زنگنه: باید محصولات با ارزش تر پتروشیمی تولید کنیم

وزیر نفت از افتتاح طرح‌های پتروشیمی‌ کاوه، فاز سوم پتروشیمی پردیس و بوشهر تا پایان امسال خبرداد و گفت: باید از حضور سرمایه‌‌گذاران خارجی برای بالابردن ارزش افزوده، دستیابی به فناوری‌های نو و تولید محصولات با ارزش تر استفاده و از تولید محصولات کم ارزش دوری کنیم.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (یکشنبه، دوم مهرماه) در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با بیان این‌که در دوره دهم این رویداد جهانی نوید افتتاح چند طرح پتروشیمی داده بودم، گفت: خوشبختانه در سال 95 و ابتدای امسال چند طرح به بهره برداری رسید که ظرفیت عظیمی را به این صنعت اضافه کرد.

به گفته وی، پتروشیمی‌های لرستان، ارومیه، مهاباد، مرودشت، کارون، فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید، کردستان، مروارید، فاز دوم پتروشیمی کاویان، انتخاب و تخت جمشید عسلویه از جمله طرح‌هایی بودند که در سال 95 و ابتدای امسال به بهره برداری رسیدند.

وزیر نفت یادآور شد: در سال 95 سه واحد پلی اتیلنی خط لوله اتیلن غرب با مجموع ظرفیت یک میلیون تن افتتاح شد.

زنگنه با اشاره به این که پتروشیمی‌های کاوه، فاز سوم پتروشیمی پردیس و بوشهر در سال 96 افتتاح می‌شوند، اظهار کرد: بهره برداری از این طرح‌ها، ادامه حرکت در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی است.

وی با بیان این که به برکت خوراک فراوان و ارزان برای مجتمع‌های پتروشیمی، طرح های در حال اجرا پیشرفت بسیار خوبی دارند، ادامه داد: فاینانس بیشتر این طرح‌ها از صندوق توسعه ملی یا از دیگر کشورها تأمین می‌شود؛ بیشتر سرمایه گذاران در بخش بالادست پتروشیمی از بخش نیمه دولتی بوده‌اند.

علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در پتروشیمی

وزیر نفت به علاقه بسیار زیاد سرمایه گذاران خارجی برای حضور در طرح های پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: این فرصت بسیار بزرگی برای بالابردن ارزش افزوده، دستیابی به فناوری‌های نو و تولید محصول با ارزش بالاتر است؛ امیدواریم ما از تولید محصولات با ارزش پایین دوری کنیم.

زنگنه با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال و گام برداشتن در مسیر سیاست‌های کشور گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش پایین دست داریم که برای راه اندازی واحدهای جدید، وزارت صنایع باید به وزارت نفت کمک کند.

وی نوسان‌های پیش بینی نشده کمیت عرضه و قیمت خوراک را یکی از مشکلات صنایع پایین دست پتروشیمی عنوان کرد و افزود: واحدهای پتروشیمی کوچک به تنهایی نمی توانند در این شرایط وضع خود را تنظیم کنند و باید با ایجاد اتحادیه و انجمن‌ها برای کمک به تولید مستمر محصولات به این واحدها کمک کرد.

وزیر نفت ضرورت مراجعه تولیدکنندگان کوچک به بورس و الزام تأمین مواد اولیه از بورس را یکی از نگرانی‌های موجود دانست و ادامه داد: اصل بورس راهکار درستی است و بنده مذاکراتی با بورس داشته‌ام و در این باره به نتیجه رسیده‌ایم و امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود.

زنگنه صادرات و عرضه داخلی را از چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان بزرگ صنعت پتروشیمی دانست و اظهار کرد: قانون معافیت مالیاتی صادرات بیشتر از عرضه داخلی برای تولیدکنندگان بزرگ صنعت در گذشته وجود داشته و اکنون این مسئله باید حل شود.

اختصاص 2 هزار هکتار زمین برای توسعه صنایع میان دستی

وزیر نفت به تخصیص 2 هزار هکتار زمین در شرق عسلویه برای توسعه صنایع میان دستی پتروشیمی اشاره کرد و گفت: مشاور این طرح برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انتخاب شده است.

وی با اشاره به این که هرچه اقتصاد کشور فعال تر شود، واحدهای پتروشیمی نیز فعالتر می‌شوند، گفت: تقاضا برای محصولات پتروشیمی چه در داخل و چه در خارج از کشور باید وجود داشته باشد.

وزیر نفت با بیان این که پس از اجرایی شدن برجام شاهد افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی بودیم، تصریح کرد: حدود یک میلیون تن عرضه خوراک به واحدهای پایین دستی پتروشیمی در داخل کشور افزایش یافته که این به معنای ایجاد اشتغال، تولید و ایجاد ثروت برای کشور است.

زنگنه با اشاره به این که در پنج سال آینده ارزش محصولات بالادست پتروشیمی به 40 میلیارد دلار می‌رسد، گفت: در بخش میان دست و پایین دست نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه این صنعت، اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده صورت گیرد.

وزیر نفت یادآور شد: سیاست دولت بهبود کسب و کار، ایجاد اشتغال و بهبود زندگی مردم است که ما نیز مجری آن هستیم.

کد خبر 278712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =