وزارت نفت و جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

معاونت مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت و جهاد دانشگاهی در حاشیه نخستین روز نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان با محوریت ساخت داخل تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا، حبیب الله بیطرف امروز (پنجشنبه، 11 آبانماه) پس از امضای این تفاهم‌نامه که میان وی و حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی امضا شد، توضیح داد: تفاهم‌نامه همکاری پنجساله بین وزارت نفت و جهاد دانشگاهی کشور، در چارچوب همکاری‌هایی در زمینه ساخت داخل، انتقال فناوری، شناسایی زمینه‌های به‎کارگیری بیشتر از ظرفیت‌های دانشگاهی و علمی در حوزه صنعت نفت و گاز است.
 
وی به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی به دلیل ارتباط گسترده‌ای که با همه دانشگاه‌های کشور دارد و در هر کدام از این دانشگاه‌ها یک ظرفیت‌ مهندسی، اجرایی و مطالعاتی ایجاد کرده است، ظرفیت بسیار مطلوبی برای توسعه پژوهش و فناوری در کشور به شمار می‌رود.
 
معاون وزیر نفت با بیان این که وزات نفت با توجه به برنامه‌های گسترده‌ای که در این زمینه دارد، خواهان استفاده از این ظرفیت‌هاست، تصریح کرد: در قالب این تفاهم‌نامه یک کمیته اجرایی مشترک تشکیل می‌شود و همه موارد و مسائل به بحث گذاشته می‌شود تا به توافق برسیم.
 
به گفته بیطرف، در همه موارد که به توافق برسیم به تدریج با فرآیند قانونی،‌ قراردادهایی برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی امضا خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: سیاست وزارت نفت استفاده از شرکت‌های ایرانی اعم از شرکت‌های  پیمانکاری، مشاوره، ساخت تجهیزات، ساخت و تولید و حتی ارتقای ظرفیت‌های داخلی ایرانی به ظرفیت‌های در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای است.
 
معاون وزیر نفت با تاکید بر این که ما در همه زمینه‌ها این سیاست‌ها را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم راه‌هایی برای تحقق این موارد پیدا کنیم و گام‌های عملی برای تحقق این اهداف برداریم و در این زمینه از ظرفیت جهاد دانشگاهی هم استفاده خواهیم کرد.
 
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این که چرا با توجه به مشکل تامین مالی بیشتر سازندگان تجهیزات نفتی، ارتباط این شرکت‌ها با صندوق توسعه ملی تسهیل نمی‌شود، گفت: صندوق توسعه ملی یک منبع ملی است که از تسهیلات آن می‌توان در چارچوب مقررات و قوانین این صندوق استفاده کرد، اما وزارت نفت فراتر از این مورد، دو راه بسیار اثرگذار را در اختیار دارد، که یکی از راه‌های ما درگیر کردن ظرفیت‌های داخلی و قراردادهای جدید نفتی است.
 
معاون وزیر نفت ادامه داد: در قراردادهای جدید نفتی، سرمایه و منابع را شرکت خارجی می‌آورد بنابراین یک منبع جدید به شمار می‌آید که وارد کار می‌شود و همه پیمانکاران فعال در این زمینه صندوقی جدید به نام صندوق سرمایه آن شرکت خارجی پیدا می‌کنند. 
 
وی با بیان این که در قراردادهای جدید نفتی گفته‌ایم که باید از شرکت‌های سازنده تجهیزات نفتی که صلاحیت آنها به تأیید وزارت نفت رسیده است، دعوت شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه یک نهاد صدور گواهینامه در حال شکل‌گیری است، بنابراین ساز و کار لازم در حال فراهم شدن است.
 
وی با اشاره به قراردادهای EPCF که منابع مالی آن از محل فروش تولید، حاصل و سبب بازگشت سرمایه خواهد شد، افزود: براین اساس شرکت‌ها باید روش استفاده از منابع مالی را پیدا کنند.
 
بیطرف گفت: پیمانکاران و سازندگان باید شیوه‌های مختلف تامین منابع مالی را یاد بگیرند تا از شیوه‌های تامین منابع مالی بین المللی عقب نمانند.
کد خبر 279454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =