تاسیسات ایمن گاز مانع وقوع انفجار پس از زلزله دیشب شد

رئیس HSE شرکت ملی گاز گفت: از آنجا که تاسیسات مختلف گاز در سراسر کشور و نیز غرب کشور ایمنی بالایی دارند خوشبختانه پس از وقوع زلزله دیشب شاهد وقوع انفجارها و اشتعال‌های پیاپی گاز در شهرهای زلزله‌زده نبودیم و گاز برخی شهرها نیز برای اطمینان از سلامت هموطنان قطع شده که پس از بررسی‌های لازم دوباره وصل می‌شود.

به گزارش شانا، محمدرضا یوسفی پور امروز (دوشنبه، 22 آبان‌ماه) در نشست با خبرنگاران با اشاره به وقوع زلزله شامگاه یکشنبه (21 آبان‌ماه) در شهرهای غربی کشور، گفت: ایران 75 درصد از حوادث طبیعی جهان را در خود تجربه کرده و یک کشور حادثه خیز است، بنابراین امنیت همه جانبه مردم، ساختمان‌ها و تاسیسات و همچنین آمادگی دائم نیروهای مختلف امداد اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: فعالیت همکاران شرکت گاز در مناطق غرب کشور به‌ویژه در کرمانشاه برای تامین امنیت مردم از دیشب به صورت منظم و هماهنگ آغاز شده و همچنان ادامه دارد، خوشبختانه بر اساس آخرین ممیزی که در استان کرمانشاه انجام شد، شرکت گاز این استان آمادگی لازم را برای مقابله با هر نوع حادثه‌ای داشت.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ادامه داد: در همه دنیا از لحظه وقوع زلزله حوادث ناخوشایند دیگری مانند انفجارهای پیاپی نیز پیش می‌آید، اما خوشبختانه از دیشب تاکنون شاهد بروز چنین حوادثی در کشور نبوده‌ایم.

یوسفی پور اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع زلزله در مناطق غرب قطع گاز نداشتیم، اما در سه شهر قصرشیرین، سر پل ذهاب و ثلاث باباجانی، همکاران شرکت گاز به منظور بررسی وضع ایمنی گاز مشترکان و منازل گاز را قطع کردند که پس از انجام اقدام‌های لازم گاز وصل می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری برای بازگشت شرایط زندگی و سلامت مردم غرب کشور به حال عادی، ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران بیش از 16 سال است که با شرکت گاز اوزاکا (دومین شرکت گازی ژاپن) همکاری می کند، این شرکت نیز در بازدیدهای مکرر از تاسیسات گازی ایران، اعلام کرده که این تاسیسات درصد ایمنی بالایی دارند، بر همین اساس خوشبختانه در ساعات اخیر شاهد بروز حوادث ثانویه مانند اشتعال‌ پس از زلزله نبوده ایم و همین موضوع نشان دهنده ایمنی تاسیسات است.

رئیس HSE شرکت ملی گاز درباره نصب شیرهای ایمنی قطع گاز در ساختمان‌های مرتفع توضیح داد: در  همه کشورها به طور معمول ساختمان‌های مرتفع، یک شیر ضد زلزله روی علمک گاز خود دارند که این شیرها با وقوع زلزله به طور خودکار عمل می کنند و گاز را قطع می‌کنند.

یوسفی پور تصریح کرد: در ایران موضوع شیرهای ایمنی گاز در حوزه سازمان نظام مهندسی است که نصب آن را لازم دانسته اما این‌که مردم از نصب آن چقدر استقبال کرده اند یا این کار چقدر اجرایی شده در حیطه وظایف شرکت ملی گاز نیست با این حال توصیه می‌کنیم در صورتی که مردم مایل به استفاده از این شیرها هستند، حتما از شیرهای مورد تایید سازمان نظام مهندسی استفاده کنند.

کد خبر 279654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =