فعالیت‎های شرکت ملی گاز در مناطق زلزله‎زده غرب کشور تشریح شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به تشریح فعالیت‎های این شرکت در مناطق زلزله‎زده غرب کشور پرداخت و گفت: بخش اعظم کار این شرکت در مناطق قصرشیرین، جوانرود و ثلاث باباجانی پایان یافته است.

حمیدرضا عراقی امروز (چهارشنبه، 24 آبان ماه) در گفت‎وگو با خبرنگار شانا توضیح داد: شب بیست و یکم آبان ماه مطلع شدیم که زلزله عظیمی در کرمانشاه با قدرت بیش از هفت ریشتر اتفاق افتاده و تا ابتدای صبح با وجود تمام نگرانی‎ها هیچ اطلاعی از جزئیات این حادثه نداشتیم و به محض آنکه از جزئیات حادثه مطلع شدیم، خود را  به کرمانشاه رساندیم.

عراقی با یادآوری این‎که بلافاصله پس از حادثه، اقدامات اولیه مطابق دستورعمل‌های مدیریت بحران و اچ اس ای انجام شده بود، ادامه داد: در این گونه مواقع، نخستین اقدام تخلیه گاز تمام شهر است که این اقدام از سوی شرکت گاز استانی انجام شده بود. 

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: میزان تخریب در کرمانشاه بیش از حد تصور بود که در این شرایط تخلیه گاز از خطوط گازرسانی شهر، اقدامی مهم و موثر محسوب می شود. پس از آن نیز در اسرع وقت جلسه مدیریت بحران با حضور مدیر گازرسانی و سایر مسئولان مربوطه در کرمانشاه برگزار شد که در این جلسه تقسیم بندی کارها در قالب تیم‎های عملیاتی مختلف انجام گرفت. در ادامه هم استان های معین نیز به یاری ما شتافتند و هر کدام مسئولیت رسیدگی به امور یکی از مناطق آسیب‎دیده را بر عهده گرفتند.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به عزیمت خود و سایر همکارانش در روز سه شنبه (23 آبان ماه) به منطقه سرپل ذهاب اظهار کرد: نیروهای شرکت گاز همدان با امکانات و تجهیزات خود راهی این منطقه شده بودند تا پس از بازرسی اولیه، عملیات نشت یابی و بررسی سلامت علمک‎ها انجام شود؛ بر این اساس ابتدا خط تغذیه گاز مورد نشت یابی قرار گرفت زیرا قبل از تزریق گاز بهشهر باید مطمئن می‌شدیم که علمک‎ها و رگلاتورها سالم هستند و سپس نشت یابی کوچه به کوچه را انجام می دادیم.

عراقی با قدردانی از زحمات کارکنان شرکت ملی گاز در مناطق زلزله زده گفت: عملیات نشت یابی در سه مرحله و با دقت کافی انجام می شود؛ حتی پس از اتمام عملیات در هر کوچه، همکاران با استفاده از حس بویایی خود نسبت به بوی گاز از امنیت گازرسانی اطمینان می یافتند و پس از آن اتصال گاز به منازل مردم صورت می پذیرفت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اهمیت حضور سازمان نظام مهندسی در زمان وصل گاز داخلی منازل تصریح کرد: این سازمان نیز جهت وصل گاز منازل و اماکن عمومی اعلام آمادگی کرده بود؛ بنابراین وصل گاز منازل با حضور نمایندگان سازمان نظام مهندسی، کارشناس شرکت ملی گاز و صاحب ملک انجام می شود.
به گفته وی،  هنگام وصل گاز منازل متوجه می‌شدیم برخی از علمک ها دچار نقص بعضا جزیی شده اند و گاهی نیز پیش می آمد لوله‎کشی و علمک هیچ مشکلی نداشتند اما در مسیر گازرسانی، بست‎ها دچار ایراد شده بودند که تمامی این موارد با دقت فراوان رفع شد.

اولویت با گازرسانی به اماکن عمومی است

عراقی از اتمام بخش اعظم کار شرکت ملی گاز در مناطق قصرشیرین، جوانرود و ثلاث باباجانی خبر داد و اظهار کرد: اولویت گازرسانی با اماکن عمومی نظیر بیمارستان ها، نانوایی ها و اداره ها بود تا خدمات لازم به مردم ارائه شود.

وی ضمن ابراز امیدواری اینکه دیگر در کشور با حوادثی همچون زلزله اخیر مواجه نشویم، تاکید کرد: کار شرکت ملی گاز نباید با عجله انجام شود زیرا اگر ما در انجام کارمان دقت کافی نداشته باشیم، هم موجب نارضایتی مردم می شویم و هم آنکه شرایط نا ایمن به وجود می‌آید.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به دستورعمل های مدون مدیریت بحران گفت: مطابق این دستورعمل ها به خوبی می دانیم که در زمان وقوع زلزله و حوادث طبیعی باید چه اقداماتی انجام دهیم همانطور که درکرمانشاه نیز بر همین اساس عمل کردیم. این دستورات برای تمامی شرکت‎های گاز کشور تعریف شده زیرا وظایف ما در مواقع بحران بسیار حیاتی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: در مدیریت گازرسانی تأکید بر این است تجهیزات لازم مثل پوشاک و وسایل ایمنی همواره در کانتینرهایی مجهز و آماده باشند؛ علاوه بر این موتورسیکلت‎هایی برای شهرهای بزرگ با امکانات لازم تجهیز شده اند تا امدادرسانی را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهند؛ همچنین برای هر استان دو یا سه شرکت معین در شرکت گاز مشخص شده است.

عراقی با تأکید بر لزوم احداث ساختمان‎های مقاوم در برابر زلزله ادامه داد: تمام مردم و مسئولان نیز باید آمادگی لازم برای مقابله با حوادث طبیعی از جمله زلزله را داشته باشند.

وی درباره حضور مدیران عامل گاز در مناطق زلزله زده توضیح داد: هنگامی که مدیران عامل شرکت‎های گاز در منطقه کرمانشاه حضور یافتند، اهمیت حادثه و سختی کار امدادرسانان را با تمام وجود احساس کردند و متوجه شدند در صورتی که این حادثه‌ در شهر خودشان اتفاق بیافتد مدیریت بحران و وضعیت امداد رسانان به چه صورت خواهد بود.

تمهیدات شرکت گاز برای مقابله با زلزله در شهرهای بزرگ 

عراقی در ادامه صحبت‌های خود به پیش‎بینی وقوع زلزله در کلان شهرهایی مانند تهران اشاره کرد و گفت: تمهیداتی را در نظر گرفته ایم که اگر زلزله در شهرهای بزرگی مانند تهران اتفاق بیفتد تخلیه گاز از سطح شهر در کوتاه ترین مدت و با بیشترین میزان امنیت انجام شود.

وی یادآور شد: در شهرهای بزرگ، وصل مجدد گاز و تغذیه شبکه گازرسانی و نشت یابی کوچه به کوچه ماه ها به طول می انجامد.

این مقام مسئول به همکاری های مشترک میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت گاز ژاپن اشاره کرد و گفت: ما از تجربیات و دانش ژاپنی‎ها در ایران برای مدیریت بحران استفاده کرده‌ایم چراکه تهران شهر بزرگی است و اگر زلزله ای در آن اتفاق بیافتد حوادث مخرب زیادی در پی خواهد داشت.
عراقی با بیان این‎که متاسفانه در ایران زمانی که بحران اتفاق می افتد مردم عصبانی و ناراحت و نگران هستند، تاکید کرد: این آگاهی‌بخشی به مردم، وظیفه رسانه‌ها است. 

وی همچنین بر مدیریت هوشمندانه‎تر و با برنامه‌ترتوزیع امکانات در مناطق آسیب دیده تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره نقش مردم در کمک به مدیریت بحران هم گفت: بخشی از این موضوع به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بازمی‌گردد چرا که حوادث طبیعی در تمامی کشورها اتفاق می افتد و اگر مردم آموزش دیده باشند، نه تنها حوصله کافی به خرج می‌دهند بلکه به خوبی می‌توانند به سازمان‌های خدمت رسان و امدادگران کمک کنند.

کد خبر 279720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =