نیروگاه چابهار با سوخت سی ان جی در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز گفت: نیروگاه چابهار با سوخت سی ان جی در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود، افزون بر آن پروژه‌ای در اصفهان و خراسان جنوبی وجود دارد که قرار است با سی ان جی گازرسانی شود.

به گزارش شانا، نشست تخصصی «وضع امروز صنعت نفت و گاز و چشم انداز آینده» روز سه‌شنبه (نهم آبان‌ماه) در روز نخست هفتمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی دوسالانه خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه (آنگوا) به ریاست سعید پاک سرشت، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز و دیگر اعضای این نشست از جمله، لی، مدیر اجرایی انگوا، محمود هاشم از مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز، جان پارک از انجمن خودروهای گازسوز کره جنوبی و اردشیر دادرس، رئیس هیئت مدیره انجمن سی ان جی کشور برگزار شد.

سعید پاک سرشت در این نشست با بیان این‌که همگی با روند تغییرات انرژی در یک قرن گذشته آشنا هستیم، گفت: پیش بینی می‌شود استفاده از گاز طبیعی در 20 سال آینده رشد مطلوب و قابل قبولی داشته باشد.

وی با بیان این که یک ایستگاه مینی ال ان جی در آینده نزدیک در کشور احداث می‌شود و مصوبه‌های این دستگاه با ظرفیت ٣٠ تن در روز اخذ شده است، تصریح کرد: امیدواریم اسناد مناقصه این طرح به‌زودی ارائه شود و این ایستگاه در جاده چالوس با کمک شرکت‌های داخلی ایجاد شود.

در ادامه این نشست، هاشم از مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز به معرفی شرکت و عملکرد آن پرداخت و گفت: ایران و قطر در مجموع ٧٤ درصد گاز خاورمیانه را دارا هستند.

وی با بیان این‌که تا سال ٢٠٤٠ به‌طور میانگین سالانه مصرف انرژی افزایش زیادی خواهد یافت، تصریح کرد: هم اکنون گاز طبیعی ١.٧ درصد از کل سهم سوخت را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول با بیان این‌که در چشم انداز شرکت ملی گاز باید تولید اضافه را مدیریت کنیم و بهتر است مصرف بخش خانگی از ٤٦ درصد به ٣٠ درصد برسد، تاکید کرد: با برنامه‌های بهینه‌سازی می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

وی با بیان این‌که چشم انداز صادرات گاز، افزایش 6 برابری را تا سال ٢٠٢٠ پیش بینی می‌کند، عنوان کرد: نیروگاه چابهار با سوخت سی ان جی در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود، افزون بر آن پروژه‌ای در اصفهان و خراسان جنوبی وجود دارد که قرار است با سی ان جی گازرسانی شود.

اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی به عنوان آخرین سخنران این نشست درباره رویکرد استفاده از سی ان جی در کشورهای عضو انجمن آنگوا گفت: برخی کشورها با رویکرد زیست محیطی، برخی دیگر با رویکرد سیاسی و برخی با رویکرد تکنولوژیکی به استفاده از سی ان جی روی آورده‌اند.

وی با بیان این‌که ١١ کشور از ٢٨ کشور عضو با رویکرد زیست محیطی، ٩ کشور با رویکرد مسائل سیاسی و هشت کشور با رویکرد فناورانه وارد عرصه سی ان جی شده‌اند، افزود: ایران ابتدا با رویکرد زیست محیطی آغاز کرد، اما به موقع از آن بهره‌برداری سیاسی نیز انجام داد و هم‌اکنون ترکیبی از سه مورد را داراست.

دادرس به تاریخچه سی ان جی در ایران و دنیا اشاره کرد و گفت: ظرفیت توسعه این صنعت در ایران بسیار زیاد است.

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی به امتیازهایی که ساخت داخل در صنعت سی ان جی کشور به دست آورده است اشاره کرد و افزود: هشت کارخانه مخزن سازی، چهار کارخانه کمپرسور سازی، پنج کارخانه تولید کیت و قطعه، ١٢٠ شرکت بهره‌برداری و تامین و نگهداشت هم اکنون در کشور وجود دارد.

وی عنوان کرد: هم اکنون ٣٢ هزار نفر به طور مستقیم و ٧٠ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در این صنعت فعال هستند، همچنین با اجرای طرح سی ان جی در کشور از مصرف روزانه ٢١ میلیون لیتر بنزین در کشور جلوگیری شده است.

کد خبر 279417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =