بازار گاز می‌تواند چالش‌ها را پشت سر بگذارد

دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز دیروز (جمعه، سوم آذرماه) طی سخنرانی در چهارمین نشست سران جی‌یی‌سی‌اف گفت: بازار گاز به طور ویژه، دوران گذار و پر نوسانی که ویژگی آن، تحول و چالش است، پشت سر می‌گذارد.

به گزارش شانا، متن کامل سخنان محمدحسین عادلی در چهارمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در سانتاکروز بولیوی به شرح ذیل است:

باعث افتخار و خرسندی است که به عنوان دبیر کل جی‌یی‌سی‌اف به شما در چهارمین نشست این مجمع در سانتاکروز در بولیوی خوشامد بگویم. برگزاری این نشست با حضور کشورهای عضو طبق روال و چارچوب زمانی مقرر باعث دلگرمی است، این موضوع واقعاً نشان‌دهنده عزم و اراده کشورهای عضو در بالاترین سطح برای حفظ انسجام و ادامه حمایت از اهداف مشترک تعیین شده در اساسنامه و ادامه کمک به آینده امیدوارکننده و تضمین منافع والای اعضا و کمک به توسعه بازار پایدار گاز در سطح جهان است.

از دوحه تا مسکو و از تهران تا سانتاکروز، جی‌یی‌سی‌اف در تلاش برای برداشتن گام‌های معنادار و مؤثر به سوی این اهداف، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

چهارمین نشست سران جی‌یی‌سی‌اف در زمانی برگزار می‌شود که بازار انرژی به طور کلی و بازار گاز به طور ویژه، دوران گذار و پر نوسانی را پشت سر می‌گذارد. دورانی که ویژگی آن، تحول و چالش است. رقابت شدید در بازارهای گاز حکمفرماست. یک محیط تجاری جدید در حال ظهور است و ایجاد سازوکارهای جدید را میان صادرکنندگان و مصرف کنندگان، تحمیل می‌کند، اما باید در برابر اتخاذ سازوکارهایی که می‌توانند عامل مهمی همچون امنیت عرضه و تقاضا را مختل کنند، هوشیار باشیم. این مسئولیت توأم متوجه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است که همه تلاش خود را برای تضمین ثبات بازار گاز به کار گیرند.

ابهام در سیاست‌گذاری‌ها و چالش‌های ژئوپولتیک نیز بر بازارهای انرژی و گاز سایه انداخته است؛ اما در میان همه این چالش‌ها، دو مسئله بسیار روشن و قطعی هستند.

نخست این که تقاضا برای گاز همچنان افزایش می‌یابد؛ طبق برآورد جی‌یی‌سی‌اف تقاضای گاز در 23 سال آینده 53 درصد افزایش خواهد یافت. دوم این که تعهد کشورهای جهان به اهداف توافق پاریس در سال 2015 میلادی فرصتی طلایی برای گاز طبیعی پدید می‌آورد. بنابراین با وجود همه خطرهای مهم و محیط تجاری چالش‌برانگیز، گاز همچنان از مزیت‌های پاک و یگانه خود برخوردار خواهد بود و فرصت‌هایی امیدوارکننده برای کشورهای عضو جی‌یی‌سی‌اف پدید می‌آورد، اما نباید این فرصت‌ها را پیش پا افتاده بدانیم.

پیچیدگی چالش‌ها و فرصت‌ها شکی باقی نمی‌گذارد که برخورد با این موقعیت‌ها نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر میان کشورهای عضو جی‌یی‌سی‌اف است.

با خرسندی به شما اعلام می‌کنم که دبیرخانه جی‌یی‌سی‌اف از مراحل اولیه خود اکنون به یک ساز وکار برخوردار از ظرفیت بالا و اعتبار مقبول در زمینه عملکردهای خود تبدیل شده و توان تحقق وظایفی پیچیده‌تر را دارد و برای مأموریت‌های آینده آماده است.

با نزدیک شدن به پایان دوران فعالیت من، اجازه دهید از این فرصت برای تشکر از همه کشورهای عضو به دلیل اعتماد و انتخاب من برای دو دوره برای خدمت به عنوان دبیرکل این نهاد مهم، سپاسگزاری کنم. همچنان تمایل دارم که از شورای وزیران و به ویژه رؤسای دوره‌ای که با آنها کار کردم و از حمایت و حکمت آنها بهره‌مند شدم، یعنی آقایان نواک از روسیه، الساده از قطر و کاچیکوو از نیجریه، تشکر کنم. افزون بر آن تمایل دارم که از اعضای هیئت اجرایی، شورای فنی و اقتصادی و همچنین فرستادگان ویژه اطلاعات و آمار که راهنمایی، دیدگاه‌ها و مشاوره آنها برای دستاوردهای ما الزامی بود، قدردانی کنم. در نهایت از همکاران فرهیخته، کوشا و متعهد خود که در یک گروه برای ارائه عملکردی باکیفیت با استانداردهای جهانی همکاری کردند، تشکر می‌کنم. در پایان برای جانشین خود در تلاش برای هدایت مجمع ما به یک مرحله جدید، آرزوی موفقیت می‌کنم.

نباید فراموش کرد از کشور میزبان دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز، یعنی دولت قطر، و به ویژه دکتر الساده به دلیل حمایت، دیدگاه‌ها و توجه وی، قدردانی کنم.

مراتب قدردانی خالصانه خود را به آقای اوو مورالس و دولت او، به ویژه آقای سانچز، وزیر انرژی بولیوی به دلیل برگزاری عالی و میزبانی گرم ابراز می‌کنم.

در نهایت برای همه شما بزرگواران آرزوی یک همکاری سازنده و نشست موفق را دارم.

از کشور خودم ایران و به‌ویژه مهندس زنگنه به‌خاطر اعتماد به اینجانب و حمایت و پشتیبانی اش از برنامه‌های توسعه سازمان تشکر خاص می‌کنم.

کد خبر 279864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =