روند توسعه صنعت پتروشیمی در پسابرجام شتاب گرفت

معاون وزیر نفت با اشاره به تغییر فضای کسب و کار با اجرایی شدن برجام گفت: با لغو تحریم‌های ایران، روند توسعه صنعت پتروشیمی دوباره شتاب گرفته و موقعیت مناسبی برای تکمیل زیرساخت‌ها و تامین الزام‌های مورد نیاز جهش دوم این صنعت فراهم شده است.

به گزارش شانا، مرضیه شاهدایی، چهارشنبه (سوم آبان‌ماه) در آیین گشایش نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در استانبول ترکیه اظهار کرد: ایران و ترکیه در همه زمینه‌ها از جمله روابط اقتصادی و بازرگانی ارتباط بسیار نزدیک و خوبی دارند که این روابط، قدمتی بسیار طولانی داشته و ترکیه در میان همسایگان ما همواره جایگاه ویژه ای داشته است.

وی با اشاره به این که صنعت پتروشیمی ایران یکی از بخش‌های مهم اقتصاد ایران به شمار می‌رود، افزود: این صنعت زیرساخت‌ها و مزایای مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی از جمله سرمایه گذاران ترکیه‌ای دارد.

معاون وزیر نفت با بیان این که صادرات محصولات پتروشیمی بخش اعظم صادرات غیرنفتی و صادرات محصولات صنعتی ایران را تشکیل دهد، گفت: وجود منابع هیدروکربوری مایع و گاز در ایران که هم بعنوان خوراک و هم به عنوان سوخت در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد سبب می شود تا صنعت پتروشیمی به عنوان حلقه واسط بین حامل های انرژی و محصولات با ارزش افزوده بالا نقش مهمی در صنعت و اقتصاد ایران داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون پس از اجرای برجام با لغو تحریم‌ها و تغییر فضای حاکم بر کسب و کار، روند توسعه این صنعت دوباره شتاب گرفته و موقعیت مناسبی را برای تکمیل زیرساخت‌ها و تامین الزام‌های مورد نیاز جهش دوم صنعت پتروشیمی فراهم کرده است .

شاهدایی با اشاره به مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت‌های معتبر بین‌المللی و ازسرگیری حضور در بازارهای جهانی و دسترسی به منابع مالی خارجی در پسابرجام اظهار کرد: همچنین مذاکراتی با بانک‌ها و موسسه‌های مالی کشورهای آسیایی و اروپایی در حال انجام است که امید می‌رود بخش قابل توجهی از اعتبارات بین‌المللی توافق شده برای توسعه صنعت پتروشیمی جذب شود.

وی با بیان این که ایجاد صندوق‌های ارزی سرمایه گذاری پروژه و ترغیب بانک‌ها و موسسه‌های مالی خارجی برای مشارکت در این صندوق و تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی ایران یکی از راهکارهای پیش بینی شده برای استفاده از منابع مالی خارجی است، گفت: این موضوع ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور در حال پیگیری است.

معاون وزیر نفت با اشاره به این که پارسال با تکمیل 11 طرح پتروشیمی ظرفیتی حدود پنج میلیون تن در سال به توان تولید این صنعت افزوده شد، افزود:  به طوری که ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی به حدود 62 میلیون تن در سال رسید که علاوه بر ارتقای جایگاه صنعت پتروشیمی ایران در منطقه و جهان، سبب رشد صنایع پایین دست مصرف کننده محصولات پتروشیمیایی در داخل ایران و همچنین 21 میلیون تن از محصولات مختلف نیز صادر شد؛ طبق برنامه ریزی انجام شده پنج طرح دیگر پتروشیمی در چند ماه آینده به بهره برداری می‌رسند که حدود 10 میلیون تن دیگر به ظرفیت اسمی کشور اضافه خواهد شد.

شاهدایی با بیان این که هم اکنون 56 طرح پتروشیمی توسط بخش خصوصی در حال اجراست که با بهره برداری از آنها در سال‌های آینده بیش از 55 میلیون تن در سال به ظرفیت اسمی محصولات پتروشیمیایی ایران افزوده خواهد شد، تصریح کرد: تحقق این امر در واقع مبنای وقوع جهش دوم توسعه صنعت پتروشیمی خواهد بود.

وی با اشاره به این که طرح‌های صنعت پتروشیمی در مناطق مختلف جغرافیایی نظیر منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، عسلویه و مناطق داخلی ایران در دست اجرا هستند، ادامه داد: تعدادی طرح نیز به عنوان طرح های برنامه ششم و فرصت های سرمایه گذاری معرفی شده‌اند که این دسته از طرح‌ها بیشتر شامل طرح‌های GTX و PDH/PP   به‌منظور استفاده بهینه از مخازن گازی و ادامه تکمیل ارزش افزوده محصولات پتروشیمی هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: گام‌هایی برای بومی سازی فناوری‌های نو در کشور برداشته شده است که هم‌اکنون اقدام‌های اجرایی پروژه ای بر اساس فناوری تبدیل متانول به پروپیلن به عنوان واحد مرجع در ایران در حال انجام است.

وی با بیان این که تأمین فناوری‌های نو مورد نیاز سرمایه گذاران در صنعت پتروشیمی نیز در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، افزود: تلاش می‌شود تا با همکاری سرمایه گذاران، زمینه جذب این‌گونه فناوری‌ها، نظیر تبدیل پروپان به پروپیلن و یا تبدیل متانول به الفین‌ها فراهم شود.

کد خبر 279276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =