آوردگاه رگ‎سفید

اینجا آوردگاه رگ سفید است و جدال شب و روز مردان بلندهمت نفت با یکی از سخت ترین فوران های چاه های خشکی در جریان است.

تنها 15 روز از فوران و آتش چاه 147 میدان رگ سفید گذشته است؛  کار کارستان فراهم سازی مقدمات و تمهیدات مهار این چاه سرکش، در این مدت  آنقدر چشمگیر و متراکم بوده است که به‌راحتی می توان نشانه‌هایی از رقم خوردن رکوردهایی جدید در این زمینه را مشاهده کرد؛  رکوردهایی که معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پایان دومین سفر چند روزه خود به منطقه، پیش بینی کرده و اکنون محقق شده است. اقداماتی نظیر احداث دو لوکیشن 10 هزار متر مربعی ظرف کمتر از سه هفته، در قیاس با بازه زمانی هفت ماهه ایجاد یک لوکیشن در ساختار صخره ای منطقه رگ سفید، یکی از این رکوردهاست که راه برون رفت از کوه آتش را با تیشه عشق جوانان این مرز و بوم و تدبیر و توکل مدیران و مردان کارآزموده نفت میسر ساخته است.

احداث 250 کیلومتر خط لوله انتقال آب از ساحل رودخانه زهره در منطقه زیدون تا استخر آب 130 هزار بشکه ای مشرف به محوطه آتش و احداث چند کیلومتر راه‌های دسترسی عادی و اضطراری بخش دیگری از این اقدامات کم نظیر در دو هفته گذشته است.

علاوه بر این، خارج سازی بیش از 80 درصد ادوات و تجهیزات و آهن آلات سوخته موجود در سر راه که با حضور نیروهای با تجربه نفت و حفاری و همدوشی مدیران ارشد این شرکت ها در خط مقدم جدال با آتش به سامان رسید، بخش دیگری از پیشرفت موفقیت آمیز عملیات در مرحله مقدماتی بود که تمامی موانع و زواید موجود در ضلع غربی و جنوبی چاه را به طور کامل پاکسازی و دسترسی به مرکز آتش را تسهیل کرد.

دوشنبه 22 آبان‌ماه، پانزدهمین روز فوران چاه و به نوعی عملیات مهار است و بر اساس برنامه ریزی و سناریوی تدوین شده،  سامانه پمپاژ آب آتش نشانی از استخر تا محل نصب مانیتورهای آب افشانی ویژه عملیات کشتن از سطح (Top Kill) تکمیل و آماده آزمایش نهایی است. طی سه روز گذشته سه موتور پمپ متصل به استخر 130 هزار بشکه ای، به وسیله اسپیسر 14 اینچ دو سر- فلنج، به یکدیگر وصل شدند تا در صورت خرابی یکی از پمپ‌ها، دو دیگر، کاهش آب را جبران نماید. دو چندراهه در انتهای لوله های 14 اینچی که با زاویه ای مشخص، تا شعاع 60 متری آتش کشیده شده‌اند، بسته شد تا از هر کدام 12 انشعاب آب گرفته و به درون اتاقک های فلزی مخصوص بارش و ایجاد تونل آب ببرند.

شلترها یا همان اتاقک‌های مخصوص پناه گرفتن نیروی انسانی و نصب مانیتور آب افشان نیز در فواصل مشخصی از آتش به ردیف نصب شده و هنگام پیشروی اتی واگن و نفرات نسبت به پوشش  بی وقفه آب اقدام می کنند. در محوطه چاه  همه چیز برای تست و تائید نهایی جهت آغاز عملیات آواربرداری از دهانه چاه و پس از آن کشتن به روش حمله به چاه از سطح (Top Kill) آماده است. در این عملیات، تداوم سیستم آب آتش نشانی و تراکم و پوشش مستمر آب افشانی، شرط اول و اساسی عملیات مهار و حرکت دستگاه ها در فاصله چند قدمی شعله های سرکشی است که شدت جریان هوای پیرامون آن تا فاصله 100 متری، کلاه از سر نفرات برمی دارد؛ با دمایی نزدیک به 500 درجه سانتی گراد  و غرش صدایی که شدیدترین رعدها در برابر آن ملودی نوازشگر آسمان به شمار می‌آید.

در کنار حوضچه‌ها، مسئولان عملیات همه چیز را زیر نظر دارند، از محاسبه دبی آب ورودی به استخر گرفته تا ایجاد جایگاه بتونی  مورد نیاز برای استقرار اضطراری تانکرهای آب رسان، در صورت کاهش سطح آب استخرها در هنگامه عملیات؛ اینجا همه چیز بر مدار محاسبه مهندسی می‌شود.

اتی واگن نیز به علت بزرگی، در محل چاه سرهم بندی خواهد شد. امروز گارد اتاقک راننده آن در حال ساخت است، پوشش های نسوز پشم سنگ برای محافظت بخش هایی از اتی واگن که در معرض آتش قرار می گیرند، در حال نصب بوده و تا عصر امروز برای انتقال به محل چاه آماده می‌شوند.

اینجا آوردگاه رگ سفید است و جدال شب و روز مردان بلندهمت نفت با یکی از سخت ترین فوران های چاه های خشکی در جریان است؛ جدالی که با تجهیز و گسیل نیروها، صف آرایی و چیدمان تجهیزات، تدارکات و انباشت مواد، مصالح و آب مورد نیاز آغاز شده و همزمان با پیشرفت کار و برداشتن موانع طبیعی فرارو، کارگروهی متشکل از خبره ترین نیروهای فنی نیز طراحی سناریوهای مهار و کنترل چاه و اجرای  عملیات تخصصی نهایی را پیش می برند. این حجم از کار و این سطح از کارگردانی، دست مریزاد دارد، هنگام عبور از موقعیت چاه 147 ، به یاد دو تن از جانباختگان دلیر صنعت حفاری صلواتی نثار و دست مردان استخوان‌دار نفت جنوب، را صمیمانه باید فشرد.

محمدسعید بچاوی

کد خبر 279699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =