نتیجه‌گیری غیر حرفه‌ای منافع ملی را به خطر می‌اندازد

شرکت ملی نفت ایران در پی انتشار گزارشی با عنوان«ارزان فروشی گاز ایران به شرکت نروژی برای تولید LNG» در خبرگزای فارس، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شانا، شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به گزارش خبرگزاری فارس تاکید کرد: با توجه به اینکه ورود ایران به بازار LNG اهمیت دارد و در پیوست حکم رئیس جمهوری برای وزیر نفت نیز به صراحت ذکر شده و این مهم مورد تاکید مقامات عالی کشور است، در تهیه گزارش‌های خبری مطالعه و تحقیق بیشتری صورت گیرد تا ضمن اجتناب از نتیجه گیری‌های نادرست و غیر حرفه‌ای، منافع اقتصادی و سیاسی کشور به خطر نیفتد.

متن پاسخ شرکت ملی نفت به خبرگزاری فارس به شرح زیر است:

پیرو خبر منعکس شده مورخ 07/08/1396 آن خبرگزاری محترم با عنوان «ارزان فروشی گاز ایران به شرکت نروژی برای تولید LNG»، که در آن ابلاغیه وزیر محترم نفت جهت تعیین نرخ گاز طبیعی برای فروش به واحدهای کوچک مقیاس تولید LNG و نیز واحدهای فشرده سازی گاز طبیعی را زیر سوال برده و شرکت ملی نفت ایران را متهم به ارزان فروشی گاز به شرکت IFLNG نروژ کرده بود، نکات ذیل جهت اطلاع و بهره برداری خبرنگار محترم آن رسانه اعلام می‌شود.

مقتضی است با عنایت به ماده 23 قانون مطبوعات و در راستای تنویر افکار عمومی، پاسخ ذیل در کوتاه ترین زمان ممکن در خروجی آن خبرگزاری محترم بازتاب داده شود:

1- براساس تبصره 1 ماده 2 ابلاغیه وزیر محترم نفت در رابطه با قیمت خوراک واحدهای کوچک مقیاس مایع سازی گاز طبیعی، قیمت خوراک گاز طبیعی تحویلی به شرکت های پتروشیمی به عنوان کف قیمت در نظر گرفته می شود و لذا این ادعا که قیمت خوراک واحدهای کوچک مقیاس مایع سازی گاز طبیعی کمتر از پتروشیمی هاست اساسا و در هیچ شرایطی امکانپذیر نیست. درعین حال براساس تبصره 2 ماده 6 ابلاغیه مذکور، صورتحساب واحدهای LNG، در دریا (FLNG) به صورت ارزی صادر می-شود؛ در حالی که صورتحساب واحدهای پتروشیمی به صورت ریالی صادر می شود. از همین روی با توجه به تفاوت نرخ ارز رسمی بانک مرکزی و نرخ ارز آزاد که در حال حاضر حدود 15 سنت است، قیمت خوراک ابلاغیه مذکور در هر شرایطی حداقل 15 درصد گرانتر از قیمت خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود.

2-  براساس آخرین قیمت JKM مورخ 25 اکتبر 2017 و همچنین هزینه های حمل که به ترتیب 8.75 و 0.82 دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو است، قیمت خوراک واحدهای کوچک مقیاس مایع سازی گاز طبیعی برابر 3.55 دلار در هر میلیون بی تی یو و یا بیش از 13 سنت در هر مترمکعب محاسبه می شود که با در نظر گرفتن تفاوت نرخ تسعیر ارز، قیمت خوراک این واحدها هم اکنون 55 درصد گرانتر از قیمت پتروشیمی‌هاست.

ابلاغیه قیمت وزارت نفت منحصر به این شرکت و این قرارداد نیست و برای تمام سرمایه گذاران متقاضی واحدهای کوچک مقیاس مایع سازی گاز طبیعی است و پیشتر شرکت ملی نفت ایران فراخوان عمومی  برای شناسایی متقاضیان صاحب صلاحیت داده است و لذا اگر کسی معتقد است این قیمت گاز ارزان است، می تواند با مراجعه به شرکت ملی نفت ایران، نسبت به احداث واحدهای کوچک مقیاس مایع سازی گاز طبیعی اقدام کند. 

3- شایسته است با توجه به اینکه ورود ایران به بازار LNG اهمیت راهبردی دارد و در پیوست حکم ریاست محترم جمهوری برای وزیر محترم نفت نیز به صراحت ذکر شده و این مهم مورد تاکید مقامات عالی کشور می باشد، در تهیه گزارش های اینچنینی مطالعه و تحقیق بیشتری صورت گیرد تا ضمن اجتناب از نتیجه گیری های نادرست و غیرحرفه ای، منافع اقتصادی و سیاسی کشورمان به خطر نیفتد.

کد خبر 279427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =