ایران پلاست؛ دروازه ورود فعالان داخلی به بازارهای جهانی

یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست فرصت مناسبی برای ارائه تازه‌ترین فناوری‌ها و دانش روزآمد جهان در صنعت پلیمر و پلاستیک ایران در کنار بزرگان این صنعت از سراسر دنیاست.

به گزارش شانا، بزرگترین رویداد نمایشگاهی صنعت پتروشیمی ایران که از امروز یکشنبه (دوم مهرماه) فعالیت خود را آغاز می‌کند، بهترین فرصت برای ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای صنعت پتروشیمی کشور و رایزنی برای جذب سرمایه های جدید و همچنین انتقال دانش فنی روزآمد جهان است.
نمایشگاه امسال در شرایط جدید اقتصادی و سیاسی به وجود آمده برای ایران می تواند فصل تازه‌ای از مسیر توسعه صنعت پتروشیمی کشور را به ویژه در بخش پلیمر رقم بزند و دوران پساتحریم فرصتی جدید برای توسعه متوازن پتروشیمی در ایران به وجود آورده است که باید از این فرصت به بهترین شکل بهره مند شد، وجود منابع هیدروکربوری به عنوان خوراک، موقعیت راهبردی کشور از لحاظ منابع آب، وجود سرمایه انسانی متخصص و شرکت‌های توانمند داخلی از دلایل توسعه این صنعت به شمار می‌آید.
 
دهمین نمایشگاه ایران پلاست امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های مختلف به طور رسمی گشایش می‌یابد که این موضوع حکایت از اهمیت این نمایشگاه برای دولت و مجلس دارد.
کاربرد محصولات پتروشیمی در زندگی روزمره انسان‌ها در سراسر جهان در حال گسترش است، کالاهای مصرفی مانند کیف، کفش، لباس، پوشاک، لوازم برقی و غیر برقی، ظروف و لوازم آشپزخانه، قطعات خودرو و تجهیزات مربوط، میز و صندلی، لوازم لوکس تزئینی داخل و بیرون از منزل، مصالح ساختمانی، لوازم پزشکی، قطعات کامپیوتری همگی از جمله کالاهایی هستند که همگی از محصولات صنایع پلیمری و صنایع تکمیلی پتروشیمی به شمار می‌آیند.
 
در این میان باید به این نکته اشاره کرد که با وجود روند رو به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور، توسعه صنایع تکمیلی و تکمیل زنجیره ارزش متناسب با توسعه بخش بالادستی این صنعت ارزش آفرین پیش نرفته است، از این رو توجه به توسعه متوازن صنعت پتروشیمی هدفی که در ادامه مسیر توسعه به آن توجه داشت؛ از این رو می‌توان نمایشگاه ایران پلاست را فرصتی برای تاکید بر توسعه متوازن صنایع پتروشیمی به منظور افزایش صادرات غیر نفتی به ویژه صنایع پایین دستی دانست. 
بدون تردید تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد مهم مورد سرلوحه فعالان صنعت پتروشیمی ایران است و باید به‌منظور جلوگیری از خام فروشی به دنبال تکمیل زنجیره ارزش و آسان سازی مسیر رونق تولید و صادرات محصولات نهایی بود.
تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی از مهمترین برنامه‌های موجود در نقشه راه صنعت پتروشیمی ایران به شمار می‌آید و می‌توان گفت این صنعت در سال‌های اخیر از صنایع پیشتاز در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش خام فروشی بوده است و جا دارد بیش از این ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف این صنعت بهره گرفت.

کارشناسان بر این باورند که به بدون شک مشارکت خارجی‌ها، ورود سرمایه‌های خارجی و به‌کارگیری دانش و فناوری‌های نو می تواند سبب تقویت توان تولیدکنندگان داخلی باشد زیرا مشارکت تولیدکننده داخلی با شرکت‌های خارجی زمینه مناسبی را برای رقابتی سالم فراهم می‌کند.
 
تجربه دوره‌های پیشین ایران پلاست نشان ‌می‌دهد که فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی می‌توانند با بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری این رویداد بین‌المللی و استفاده از فناوری و دانش روزآمد، از طریق همکاری با بزرگان صنایع پتروشیمی و پلاستیک جهان وارد بازارهای جهانی شوند.
 
بر اساس این گزارش، امسال 600 شرکت داخلی و 524 شرکت خارجی در نمایشگاه ایران پلاست حضور دارند و تعداد شرکت کنندگان خارجی و داخلی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست نسبت به دوره قبل به ترتیب 21 و 39 درصد افزایش یافته است.

یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست امسال میزبان بیش از 500 شرکت خارجی از 23 کشور جهان شامل بلژیک، دانمارک، آلمان، فنلاند، فرانسه، یونان، هند، صربستان، ایتالیا، کره جنوبی، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس، اسپانیا، انگلیس، تایلند، چک، قبرس، ترکیه، تایوان، چین، ژاپن و امارات خواهد بود که این تعداد شرکت کننده نشان دهنده جایگاه صنعت پتروشیمی کشورمان در عرصه بین المللی است.

یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست 2 تا 5 مهرماه 1396 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات برگزار می‌شود.

 سید فواد نبوی

کد خبر 278702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =