۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
  • کد خبر: 278737
سایه جنگ در پالایشگاه اصفهان

عملیات زیربنایی احداث پالایشگاه اصفهان ، در زمینی به مساحت 340 هکتار در شمال شهر اصفهان که در اوج شکوفایی انقلاب اسلامی و در مرحله پیشرفت فیزیکی حدود 90 درصد توسط پیمانکار خارجی متوقف شده بود، در سال 1357 به دست نیروهای متخصص و توانمند صنعت نفت تکمیل شد.

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، در سال 1358 و پس از پیروزی غرورآفرین انقلاب اسلامی، پالایشگاه اصفهان بدون هیچگونه کمک یا دخالت متخصصان خارجی و تنها به دست توانای کارکنان صنعت نفت راه اندازی شد. 

شرکت پالایش نفت اصفهان با ظرفیت اسمی 200 هزار بشکه در روز، نقشی حیاتی در ادامه فعالیت‌های دیگر صنایع منطقه ایفا می کرد و گردش چرخ‌های اقتصادی/ صنعتی منطقه را اطمینان می بخشید. 

... و هنوز در آغاز راه بودیم. هنوز رادمران عرصه ایثار و تلاش را دمی فرصت فراغت و آسایش خیال نبود که در جنگی ناخواسته و تحمیلی گرفتار آمدیم. پالایشگاه آبادان به دلیل حملات دشمن بعثی، دچار آسیب و به دنبال آن عملیات سوخت‌رسانی کشور با مشکل روبه رو شده بود. 

فعالیت در پالایشگاه اصفهان در طول دوران دفاع مقدس با پایمردی و ایثار کارکنانش، لحظه ای متوقف نشد، این مرکز صنعتی حدود 16 بار هدف حمله دشمن قرار گرفت که از این تعداد، هفت مرتبه حملات مؤثر بود.

در طول هشت سال دوران دفاع مقدس و با وجود حمله‌های پی درپی دشمن، با انجام صدها پروژه خرد و کلان، ظرفیت عملیاتی این پالایشگاه تا مرز 90 درصد افزون بر ظرفیت طراحی افزایش یافته و برگ زرین توان پالایشی بیش از 370 هزار بشکه در روز به تاریخ پر افتخار این پالایشگاه و صنعت نفت ایران افزوده شد. به عبارت دیگر، تأمین منابع انرژی مورد نیاز جبهه‌های حق علیه باطل در طول جنگ تحمیلی از یک سو و نگاهی به آینده پر شور و تحرک جامعه از سوی دیگر، اساس تغییرات و تحولاتی بوده است که به دنبال آن پالایشگاه اصفهان موفق به افزایش ظرفیت پالایشی خود تا مرز 370 هزار بشکه در روز شده و در پی آن توانسته است جایگاه ویژه ای را در میان پالایشگاه‌های کشور به خود اختصاص دهد.

هم اکنون این شرکت با توجه به موقعیت ویژه و توانمندی‌های خود به عنوان یک مرکز صنعتی عظیم نه تنها تأمین کننده حدود یک چهارم از نیازهای روزانه کشور به فرآورده های نفتی است ، بلکه خوراک دیگر واحدهای صنعتی مانند پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی اراک، شرکت صنایع شیمیائی (L.A.B) و واحدهایی را که به دنبال سیاست‌های خصوصی سازی از پالایشگاه اصفهان جدا شده اند (شرکت پالایش نفت جی و شرکت نفت سپاهان)، نیز تامین می‌کند.

دستاوردهای اقتصادی پس از جنگ

افزایش ظرفیت عملیاتی واحدهای بهره‌برداری پالایشگاه اصفهان تا مرز بیش از 90 درصد، به منظور تامین نیازهای اجتناب ناپذیر دوران جنگ تحمیلی با اجرای صدها پروژه خرد و کلان در سال های پس از جنگ عملی شده که بالطبع ایجاد تنگناهایی در بخش‌های مختلف این پالایشگاه را به دنبال داشت.

مهم ترین مشکلات پیش آمده در این دوران، ناکافی بودن بخار و نیروی برق تولیدی، ناکافی بودن ظرفیت پالایشی و احدهای بازیافت آب، محدودیت ظرفیت پالایشی برج های خنک کننده و شبکه مربوطه، ناکافی بودن حجم ازت تولیدی به ویژه در زمان تعمیرات اساسی واحدهای کاتالیستی و آیزوماکس به صورت همزمان ، محدودیت های واحدهای عملیاتی، محدودیت ظرفیت مخازن نفت خام وفرآورده های تولیدی و نیاز به بازنگری روش های حفظ و حراست از این مجموعه صنعتی حیاتی بود که سبب شد پروژه های عظیمی با هزینه های هنگفت در شرکت اجرا شود.

به منظور حل معضلات، شرکت پالایش نفت اصفهان مطالعه و اجرای پروژه های گوناگونی را در قالب طرح تکمیلی و بهبود در دستور کار قرار داد که نمونه‌های شاخص از آن‌ها به این شرح است:

 بهبود و توسعه نیروگاه برق، بررسی و تکمیل واحد بازیافت آب، احداث برج خنک کننده جدید، بررسی و تعویض شبکه آب خنک کننده، افزایش ظرفیت مخازن خوراک (نفت خام) و ذخیره سازی فرآورده ها، افزایش ضریب حفاظت پیرامونی پالایشگاه به طول تقریبی ده کیلومتر، افزایش ضریب ایمنی ایستگاه های فرعی برق ،پروژه خرید و نصب یک دستگاه دیگ بخار با ظرفیت تولید 227 تن بخار در ساعت به منظور تأمین نیازهای فعلی و متناسب با افزایش ظرفیت عملیاتی واحدهای بهره برداری، پروژه بررسی و بهبود واحد بازیافت آب برای رفع تنگناهای عملیاتی و افزایش توان واحد در راستای بازیافت آب با مد نظر قراردادن مشکلات کمبود آب، مصرف بهینه منابع و حفظ سلامت محیط زیست ازطریق نصب سیستم اسموز معکوس (R.O.) با ظرفیت 400 متر مکعب در ساعت، پروژه طراحی و ساخت برج خنک کننده با ظرفیت 13600 متر مکعب بر ساعت ظرفیت سامانه خنک کننده پالایشگاه با توجه به افزایش ظرفیت عملیات واحدهای موجود.

تاریخچه پالایشگاه اصفهان

1352: آغاز طراحی پالایشگاه با ظرفیت 200 هزار بشکه نفت خام در روز از سوی دو شرکت فلور (FLOUR) و تیسن (THYSSEN)

1356: نصب 90 درصد تجهیزات با مشارکت کارشناسان خارجی و داخلی

02/11/1358: راه اندازی ازسوی متخصصان کشور

1361: ظرفیت اسمی پالایشگاه اصفهان200 هزار بشکه نفت خام در روز بوده که با تلاش های کارشناسان و کارکنان و بنا بر نیاز کشور در مقاطع مختلف به فرآورده های یاد شده در دوران دفاع مقدس با اجرای پروژه های توسعه و بهبود، رفع تنگناها و تأمین منابع لازم، این میزان تا حد 284 هزار بشکه در روز از طریق افزایش ظرفیت واحدهای تقطیر و پس از آن به 370 هزار بشکه از طریق تغییر سرویس واحدهای کاهش گرانروی از ته ماند برج تقطیر در خلأ به نفت خام رسید.

 4/2/1368: راه‌اندازی واحد جدید قیر پرنر (PORNER) با ظرفیت 11 هزار بشکه در روز قیر نرم و یا 4850 بشکه در روز قیر سفت که در تاریخ 1/11/1382 به بخش خصوصی (شرکت نفت جی) واگذار شد.

1371: راه اندازی مجتمع روغن سازی با تولید 200 هزار مترمکعب در سال روغن موتور که در تاریخ 1/1/81 به بخش خصوصی(شرکت نفت سپاهان) واگذار شد.

1371: آغاز به کار کارخانه های ظروف‌سازی، تولید قوطی 1 و 4 لیتری و بشکه 220 لیتری برای روغن و بشکه 160 لیتری قیر که در تاریخ 1/1/81به بخش خصوصی واگذار شد.

1372: آغاز بهره برداری از تأسیسات مربوط به خوراک رسانی همراه با هیدروژن مصرفی در پتروشیمی اصفهان به میزان 9000 بشکه در روز

1372: آغاز بهره برداری از تأسیسات مربوط به حمل جاده‌های خوراک پتروشیمی اراک به میزان 12000 بشکه در روز

1372: آغاز بهره برداری از تأسیسات مربوط به خوراک رسانی در شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران (LAB) به میزان 25000 هزار بشکه در روز

1375: راه اندازی واحد تولید قیرهای سرد جاده‌ای (MC-250) که در تاریخ یکم بهمن ماه 1382 به بخش خصوصی واگذار شد.

01/10/1377 شرکت پالایش نفت اصفهان (سهامـی خاص) در تاریخ 1/10/1377 براساس بند «الف» ماده 5 قانون اساسنامـه شرکت ملی نـفت ایران و بنـد4 مـاده 7 فصل دوم اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان شرکت فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتـی ایران تأسیس و تحت شـماره 144506 به تاریـخ 25 مهرماه 1377 در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسه‌های غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است.

1378: راه اندازی واحد تولید حلال های ویژه با توان تولید بیش از 7 نوع حلال

راه اندازی واحد تولید حلال های ویژه با توان تولید بیش از 7 نوع حلال. عملیات ساختمانی واحد در سال 1375 آغاز و در سال 1378 راه اندازی شد . طراحی پایه ظرفیت تولید این واحد حدود10  هزار بشکه حلال AW-409 بوده که با تغییر خوراک و شرایط عملیاتی این واحد قادر به تولید حلال های AW-406-AW-404-AW403-AW-402- - AW-410 نیز است.

1379: دریافت لوح صنعت سبز کشور از وزیر نفت وقت

02/05 /1379 مردادماه: تاسیس نظام پیشنهادها

1382 واگذاری واحد قیرسازی شرکت به بخش خصوصی با عنوان شرکت پالایش نفت جی

25/7/1385: انعقاد قرارداد مجتمع بنزین سازی با حضور معاون وزیر نفت  وقت و مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان

15/12/1386:انعقاد قرارداد طرح بهینه سازی طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان با حضور معاون وزیر وقت و برخی مدیران شرکت پالایش نفت اصفهان

با اجرای طرح بهبود فرآیـند و بهیـنه سازی (طرح جامع) پالایـشگاه اصفهان که در جهت بهبود کمی و کیـفی فرآورده‌های مختلف این شرکت است، استانداردسازی محصولات به طور کامل

مطابق با استاندارد یورو 2005 انجام خواهد شد و شرکت پالایـش نفت اصفهان همسو با سند چشم انداز 20 ساله، سودآورتریـن شرکت تولیـد کننده فرآورده های نفتی ایـران باقی خواهد ماند.

طرح جامع، در قالب چند زیر پروژه عظیم  در شرکت پالایش نفت اصفهان که یـکی از پیشروترین واحدهای پالایشگاهی کشور است، انجام خواهد شد.

با انجام این طرح، ضمن اینکه خوراک نفت خام پالایشگاه از 375 هزار به 360 هزار بشکه کاهش می‌یابد، ظرفیت تولید محصولات راهبردی همچون نفت گاز، بنزین، سوخت های هوایی و گاز مایع گاه تا 5/2 برابر افزایش خواهد یافت، همچنین امکان تولید پروپیلن فراهم می‌شود.

پس از گذشت 37 سال از جنگ مردان نفتی در عرصه صنعت پالایش با بومی سازی و بهره گیری از تخصص و تجهیزات داخلی آینده ای روشن را برای کشور رقم زدند تا ایران همچنان دارنده مقام نخست منطقه و دهم جهان در صنعت پالایش باقی بماند.

کد خبر 278737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =