جای پای شرکت‎های ایرانی در پروژه‎های صنعت نفت محکم می‎شود

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، توانمندسازی شرکت‎های ایرانی و افزایش حضور آنها را در بخش بالادست صنعت نفت، نتیجه مدیریت صحیح ظرفیت‎های موجود در این صنعت طی سال‎های اخیر دانست و گفت: با ادامه این روند، بخش خصوصی به تدریج در تامین سرمایه و اجرای پروژه‎های بالادستی نفت توانمندتر می‎شود.

به گزارش شانا، غلامرضا منوچهری صبح امروز (دوشنبه، سوم مهرماه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انرژی دانا، با بیان این مطلب افزود: کشور در بخش بالادست صنعت نفت در نقطه تحول قرار گرفته و خیز وزارت نفت در امضای قراردادهای نفتی و جذب سرمایه و فناوری، نویدبخش آینده‎ای پررونق برای این صنعت است.

وی با بیان این‎که انتظار می‎رود سرمایه‎ عمده‌‎ای با محوریت سرمایه‎ خارجی، جذب صنعت نفت ایران شود، ادامه داد: پیش‎بینی می‎کنیم به نسبت منطقی از محل منابع داخلی هم جذب سرمایه داشته باشیم.

مدیریت بهینه ظرفیت‎های موجود در صنعت نفت

منوچهری گفت: متاسفانه در سال‎های گذشته، کشور در مدیریت ظرفیت‎های موجود در صنعت نفت عملکرد خوبی نداشته است؛ اما این موضوع در سال‎های اخیر مورد توجه واقع شد و شکل‎گیری شرکت‎های اکتشاف و تولید (E&P)، برنامه‎ریزی برای استفاده بیشتر از شرکت‎های ایرانی ارائه دهنده خدمات نفتی و شرکت‎های سازنده داخلی، همچنین بهره‎مندی از توان دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی، از اقدام‌هایی است که در مسیر مدیریت بهینه ظرفیت‎ها در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، شرکت‎های اکتشاف و تولید ایرانی برای حضور موثر در پروژه‎های نفت و گاز کشور، همکاری‌‎های بین‎المللی را در برنامه خود قرار داده‎اند و به تدریج این شرکت‎ها در تامین سرمایه و اجرای پروژه‎های بالادستی نفت توانمندتر می‎شوند.

منوچهری به خیز فناورانه در صنعت نفت هم اشاره کرد و گفت: خاستگاه این جهش، ذهن و عملکرد مسئولانی است که در صدد توسعه بخش خصوصی و افزایش حضور این بخش در صنعت نفت هستند و با برخورد علمی و رویکرد مبتنی بر تحقیق و توسعه و جذب فناوری در این مسیر گام برمی‎دارند.

افزایش ضریب بازیافت و کاهش هزینه تولید

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران بر اهمیت ازدیاد برداشت تاکید کرد و با بیان این‎که خوشبختانه این موضوع در حال تبدیل شدن به یک خواست عمومی است، یادآور شد: مطالعاتی که تاکنون در قالب تفاهمنامه‎های همکاری امضا شده بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های داخلی و خارجی صورت گرفته، از احتمال افزایش حجم ذخایر قابل برداشت و وجود توان افزایش تولید روزانه 3 میلیون بشکه نفت حکایت دارد که تحقق چنین ارقامی می‎تواند در ارتقا جایگاه ایران در سطح بین‎المللی موثر باشد.

منوچهری گفت: به‎رغم ادامه روند رو به رشد مصرف نفت و گاز جهان طی سال‎های آینده، کاهش هزینه‎های تولید ضروری است؛ چه آنکه با توجه به تحولات حوزه انرژی در دنیا به ویژه حرکت به سمت انرژی‎های نو و توسعه ذخایر شیل‎های نفت و گاز، افزایش قابل توجه قیمت نفت در آینده دور از انتظار است.

وی در پایان از شرکت انرژی دانا به عنوان یکی از شرکت‎های خصوصی ریشه‎دار و پیشرو در صنعت نفت طی یک دهه گذشته نام برد و ابراز امیدواری کرد که این شرکت بتواند در طرح‎ها و پروژه‎های بالادست صنعت نفت بیش از پیش ایفای نقش کند.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت انرژی دانا صبح امروز (دوشنبه، سوم مهرماه) تفاهمنامه همکاری مشترکی امضا کردند که بر مبنای آن، انرژی دانا مطالعه میدان‎های سپهر و جفیر را در دستور کار قرار می‎دهد.

کد خبر 278734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =