ضرورت افزایش مشارکت ایران در اقتصاد گازی دنیا

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: سهم ایران از مجموع ذخایر گازی دنیا 18 درصد است، اما تنها حدود 1.5 درصد در اقتصاد گازی دنیا شریک هستیم، حال امیدواریم برگزاری همایش انگوا مسیر توسعه سی‌ان‌جی در کشور را هموار کند.

به گزارش شانا، منصور ریاحی امروز (شنبه، ششم آبان) در نشست خبری با رسانه‎ها به منظور معرفی کنفرانس و نمایشگاه جانبی انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه (آنگوا) اظهار کرد: سی ان جی جزو صنایع دارای آینده روشن در دنیاست و ما هم اکنون 18 درصد ذخایر گازی دنیا، 46 درصد ذخایر گازی خاورمیانه و 11 درصد ذخیره نفتی دنیا را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه لازم است برای این صنعت، سیاستگذاری های مشخص و مطمئن در برنامه ایجاد شود، ادامه داد: صنعت سی ان جی در کشور استراتژیک است و با رویکردهای گوناگون سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی، برنامه ای، توسعه ای و سیستمی باید به آن پرداخت.

ریاحی درباره رویکرد سیاسی سی ان جی در کشور، توضیح داد: نخستین کارکرد سی ان جی در سالهای87 و 88 مشخص شد که کشور با جلوگیری از واردات بنزین تهدید شده بود.

به گفته وی در آن مقطع سی ان جی به کمک امنیت عرضه و تقاضای انرژی کشور آمد و با جایگزین شدن حدود یک پنجم از مصرف بنزین کشور، توانست نقش قابل توجهی ایفا کند.

ریاحی افزود: اگر هم اکنون21 میلیون متر مکعب سی ان جی در کشور مصرف نمی شد، 21 میلیون لیتر بنزین، افزون بر واردات فعلی باید وارد می شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره کارکرد اقتصادی طرح گفت: این طرح که اکنون با 2 هزار و 400 جایگاه در حال اجراست تاکنون 54.5 میلیارد مترمکعب سی ان جی توزیع کرده است که اگر این میزان را در میانگین قیمت معادل همین میزان بنزین ضرب کنیم، متوجه سود و صرفه بسیار زیاد آن در کشور خواهیم شد.

وی تصریح کرد: برای صنعت سی ان جی در کشور سه میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده که بازگشت آن تاکنون حدود 25 میلیارد دلار بوده است.

به گفته وی، از دیگر سو، تا پیش از آن در سبد انرژی کشور، سوختی به عنوان جایگزین و مکمل وجود نداشت که با راه اندازی صنعت سی ان جی، این سوخت نیز به سبد انرژی کشور اضافه شد.

وی اظهار کرد: در بخش سی ان جی، نرخ بازگشت سرمایه مناسب، دوره بازگشت سرمایه بسیار کوتاه مدت و نرخ بازگشت داخلی هم بالاتر از سی درصد است و از این جهات نیز کاملا کارکرد اقتصادی آن مشخص است.

وی از رویکرد زیست محیطی به عنوان یکی دیگر از کارکردهای مهم صنعت سی ان جی نام برد و افزود: با توجه به تبعاتی که سوخت های فسیلی دارد (به رغم اینکه دولت تلاش کرده است که در کلانشهرهای کشور بنزین یورو 4 توزیع کند)، سی ان جی سوخت پاکی است که می توانیم با توسعه آن از حجم آلایندگی و میزان انتشار گازهای گلخانه ای بکاهیم.

وی از رویکرد برنامه ای-توسعه ای به عنوان کارکرد چهارم صنعت سی ان جی نام برد و افزود: صنعت سی ان جی با کمک بخش خصوصی باید افق روشنی پیش رو داشته باشد که بتواند در هزینه ها و درامدها تعادل و در سرمایه گذاری های انجام شده، اثربخشی لازم را ایجاد کند.

ریاحی ادامه داد: هم اکنون ایران از نظر تعداد خودروهای گازی رتبه دوم بعد از چین و از لحاظ جایگاه ها رتبه سوم بعد از چین و پاکستان را در دنیا داراست.

به گفته وی حدود 2400 جایگاه سی ان جی در کشور فعال است و دو میلیون و 768 هزار نرمال مترمکعب ظرفیت دارد که متاسفانه نازل‌های این جایگاه‌ها به‌طور متوسط 7 ساعت بیشتر در حال کار نیست.

وی با بیان اینکه افزون بر نگاه بنگاه داری باید یک نگاه توسعه ای و برنامه ای بر صنعت سی ان جی داشته باشیم، ادامه داد: با توجه به حمایت‌های دولت، خوشبختانه تعداد خودروهای دوگانه سوز در کشور 4 میلیون است و هم اکنون حدود 21 درصد از سبد سوخت به سی ان جی اختصاص دارد که ان شاءالله با برنامه های در دست اقدام، این سهم به 35 درصد افزایش می‌یابد.

ریاحی با بیان اینکه تاکنون اقدامات بسیاری از سوی دولت در زمینه توسعه صنعت سی ان جی انجام شده است، اظهار کرد: پس از این، دولت باید به عنوان حامی و ناظر، نقش حاکمیتی در این صنعت داشته باشد و بخش خصوصی راه را ادامه دهد.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی می تواند از طریق جذب سرمایه های مستقیم یا غیر مستقیم در طول زنجیره ارزش صنعت سی ان جی به افزایش سهم اقتصاد گازی کشور کمک کند؛ همچنین بخش خصوصی می تواند در تولید خودروی پایه گاز سوز نیز سرمایه گذاری داشته باشد تا به افزایش ظرفیت مورد نظر کمک کند.

به گفته وی یکی از اهداف برگزاری "انگوا" شناسایی کشورهایی است که می توانند در بخش سی ان جی با شرکتهای خصوصی کشور همکاری کنند.

وی از کارکرد سیستمی به عنوان رویکرد پنجم سی ان جی در کشور نام برد و افزود: ما باید این صنعت را یک بسته کامل و کلی از تامین، تولید، توزیع و خدمات پس از فروش ببینیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در این رابطه اظهار کرد: این صنعت کاملا بومی، تمام سطوح تولید و تامین و عرضه را طی کرده و کاملا به بلوغ رسیده است؛ بنابراین می توانیم در بخش صدور تجهیزات، خدمات مهندسی و فنی و ... در زمینه صادرات هم فعال شویم.

ریاحی با بیان اینکه ما می توانیم احداث سایت ساخت تجهیزات خودرویی یا مخزن داشته باشیم، افزود: همچنین احداث سایت ساخت تجهیزات سی ان جی را می توانیم با همکاری بخش خصوصی در برنامه های خود قرار دهیم.

به گفته وی در این زمینه باید یک زنجیره ارزش سی ان جی و شبکه پشتیبان وجود داشته باشد؛ به عنوان مثال به دانشگاه ها به عنوان یک مرجع تحقیق و توسعه، به بانکها برای ارائه تسهیلات، شرکتهای بازرسی و تامین، شرکتهای بیمه، خودروسازان و ... برای تکمیل این زنجیره سیستمی نیاز است.


کد خبر 279307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =