۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
  • کد خبر: 278698
شرکت ملی نفت ایران در هفته‎ای که گذشت

شرکت ملی نفت هفته پایانی شهریورماه امسال را در حالی پشت سر گذاشت که شرکت نفت فلات قاره به عنوان «بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت ایران در دریا» سی و هفت سالگی‎اش را جشن گرفت و مدیرعامل شرکت ملی حفاری به طور رسمی معارفه شد.

به گزارش شانا، آیین گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد تاسیس شرکت نفت فلات قاره ایران با حضور مدیران این شرکت، 26 شهریورماه امسال در منطقه عملیاتی لاوان برگزار شد.

این مراسم با خبرهای نسبتا خوبی درباره پروژه‎های نگهداشت و افزایش تولید نفت این شرکت همراه بود؛ به طوری‌که اعلام شد افزون بر مجوز ۱,۸ میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در نفت فلات قاره از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، افزایش سقف سرمایه‎گذاری تا بیش از پنج میلیارد دلار برای اجرای این دست از طرح‌ها و پروژه‌ها در این شرکت محتمل است.

خبر دیگر، تعیین تکلیف پروژه ان‎جی‎ال خارک بود که به گفته مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره، قرارداد آن در قالب (Build-Operate-Transfer) BOT با کنسرسیومی ایرانی امضا می‎شود و مقرر شده است ظرف سه سال آینده اجرایی شود. در این مراسم اعلام شد که راهبری لایه نفتی پارس جنوبی هم به شرکت نفت فلات قاره واگذار شده است.

جکت سکوی سرچاهی F18 میدان مشترک فروزان هم هفته گذشته بارگیری شد و می‎توان امیدوار بود با پایان نصب این سکو سرانجام تا پایان آذر ماه امسال و استقرار دکل حفاری، شاهد افزایش برداشت نفت از این میدان مشترک باشیم.

نقطه قوت این مراسم، برگزاری آن در یک منطقه عملیاتی و در میان کارکنانی بود که بی شک لفظ «اقماری» نمی‎تواند گویای مصائب کارشان باشد. رئیس منطقه عملیاتی لاوان در این مراسم به تشریح عملکرد و فعالیت‎های انجام شده در این منطقه طی حدود 2 سال اخیر پرداخت و همانند دیگر مدیران دلسوز نفت، با اشاره به جایگاه منابع انسانی به عنوان سرمایه اصلی شرکت ملی نفت خواهان توانمندسازی و توجه بیشتر به این سرمایه حیاتی شد.

تودیع مدیرعامل پیشین و معارفه مدیرعامل جدید شرکت ملی حفاری ایران 15  

هفته گذشته، مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید شرکت ملی حفاری ایران در وزارت نفت برگزار و سپس مدیرعامل جدید این شرکت راهی اهواز شد. آنچه در این نشست بیش از همه مورد تاکید قرار گرفت، ضرورت تغییر راهبرد شرکت ملی حفاری بود؛ شرکتی که به گفته مدیرعامل جدیدش، برای ایفای نقش در قالب قراردادهای جدید نفتی دیگر نمی‎تواند به امتیاز دادن از سوی شرکت ملی نفت امیدوار باشد و باید برای حضور در فضای رقابتی بازار حفاری بیش از پیش تلاش کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت هم که در این مراسم بر لزوم تغییر راهبرد ملی حفاری تاکید داشت، از کمبود منابع مالی شرکت نفت به عنوان یکی از دلایل اصلی که شرکت‎های تابعه را ناگزیر از تخصیص بهینه هزینه‎ها کرده است نام برد و در ادامه، از تشکیل کمیته تامین منابع مالی در وزارت نفت برای شناسایی و اتخاذ راهکارها و مکانیسم‎های تامین منابع به منظور تحقق اهداف پیش روی صنعت نفت خبر داد.

در مسیر مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه‎هایی که برای پیشبرد اهداف توسعه‎ای در میادین نفت و گاز کشور در دستور کار قرار دارد، هفته گذشته سفیر برزیل در تهران، با حضور در شرکت نفت خزر از علاقمندی شرکت پتروبراس برای همکاری با شرکت ملی نفت در پروژه‎های خزر خبر داد. شورای مشاوران مخازن شرکت ملی نفت هم طرح‎های توسعه‎ای مخزن بنگستان میدان آب‌تیمور را که از سوی شرکت‎های لوک‎اویل، پرتامینا و مرسک ارائه شده است، بررسی کرد. همچنین مدیریت برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت از استقرار کامل سامانه مدیریت خوردگی در این شرکت در آینده‎ای نزدیک خبر داد.

شرکت نفت و گاز پارس هم در هفته‎ای که گذشت، بی‎خبر نبود. این شرکت ارزش تولیدات فاز ١٩ پارس جنوبی را در بازه زمانی اردیبهشت تا نیمه نخست شهریور امسال، بیش از سه میلیارد دلار عنوان و اعلام کرد که عملیات لوله‎گذاری دومین و آخرین خط دریایی طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی به طول ۱۰۹ کیلومتر آغاز شده است. 

سکوی  پارس جنوبی ١٩،سکوی فاز 19 ، نصب سکو  21

کد خبر 278698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =