حمایت وزارت نفت از تدوین ۳ هزار پایان نامه تحصیلی

وزیر نفت گفت: از سال 1392 تاکنون، تدوین سه هزار پایان‌نامه‌ دانشجویی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری از سوی وزارت نفت مورد حمایت قرار گرفته است.

به گزارش شانا، مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، امروز (سه‌شنبه، 28 شهریورماه) در نشست تخصصی در اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور گفت: با آغاز به کار دولت یازدهم، برنامه وسیعی برای تقویت ارتباط میان دانشگاه‌ها و صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت و امیدواریم در دولت دوازدهم این امر به بلوغ و ثمردهی برسد.

وی با بیان این‌که در چهار سال گذشته، از سه هزار پایان‌نامه دانشجویی حمایت کرده‌ایم، افزود: از سال 1392 تاکنون 3 هزار پایان‌نامه‌ دانشجویی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری از سوی وزارت نفت مورد حمایت قرار گرفته و مجموعا 10 میلیارد تومان برای آن پرداخت شده و قصد داریم این تسهیلات را در مقطع دکتری، 12 میلیارد تومان و در مقطع کارشناسی ارشد‌ هشت میلیارد تومان اضافه کنیم‌.

زنگنه تصریح کرد: مطالعات بهبود و افزایش بازیافت 20 میدان نفتی را در قالب قراردادهای پژوهشی 10 ساله به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور واگذار کردیم و میانگین پیشرفت فیزیکی این قراردادها تاکنون 15 درصد بوده است.

وزیر نفت مهم‌ترین مسئله در بخش بالادستی نفت را افزایش بازیافت نفت از مخازن دانست و تصریح کرد: حدود 800 میلیارد بشکه نفت درجا داریم، اما میانگین ضریب بازیافت ما از این تعداد 27 درصد است.

وی با اشاره به این‌که یک درصد افزایش ضریب بازیافت نفت حدود هشت میلیارد بشکه است، عنوان کرد: این میزان می‌تواند 400 میلیارد دلار برای کشور ثروت ایجاد کند، همچنین دانشگاه و صنعت در این زمینه باید با یکدیگر همکاری کنند.

زنگنه با بیان این‌که برای نخستین بار است که تحقیق مخازن را به دانشگاه‌ها واگذار کرده‌ایم، گفت: این امر نیاز به یک سازماندهی جدید دارد و باید اجزای مختلف دانشگاه به صورت تیمی به کار گرفته شوند تا تحولی برای پژوهش کشور ایجاد شود.

وی در باره بخش پایین دستی نفت نیز افزود: 12 قرارداد با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور با هزینه‌ای بالغ بر 700 میلیارد تومان منعقد شده است.

زنگنه مقوله بالادستی و پایین دستی در حوزه نفت را مهم ارزیابی کرد و گفت: معتقدم این دو مقوله به یک تحول ساختاری منجر می‌شود و پیوند بین دانشگاه و صنعت را به طور کامل نهادینه می‌کند، دانشگاه‌های ما باید روزانه‌ با مراکز نفتی‌ متصل شوند تا بتوانند‌ با یکدیگر همکاری‌های مناسبی داشته باشند‌.

وزیر نفت بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی را مهم دانست و تصریح کرد: کشور ما جزو کشورهایی است که بالاترین میزان اتلاف مصرف انرژی اولیه و ثانویه را دارد و استفاده از ظرفیت‌های حوزه علوم انسانی و پژوهشگران علوم اجتماعی در این زمینه بسیار راهگشاست.

کد خبر 278652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =