعل‌های پالایشگاه دوم، گام بسیار بزرگی در راستای حفظ سرمایه ملی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است.

وی یادآور شد: با مدیریت شرکت ملی نفت ایران و پس از انجام مطالعات اولیه، جمع آوری اطلاعات طراحی، عملیاتی و اندازه‌گیری های میدانی و همچنین انجام مطالعات امکان‌سنجی از سوی مجری طرح جامع توسعه پایدار پارس جنوبی و با همکاری واحدهای مختلف پالایشگاه دوم، این موضوع سبب امضای قرارداد میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت SOFREGAZ فرانسه و شرکت ایرانی صنعت سازه ثمین در شهریورماه 96 شده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی یادآور شد: این طرح با ارزش تقریبی 42 میلیون یورو با زمان برگشت سرمایه 18 ماهه، برای جلوگیری از هدر رفت 450 هزار متر مکعب گاز در روز طراحی شده است.

به گزارش شرکت ملی گاز ایران، حسنی افزود: با انجام پروژه بازیافت گازهای مشعل پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی، امکان بازیابی 95 درصد از کل گازهای ارسالی به مشعل‌های این پالایشگاه و تزریق دوباره گازهای بازیابی شده به جریان خوراک ورودی پالایشگاه محقق خواهد شد.

وی با بیان این که فرآیند بازیافت و مصرف گاز مشعل (FGR) به عنوان موثرترین فناوری و روشی پیشرفته در دنیا به منظور جمع‎آوری گازهای مشعل پالایشگاه‎ها و تاسیسات مشابه صنعتی کاربرد دارد، تصریح کرد: با الگوبرداری و بومی‌سازی این طرح، قابلیت تعمیم و اجرای آن در دیگر فازهای پارس جنوبی نیز میسر خواهد شد.

حسنی خاطرنشان کرد: کنترل و کاهش آلاینده‌های محیط زیستی همواره در تمامی فعالیت‌ها، اقدامات و طرح‌های اصلاحی پالایشگاه دوم مورد توجه بوده و از دغدغه‌های جدی مدیران و کارکنان این پالایشگاه است.

کد خبر 278599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =