لزوم تمرکز بر توسعه صنعت سی ان جی در ایران

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: به دلیل اهمیت توسعه صنعت سی ان جی کشور، قصد داریم ظرف 6 ماه، یک نقشه راه تهیه کنیم و آن را به اجرا دراوریم.

به گزارش شانا، علیرضا صادق آبادی روز پنجشنبه (11 آبان‌ماه) در آیین پایانی هفتمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی دوسالانه خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه (آنگوا) گفت: براساس آمارهای موجود، از سال 81 تاکنون 60 میلیارد لیتر بنزین از محل عدم واردات، صرفه جویی شده و این مقدار حدود 30 میلیارد دلار سود و صرفه اقتصادی به همراه داشته است.

وی افزود: با فرض این‌که با هر یک دلار می توان چهار دلار از منابع خارجی تامین مالی کرد؛ بنابراین صنعت سی ان جی دارای ظرفیت 150 تا 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، هم اکنون سهم سی ان جی در سبد سوختی کشور روزانه 21 میلیون مترمکعب است و این رقم می‌تواند به 40 میلیون مترمکعب در روز برسد.

ضرورت تولید خودروی مناسب گازسوز

صادق آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خودروهای سی ان جی سوز، گفت: اکنون برخی از این خودروها تولید نمی‌شوند یا در آینده‌ای نزدیک از رده خارج می‌شوند؛ بنابراین اگر بی تفاوت باشیم نگهداشت مصرف رقم21 میلیون متر مکعب در روز نیز مشکل است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این‌که درباره قیمت سی ان جی، جانمایی جایگاه‌ها و غیره می‌توان با تبادل نظر به راه حل های خوبی دست یافت، اظهار کرد: البته نمی توان از خریدار انتظار داشته باشیم که خودروی پایه گاز سوز را از خودرو با سوخت بنزین گرانتر بخرد.

وی با بیان این‌که افزون برافزایش کیفیت، قیمت خودروی پایه گازسوز نیز باید کاهش یابد، افزود: از سوی دیگر نمی‌توان از دولت انتظار داشته باشیم که همه هزینه ها را به عهده بگیرد.

به گفته صادق آبادی، ایران جزء معدود کشورهایی است که در بیشتر مناطق خود شبکه گازرسانی دارد؛ بنابراین دسترسی به سوخت سی ان جی برای همگان راحت خواهد بود.

وی تاکید کرد: من و همکارانم آماده ایم تا همه دغدغه‌ها و پیشنهادهای فعالان صنعت سی ان جی را بشنویم و بتوانیم برای آن راه‌های مناسب بیابیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: برای کاهش قیمت خودروهای سی ان جی سوز و افزایش تقاضا باید دنبال راه‎های قانونی باشیم.

کد خبر 279461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =