پیش نویس بیانیه نشست سران مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز آماده شد

پیش نویس بیانیه پایانی چهارمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) درنشست فوق العاده وزارتی این مجمع که 22 نوامبر (چهارشنبه، یکم آذرماه) در سانتاکروز بولیوی مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش شانا، در این بیانیه که برای ارائه به سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز آماده شده است بر لزوم افزایش همکاری کشورهای عضو و اتخاذ سیاستهای هماهنگ به منظور افزایش درآمدهای ملی کشورهای عضو این مجمع از محل صادرات گاز طبیعی با توجه به چالشهای پیش روی بازار گاز تاکید شد.

از دیگرمفاد مهم این بیانیه، تاکید بر رد تحریمها و لزوم اقدام‌های هماهنگ کشورها برای مقابله با اعمال تحریمهای یکجانبه از سوی برخی کشورها برعلیه یک یا چند کشور عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز است زیرا این موضوع امنیت عرضۀ گاز طبیعی را با خطر روبه‌رو می کند.

قدردانی از زحمات 4 ساله دبیرکلی محمد حسین عادلی

همچنین در اجلاس فوق العاده وزارتی باتوجه به اتمام دوره دبیرکلی محمدحسین عادلی که آخر دسامبر پایان می‌یابد، سخنرانان اجلاس از جمله امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، ضمن اشاره به دستاوردهای مهم دبیرخانه مجمع طی چهار سال گذشته، از زحمات ایشان در ارتقای جایگاه این مجمع در عرصۀ جهانی انرژی قدردانی کردند.

تدوین اهبرد بلندمدت مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تهیه چشم انداز جهانی گاز، تصویب ایجاد موسسه تحقیقات گاز الجزایر و انتشار سالنامه آماری از جملۀ اقدامات انجام  شده در دوره دبیرکلی عادلی است. یوری سنتورین روس جایگزین محمدحسین عادلی است که از یکم ژانویه 2018 مسئولیت خود را به عنوان دبیرکل آغاز می‌کند.

به گزارش شانا، چهارمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) 24نوامبر (سوم آذرماه) در سانتاکروز بولیوی برگزار می‌شود. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در کنار بیژن زنگنه، وزیر نفت صبح امروز برای شرکت در این نشست تهران را به مقصد بولیوی ترک کرد.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلاو امارات، ١٢ عضو اصلی جی یی سی اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می کنند.

وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کد خبر 279853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =