ایران پس از چین گسترده‌ترین ناوگان حمل و نقل گاز سوز دنیا را دارد

وزیر نفت گفت: ایران پس از چین گسترده ترین ناوگان حمل ونقل گازسوز جهان را در اختیار دارد و بیش از 16 درصد خودروهای گازسوز جهان متعلق به کشور ماست.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (سه‌شنبه، 9 آبانماه) در آغاز هفتمین همایش و نمایشگاه بینالمللی دوسالانه خودروهای گاز سوز آسیا و اقیانوسیه (آنگوا( ضمن خیر مقدم به مهمانان این مراسم اظهار کرد: همایش و نمایشگاه آنگوا فرصت و رویداد مهمی است که می‌تواند زمینه ساز معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای کشور در صنایع سی‌ان‌جی و خودروهای گاز سوز و گسترش همکاری با شرکت‌های معتبر بین المللی فعال در این حوزه و تشکیل شبکه اطلاع رسانی برای معرفی تولیدکنندگان تجهیزات صنایع خودروهای گازسوز در داخل کشور باشد.

وی افزود: همچنین این همایش می تواند همکاری نهادها و سازمان‌های ذیربط داخل ایران را با فعالان این صنایع در عرصه بین المللی فراهم کند.

سهم خاورمیانه و اقیانوسیه از خودروهای گازسوز؛ 17 میلیون خودرو

زنگنه با اشاره به این که ضرورت مدیریت انرژی در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای جهان را بر آن داشت تا از سوخت‌های جایگزین در بخش‌های مختلف صنعت به‌ویژه حمل و نقل استفاده کنند، تصریح کرد: وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران هم از اوایل دهه 80 تلاش کرد تا با اتخاذ سیاست‌هایی سهم سوخت‌های جایگزین بنزین و سوخت‌های مایع، از جمله سی ان جی را در سبد سوخت کشور اضافه کند.

وزیر نفت یادآور شد: به همین دلیل هم از حدود 15 سال پیش راهبرد جایگزینی گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت پاک به جای بنزین در خودروهای  کشور به اجرا در آمد.

وی با بیان این که در سال 2017 نزدیک به 24 میلیون و 500 هزار خودرو گازسوز در سراسر جهان تردد می‌کنند که بیش از 17 میلیون آن در آسیا و اقیانوسیه قرار دارد، افزود:  از سال 1994 تا 2016 با توجه به تمرکز بیشتر منابع گازی و فعالیت بیش از 60 درصد کاربران صنعت حمل و نقل گازسوز در آسیا و اقیانوسیه بیشترین رشد این صنعت در این منطقه رقم زده شده است.

تولید گاز ایران به هزار میلیون مترمکعب می‌رسد

زنگنه  با بیان این که ایران با 34 تریلیون مترمکعب  ذخیره گازی اثبات شده،  بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است، تصریح کرد:  از سال 2013 تاکنون با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی توانسته است از طریق تکمیل فازهای جدید پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز خود را به حدود 850 میلیون مترمکعب در روز افزایش دهد.

وی با بیان این که افزایش تولید گاز ایران ادامه خواهد داشت، افزود: تولید گاز ایران، در کمتر از یکسال و نیم آینده، از رقم هزار میلیون مترمکعب تولید روزانه (یک میلیارد مترمکعب در روز) عبور خواهد کرد.

وزیر نفت با بیان این که در تقاضای داخلی، رشد سالانه مصرف گاز طبیعی به طور جدی از رشد مصرف هیدروکربورهای مایع فراتر رفت، ادامه داد: به جز بخش حمل و نقل،  گاز طبیعی منبع اصلی تامین انرژی برای همه بخش‌های اقتصاد ایران است.

وی با اشاره به این که، نزدیک به 98 درصد جمعیت شهری و بیش از 70 درصد جمعیت روستایی ایران از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در مجموع اکنون بیش از 90 درصد جمعیت کشور در کل از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

زنگنه در ادامه سخنرانی در همایش آنگوا، به صادرات گاز ایران اشاره کرد و با بیان این که گاز ایران هم اکنون به کشورهای همسایه صادر می شود، افزود: برنامه ما این است که صادرات گاز ایران بدون احتساب ال‌ان‌جی، در برنامه پنج‎ساله ششم به حدود 40 میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد.

ایران؛ دارنده دومین ناوگان بزرگ حمل و نقل گاز سوز دنیا

وزیر نفت با تاکید بر این که وجود 34 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی در کنار زیرساخت‌ها و شبکه گسترده توزیع گاز نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در سراسر کشور زمینه مناسبی را برای توسعه مصرف گاز در داخل کشور و جایگزینی آن با سایر فراورده‌های نفتی مایع فراهم کرده است، افزود: این موضوع سبب شده است که توسعه صنعت سی ان جی به راحتی امکان پذیر شود و مدنظر برنامه ریزان قرار گیرد.

وی با بیان این که مطابق با سند چشم انداز توسعه ایران در سال 1404، بهینه سازی سبد انرژی کشور با تعیین سهم هریک از حامل‌های انرژی، افزایش سهم منابع کم کربن و اولویت بندی پروژه‌های کاهش آلاینده‌ها از سیاست های ابلاغی به وزارت نفت است، گفت: تاکید بر استفاده از سی‌ان‌جی و دیگر سوخت‌های جایگزین و صرفه جویی انرژی در وسایل حمل و نقل از جمله موارد تکلیف شده است.

زنگنه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران طی 15سال گذشته در اجرای سیاست‌های راهبردی در بخش انرژی تلاش زیادی برای توسعه صنعت سی ان جی انجام داده است، تصریح کرد: در سال 2017 ما بیش از چهار میلیون خودروی گاز سوز و 2 هزار و 400 باب جایگاه سوختگیری سی ان جی  در کشور داریم.

به گفته وی، ایران پس از چین، گسترده ترین ناوگان حمل و نقل گازسوز جهان را در اختیار دارد و بیش از 16 درصد خودروهای گازسوز جهان در ایران است.

45 میلیون مترمکعب؛ ظرفیت عرضه سی ان جی در کشور

وزیر نفت با بیان این که هم اکنون ظرفیت عرضه سی ان جی در جایگاه سوختگیری ایران به 45 میلیون مترمکعب رسیده است، اظهار کرد: البته عرضه آن حدود 20 تا 21 میلیون مترمکعب در روز است.

وی با بیان این که در این دوره، ضمن تربیت 24 هزار صنعتگر و متخصص در طراحی، تولید و خدمات پس از فروش تجهیزات این حوزه در تولید همه تجهیزات جایگاه‌های سوخت گیری، به وضعیت خوداتکایی رسیدیم، افزود: همچنین توان صادرات کالا و خدمات تخصصی در این زمینه را داریم.

زنگنه ادامه داد: با توجه به مزیت رقابتی گاز طبیعی و شبکه گسترده توزیع گاز و همچنین در جهت تحقق بند هفت سیاست‌های کلی نظام درباره الگوی مصرف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ادامه این روند یعنی افزایش جایگاه‌های سی ان جی، بهبود اقتصاد سی ان جی و تولید خودروهای پایه گاز سوز در ایران بخشی از سیاستهای ماست.

وی اظهار امیدواری کرد که با رفع مشکلات، سهم گاز طبیعی در سبد مصرف انرژی حمل و نقل افزایش یابد.

وزیر نفت با بیان این که تجربه موفقیت آمیزی که ایران در توسعه مصرف سی ان جی داشته است طلب می کند که  توسعه موتور گاز سوز در قالب خودروهای باکیفیت به انجام برسد، افزود: امکان متنوع سازی مصرف و جایگزینی سوخت در خودروهای شهری به ویژه با هدف جلوگیری از آلودگی و کاهش آن وجود دارد.

ضرورت تغییر دیدگاه مردم نسبت به سبد سوخت

زنگنه لازمه گسترش و توسعه صنایع سی ان جی و صنایع مرتبط با آن را تغییر دیدگاه مردم به سبد سوخت دانست و اظهار کرد: البته به نظرم باید پیش نیازهای این تغییر دیدگاه هم فراهم شود، که یکی از این پیش نیازها،  تسهیل دسترسی به سوخت سی ان جی و دیگری هم موتورخودروی باکیفیت است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: امروز گفتم خودروی سمند با یکبار سوختگیری می تواند تا 300 کیلومتر کار کند اما اکثر خودروها مشکل وجود مخزن را در صندوق عقب خودرو دارند که فضای زیادی را می گیرد و یک بار اضافی سنگینی روی ماشین گذاشته می شود مثل این است که همیشه یک مسافر اضافی در ماشین وجود دارد.

وزیرنفت با بیان این که بسیاری از موتور خودروها پایه گاز سوز نیستند بلکه بنزینی هستند که گاز سوز شده اند، تصریح کرد: در این شرایط باید حتما فاصله سوخت گیری‌ها اضافه شود تا با پیمایش بیشتری بتوانند با داشتن ذخیره سی ان جی کار کنند ضمن این که راحت هم بتوانند سوخت گیری کنند و معطلی کم باشد.
به گفته زنگنه، با اجرای برخی ملزومات معتقدم سی ان جی می تواند سوخت بومی باشد.

ایران دارنده وسیع ترین شبکه توزیع گاز جهان

وزیر نفت با بیان این که ایران به نسبت، وسیع ترین شبکه توزیع گاز جهان را در اختیار دارد، تصریح کرد: من هیچ جایی سراغ ندارم که بیش از 90 درصد جمعیت آن کشور به طور مستقیم و همینطور همه نیروگاه‌ها، صنایع بزرگ و بخش‌های خدماتی آن از گاز طبیعی استفاده کنند.

وی با اشاره به این که با افزایش گاز رسانی مصرف مازوت، نفت سفید، مصارف خانگی و صنعتی ال‌پی‌جی،  مصارف صنعتی نفت گاز به سرعت به سمت صفر حرکت می‌کند، افزود: البته هم اکنون کمی نفت گاز در چاه‌های آب کشاورزی مصرف می‌شود و بقیه مصرف این فرآورده به‌طور عمده مربوط به حمل و نقل جاده ای است.

زنگنه با بیان این که، گاز هم اکنون رسالت خود را به عنوان سوخت بومی برای ما ایفا می‌کند، تصریح کرد: ارزش حرارتی معادل یک لیتر نفت گاز خیلی بیشتر است. قیمت جهانی گاز در منطقه ما بسیار کمتر از نقاط دیگر است؛ من همه دنیا را نمی‌گویم. در ایران قیمت یک مترمکعب گاز حتی اگر صادرات آن را در نظر بگیریم خیلی کمتر از قیمت صادراتی یک لیتر گازوئیل یا نفت گاز است.

وزیر نفت ادامه داد: انتظار می رود با تحولاتی که بتوانیم در صنعت سی ان جی ایجاد کنیم این رویداد بتواند در توسعه حمل و نقل پایدار به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه نقش موثری داشته باشد و فعالان جهانی در فرصت ایجاد شده با توانمندی‌های بخش صنعت انرژی کشور ما آشنا شده و در سایه فضای حاکم بر همکاری های جهانی از این همایش به عنوان زمینه ای برای شکل گیری و تقویت مبادله های علمی و فنی با همتایان ایرانی خود بهره ببرند و از فرصت سرمایه گذاری موجود در ایران استفاده کنند.

زنگنه گفت: امیدوارم این همایش افزون بر معرفی توانمندی‌ها و قوت صنعت سی ان جی ایران، فرصت مناسبی برای مشارکت، تبادل تجارب و دانشی که در این حوزه در کشورهای عضو وجود دارد فراهم بیاورد و امیدواریم ما هم بتوانیم همکار خوبی برای ارتقای صنعت سی ان جی در مجموعه کشورهای عضو آنگوا باشیم.

به گزارش شانا، هفتمین همایش بین المللی انجمن خودروهای گازسوز آسیا- اقیانوسیه ( آنگوا) امروز آغاز بکار کرد و تا 11 آبانماه ادامه دارد.

کد خبر 279381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =