افزایش 900 میلیون دلاری صادرات محصولات پتروشیمی ایران

تثبیت و تقویت قیمت جهانی نفت و بهره برداری از طرح‌های جدید پتروشیمی سبب افزایش حدود 900 میلیون دلاری درآمد صادرات محصولات پتروشیمی در پنج ماه نخست امسال شد.

به گزارش شانا، همزمان با تقویت قیمت جهانی نفت خام از ابتدای سال 2017 میلادی و به‌ویژه پس از اجرای توافق جهانی کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از ابتدای ژانویه 2017، درآمد صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران از ابتدای سال 1396 تا پایان مردادماه با افزایشی حدود 900 میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه پارسال همراه شده است.

بر این اساس در کنار تثبیت قیمت نفت ایران در محدوده 50 دلار برای هر بشکه که تاثیر مستقیم بر تقویت و افزایش درآمد صادرات محصولات پتروشیمی کشور داشته، ساخت و راه اندازی طرح‌های جدید پتروشیمی هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افزایش درآمد صادرات پتروشیمی بوده است.

در طول پنج ماه نخست امسال حدود 9 میلیون و 198 هزار تن محصول پتروشیمی به بازارهای جهانی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، نشان از افزایش 470 هزار تنی حجم صادرات محصولات پتروشیمی کشور دارد.

افزون بر این در این مدت، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی حدود چهار میلیارد و 593 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با پنج ماه ابتدای پارسال حدود 900 میلیون دلار افزایش نشان می‌دهد.

رشد شاخص‌های پتروشیمی در پنج ماه نخست امسال تنها در حوزه صادرات نبوده بلکه در بخش فروش داخلی محصولات پتروشیمی به منظور تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی هم در این مدت بالغ بر هفت میلیون و 275 هزار تن محصول پتروشیمی عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایشی حدود 785 هزار تنی داشته است.

ارزش محصولات پتروشیمی و پلیمری عرضه شده در بازار داخلی هم در طول پنج ماه نخست امسال بیش از 14 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود سه هزار و 700 میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

در طول پنج ماه نخست امسال حدود 22 میلیون و 600 هزار تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده که پیش بینی می‌شود با توجه به پایان دوره تعمیرات اساسی اکثر واحدهای مجتمع‌های پتروشیمی تا پایان امسال با ثبت یک رکورد جدید، تولید محصولات پتروشیمی ایران به حدود 56 تا 58 میلیون تن افزایش یابد.

از سوی دیگر برای سال 96 پیش بینی صادرات حدود 23 تا 23.5 میلیون تن محصول پتروشیمی شده که در صورت تثبیت شرایط کنونی قیمت‌ها در بازارهای منطقه‌ای و جهانی برآورد می‌شود که امسال درآمد صادرات محصولات پتروشیمی ایران به حدود 11.5 تا 12 میلیارد دلار افزایش یابد.

در شرایط کنونی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود 62 میلیون تن است که در صورت بهره‌برداری از طرح‌های جدید در دست اجرا همچون فاز سوم پتروشیمی پردیس، مرجان، متانول کاوه، فاز یک پتروشیمی بوشهر و طرح اتیلن پتروشیمی ایلام این ظرفیت امسال افزایشی حدود 10 میلیون تنی را تجربه خواهد کرد.

کد خبر 278640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =