افزایش صادرات نفت زیرساخت‌های آمریکا را به چالش می‌کشد

صادرات نفت آمریکا در ماه‌های اخیر افزایش یافته است اما این مسئله زیرساخت‌های کنونی انتقال نفت در این کشور را با آزمونی تازه رو‌به‌رو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از هیوستون، در ماه‌های اخیر تعداد زیادی نفتکش‌ از پایانه‌های نفتی ایالت‌های تگزاس و لوییزیانا عازم مقاصد صادراتی می‌شوند و رشد صادرات نفت آمریکا می‌تواند به‌زودی محدودیت زیرساخت‌های این کشور را در مواردی همچون خطوط لوله، فضای بارگیری و حرکت نفتکش‌ها، به چالش بکشد.

پس از پایان ممنوعیت ده‌ها ساله صادرات نفت آمریکا از دو سال پیش، رقم صادرات این کشور افزایش یافته و ارسال محموله‌های نفتی اکنون به رقم بی سابقه دو میلیون بشکه در روز رسیده است.

با این همه، فعالان کشتیرانی و معامله‌گران نگران هستند که این روند روز افزون، پایدار نخواهد بود و اگر محدودیت‌ها نمایان شوند، این مسئله می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت نفت آمریکا داشته باشد.

ظرفیت واقعی صادرات نفت آمریکا همچنان مبهم است. بیشتر شرکت‌های بهره‌برداری از پایانه‌های نفتی حاضر نیستند ظرفیت صادراتی خود را فاش کنند و نهادهای دولتی همچون اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این آمارها را پیگیری نمی‌کنند.

با این همه، زیرساخت‌های صادرات نفت در آمریکا در سال‌های آینده به احتمال زیاد به سرمایه‌‌گذاری بیشتری نیاز خواهند داشت. افزون بر اشباع زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و بارگیری، عواملی همچون شبکه خطوط لوله و حمل و نقل کشتی‌های نیز با کمبود ظرفیت رو به رو خواهد شد.

به باور کارشناسان، اگر صادرات روزانه نفت آمریکا به سه میلیون و 500 هزار تا چهار میلیون بشکه در روز افزایش یابد، شرکت‌های بهره برداری با کمبود ظرفیت رو به رو خواهند شد. کارشناسان بانک کانادایی آر بی سی، این رقم را حتی پایین‌تر، یعنی حدود سه میلیون و 200 هزار بشکه در روز برآورد کرده‌اند.

میانگین صادرات نفت آمریکا هنوز به ارقام یاد شده نرسیده و طبق برآورد مؤسسه کپلر، اوج بارگیری چهار پایانه هیوستن، پورت آرتور، کرپس کریستی و سنت جیمز در جنوب آمریکا در مجموع سه میلیون و 200 هزار بشکه در یک روز بوده است.

با این همه، با توجه به رسیدن مجموع تولید روزانه نفت آمریکا به 9 میلیون و 500 هزار بشکه و با پیش بینی افزایش 800 هزار تا یک میلیون بشکه‌ای این رقم در هر سال، به‌زودی ظرفیت صادراتی این کشور به چالش کشیده خواهد شد. در چهار هفته گذشته، میانگین صادرات روزانه نفت آمریکا یک میلیون و 700 هزار بشکه بوده که سه برابر پارسال است.

کد خبر 279351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =