لزوم توجه جدی به جذب سرمایه خارجی برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر این‌که وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش یافته است، گفت: باید به موضوع جذب سرمایه خارجی برای توسعه کشور، به طور جدی توجه و زمینه برای تسهیل آن فراهم شود.

به گزارش شانا، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، امروز (شنبه، 20 آبان‌ماه) در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گیلان که در رشت برگزار شد، گفت: در سال 92 از نظر منابع در موقعیتی بودیم که باید آن را تغییر می‌دادیم، کاهش 2 و نیم میلیون بشکه نفت به یک میلیون و سرانجام به 300 هزار بشکه، هدف دشمنان بود که اجازه ندادیم چنین اتفاقی رخ دهد.

وی افزود: با تغییر روند صورت گرفته، می‌توانیم اعلام کنیم که ایران امروز بیش از  2 و نیم میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند، اما به دلیل کاهش قیمت نفت ، رقم درآمدی ما از نفت به نیمی از عددی رسید که در سال 92 داشتیم.

نوبخت با بیان این‌که در سال 92 قیمت هر بشکه نفت حدود 104 دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رفت، تصریح کرد: میانگین آنچه که طی 6 ماه نخست امسال بدست آمده، بین 46 تا 48 دلار و کمتر از نصف قیمت هر بشکه نفت در چهار سال گذشته بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که باید وابستگی به درآمدهای نفتی را قطع کنیم، عنوان کرد: مالیات‌ها نیز تا حدودی ظرفیت افزایش دارد و سهم مالیات‌ها را از 33 درصد، به 36 درصد رسانده‌ایم، تلاش کردیم کاهش منابع مالی را از سمت مالیات تا حدودی جبران کنیم.

وی گفت: برای این‌که کارها متوقف نشود، در کنار منابع نفت و مالیات، استفاده از اوراق مالی را با تصویب مجلس شورای اسلامی به عنوان راهکار دیگری برگزیدیم و طی سال گذشته، حدود 40 هزار میلیارد تومان از بدهی به پیمانکاران، با این اوراق تسویه شده است.

کد خبر 279611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =