توسعه صنعت پتروشیمی وابسته به گسترش روابط بین المللی است

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: مسیر رو به رشد صنعت پتروشیمی به شدت وابسته به بهبود و گسترش روابط بین المللی است.

به گزارش شانا، مرضیه شاهدایی بعدازظهر امروز (چهارشنبه، 19 مهرماه) در دومین روز از سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در نشست پتروشیمی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد.

وی افزود: سهم صنعت پتروشیمی در صادرات غیرنفتی کشور 35 درصد و در صادرات صنعتی 39 درصد است که رشد چشمگیری نسبت به سال های گذشته داشته است.

معاون وزیر نفت با اشاره به این که صنعت پتروشیمی در جهان بسیار رقابتی است، ادامه داد: ایران برای حفظ جایگاه خود در جهان باید در این صنعت رقابتی عمل کند.

وی با بیان این که چین به عنوان یکی از بازارهای ایران در حال تبدیل زغال سنگ به مواد شیمیایی، الفین ها، پروپیلن و کاهش واردات است، گفت: صنعت پتروشیمی کشورهای عربستان، امارات و قطر رو به رشد است. بنابراین باید از منابع کشور به صورت بهینه استفاده کرد و با تکمیل طرح ها و برنامه ها در این بازار رقابتی پیش برویم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: صنعت پتروشیمی ایران تا پایان سال 95،  ۵۰ مجتمع پتروشیمی با ۶۲ میلیون تن ظرفیت تولید به طور فعال داشته است. پارسال ۲۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار صادر شده است.

شاهدایی تصریح کرد: 56 طرح‌ پتروشیمی در کشور وجود دارد که با بهره‌برداری از آن ها ۵۵ میلیون تن به ظرفیت این صنعت افزوده خواهد شد.

وی با بیان این که بخشی از طرح های صنعت پتروشیمی به دلیل کمبود دانش فنی و تأمین مالی پیشرفت کمی داشتند، تصریح کرد: امیدواریم برخی از موانع در مسیر پیشرفت این طرح ها برطرف شوند و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده طرح های آینده با محور استفاده از منابع گازی و ترکیبی هیدروکربوری خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: یکی از اهداف برنامه ششم توسعه تولید پروپیلن از روش تبدیل گاز طبیعی به الفین ها و تبدیل پروپان به پروپیلن است.

شاهدایی افزود: با بهره برداری از 10 طرح پتروشیمی در سال گذشته با سرمایه گذاری 3 میلیارد دلار، ۵ میلیون تن به ظرفیت تولید این صنعت اضافه شد. امسال نیز با بهره برداری از ۵ طرح دیگر با 3.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری،  حدود ۱۰ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده می شود که امیدواریم ۱۷۰۰ جایگاه شغلی ثابت در کشور ایجاد کند.

وی تصریح کرد: رویکرد صنعت پتروشیمی استفاده از مزیت‌های دسترسی به خوراک، تامین اهداف اقتصاد مقاومتی و بومی سازی فناوری های نوین است.

صندوق‌های پروژه ایجاد خواهند شد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که طرح های این صنعت نیازمند منابع مالی خارجی یا بازکردن خطوط اعتباری در بانک‌هاست، گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان تسهیل‌‎گر، نشست‌هایی با بانک های اروپایی و آسیایی انجام داده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: با کمک وزارت نفت، مذاکراتی به منظور ایجاد صندوق های پروژه در داخل و خارج از کشور برای تامین منابع ریالی و ارزی طرح های پتروشیمی با سفارتخانه‌ها در حال انجام است.

وی با اشاره به این که راه تدوین شده برای صنعت پتروشیمی کشور راهی رو به رشد و توسعه است، اظهار کرد: این راه نیازمند همیاری صنعتگران و متولیان دولتی است و به شدت وابسته به بهبود روابط بین المللی است که بعد از برجام این امر تحقق یافته است و در تامین کاتالیست ها و مواد شیمیایی و قطعات برای مجتمع ها بسیار تاثیر گذار بوده است.

کد خبر 279002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =