برنامه‎ریزی نفت و گاز شرق برای استفاده حداکثری از توان سازندگان خراسانی

شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق برای تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز، درصدد استفاده حداکثری از توان سازندگان خراسانی است و به این منظور نسبت به شناسایی ظرفیت‎های موجود در این زمینه اقدام کرده است.

به گزارش شانا، از اواخر تیرماه امسال و به همت شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق و با همکاری شرکت شهرک‎های صنعتی استان خراسان رضوی، نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در این استان دایر شده؛ نمایشگاهی که هدف اصلی از برگزاری آن، شناسایی ظرفیت‎های استانی در زمینه ساخت تجهیزات صنعت نفت به منظور توانمندسازی صنعتگران داخلی عنوان شده است.

سیدعلی مصطفوی، رئیس کارگروه اقتصاد مقاومتی شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق در توضیح اهداف و دستاوردهای این نمایشگاه، ابتدا به تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی در این شرکت در سال گذشته اشاره می‎کند و می‎گوید: این کارگروه پارسال با هدف هدایت و سازماندهی فعالیت‎های شرکت همسو با سیاست‎های اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و از همان زمان، فکر حمایت از توانمندی‎های سازندگان داخلی به ویژه شرکت‎های فعال در استان خراسان رضوی مطرح و بررسی شد.

وی به توانمندی‎ شرکت‏‎‏های سازنده قطعات و تجهیزات در حوزه‎های مختلف در این استان هم اشاره‎ای دارد و می‎افزاید: در ادامه این مسیر، یعنی بهره‎مندی از توان سازندگان استان، تفاهم‌نامه‎ای با شرکت شهرک‎های صنعتی استان خراسان رضوی امضا کردیم که برگزاری نمایشگاه در یکی از بندهای این تفاهمنامه لحاظ شده بود.

به گفته مصطفوی، نمایشگاه اقتصاد مقاومتی از 24 تیرماه امسال آغاز به کار کرد و در آن، 350 قطعه پرمصرف صنعت نفت در حوزه‎های مختلف نظیر مکانیکال، برق و ابزار دقیق، IT و ... برای معرفی به سازندگان داخلی در معرض دید قرار داده شد؛ قطعاتی که برخی هم‎اکنون در کشور ساخته می‎شود و ترجیح نفت و گاز شرق بر این است که از ظرفیت‎های سازندگان استانی هم در ساخت آنها بهره‎گیرد؛ و یا تجهیزاتی که در داخل کشور ساخته نمی‎شود که باز هم سازندگان استان می‎توانند با بررسی مشخصات محصول و امکان‌سنجی ظرفیت‎های خود، برای ساخت این قطعات برنامه‎ریزی کنند.

وی با اشاره به استقبال خوب از این نمایشگاه و بازدید نمایندگان حدود 60 شرکت سازنده از آن، عنوان می‎کند: تیم‎های ارزیابی شرکت نفت و گاز شرق از هفته آینده، کار ارزیابی توان شرکت‎هایی را که برای همکاری با ما در زمینه ساخت قطعات اعلام آمادگی کرده‎اند، آغاز می‎کنند.

به گفته رئیس کارگروه اقتصاد مقاومتی شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق، این شرکت‎ها لزوما در حوزه ساخت تجهیزات نفتی فعالیت نمی‎کنند، اما بعضا برای کار در این حوزه از توانایی های خوبی برخوردارند و می‎توان با تکیه به این ظرفیت‌ها، در عین حال که نیازهای صنعت نفت برطرف می‎شود، بازار کاری برای شرکت‎های سازنده نیز پدید آورد و به فرایند تولید داخل و اشتغال کمک کرد.

مصطفوی با بیان این‎‌که برنامه‎ریزی کرده‎ایم تا این نمایشگاه بتواند به عنوان یک مرکز مشاوره برای سازندگان داخلی، به طور مستمر به فعالیت خود ادامه دهد و در صورت امکان، سه روز در هفته پذیرای نمایندگان شرکت‎های سازنده باشد، خاطرنشان می‎کند: تجمیع نیازهای شرکت‎های تابعه صنعت نفت به تجهیزات و قطعات نفتی در سطح استان، می‎تواند حرکت در مسیر استفاده بیشتر از تجهیزات سازندگان خراسانی را بهبود بخشد و انگیزه آنان را برای ساخت قطعات مورد نیاز صنعت نفت افزایش دهد.

تاکید شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق بر استفاده حداکثری از توان سازندگان داخلی در حالی است که این شرکت، خود نیز در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات نفتی ید طولایی دارد و  افزون بر ساخت رشته‎های تکمیلی و تجهیزات سرچاهی، بسیاری از قطعات مورد نیاز در کارگاه مرکزی این شرکت ساخته می‎شود.

محمد مام‎بیگی، مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز شرق در این باره می‎گوید: با تلاش مدیریت‎های قبلی این مجموعه و حمایت‎های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، به جایی رسیده‎ایم که غالب کالاهای مورد نیاز خود را از محل تولیدات داخلی مرتفع می‎کنیم و به ندرت سفارش خارجی داریم.

پیش از این، محمدحسین محجوبی، رئیس کارگاه مرکزی شرکت نفت و گاز شرق هم از وجود توان ساخت ۸۰ درصد از قطعات مکانیکال شرکت در این کارگاه خبر داده و گفته بود: به دلیل خورندگی گاز منطقه خانگیران، بسیاری از قطعات به طور مستمر نیاز به تعمیر دارند و این تعمیرات در کارگاه مرکزی شرکت انجام می‎شود.

کد خبر 278888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =