افزایش حجم انتقال سالانه گاز به ۴۰۰ میلیارد مترمکعب تا افق ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: با افزایش خطوط لوله، یارد، ایستگاه های تقویت فشار و دیگر تاسیسات، میزان انتقال گاز تا افق 1404 به 400 میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز، سعید توکلی با بیان این‌که کشور ما در منطقه از لحاظ وسعت تأسیسات تقویت فشار گاز رتبه نخست و در دنیا، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده، گفت: وقوع زلزله در کرمانشاه نشان داد به لحاظ ایمنی خطوط گاز کشور شرایط مطلوبی داریم.

وی افزود: این امر، وظیفه ما را در بخش تعمیرات، نگهداشت و بهره‌برداری دقیق‌تر و کامل‌تر از خطوط انتقال گاز و دیگر تأسیسات و تجهیزات گازی سنگین‌تر می‌کند، زیرا زیرساخت‌های نفت و گاز یک کشور از مهم‌ترین مسایلی است که با جان مردم سر و کار دارد.

توکلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که هم اکنون، 35 هزار و 590 کیلومتر خطوط فشارقوی انتقال گاز، ۴۰ مرکز بهره‌برداری خطوط لوله و 79 ایستگاه تقویت فشار گاز در حال بهره‌برداری است که تا پایان سال،  تعداد این ایستگاه‌ها به ۸۱ مورد می‌رسد، گفت: این در حالی است که پارسال، انتقال ۲۳۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از طریق این شرکت و شبکه انتقال گاز کشور صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به توانایی‌های این شرکت برای رسیدن به اهداف مورد نظر تا افق ۱۴۰۴، تصریح کرد: روند توسعه‌ای این شرکت تا افق ۱۴۰۴، افزایش ۷۵ درصدی اجرای خط انتقال گاز، افزایش ۸۵ درصدی در تعداد مراکز بهره‌برداری خطوط لوله (یارد)، افزایش ۷۰ درصدی در تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار و افزایش ۷۱ درصدی در میزان انتقال گاز و رسیدن به حجم انتقال گاز به ۴۰۰ میلیارد مترمکعب در سال تا افق ۱۴۰۴ است.

توکلی با تشریح بخشی از آمارهای جهانی در صنعت انتقال گاز، یادآور شد: بر اساس آمار جهانی، ۳۵ درصد از تعمیرات خط لوله غیرضروری است و همچنین هزینه‌های ناشی از خوردگی، بین ۴ تا ۵ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد، این آمار در حالی است که تاکنون فقط ۱۵ تا ۲۵ درصد زیان‌های ناشی از خوردگی قابل مهار بوده و ۵۰ درصد از آسیب‌های خط لوله در کل دنیا، ناشی از دخالت‌های شخص ثالث است.

وی تأکید کرد: اگر ما بتوانیم این ۳۵ درصد تعمیرات غیرضروری خطوط لوله را حتی به ۱۰ درصد کاهش دهیم نیز با حجم بالایی از کاهش نفرات و منابع، روبه‌رو خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران گفت: تنها راهی که می‌تواند ما را به این هدف نزدیک ساخته و از تعمیرات غیرضروری رها سازد، استفاده و پیاده‌سازی سیستم مدیریت سلامت یکپارچه خطوط لوله است.

وی با اشاره به این که در طراحی مسیر خطوط انتقال بایستی با بررسی کامل خطوط، تمامی شرایط مد نظر قرار گیرد، گفت: در این صورت، اگر خط انتقال گاز را در جای درست و با اقلیم درست، جانمایی کنیم، این موضوع به ما کمک می‌کند که در همان زمان طراحی، زمینه کاهش هزینه‌های نگهداری را ایجاد و آسیب‌های ۵۰ درصدی ناشی از دخالت‌های شخص ثالث را کمتر کنیم.

توکلی بحث پارامترهای کنترل دوره بهره‌برداری را یکی از مهم‌ترین مباحث در خطوط انتقال گاز عنوان کرد و گفت: ما در شرکت انتقال گاز به عنوان یک شرکت پیشرو، از سیستم‌های به‌روز که استانداردهای لازم در این باره را دارند، استفاده کرده و به این ترتیب، می‌توانیم بدون این که تغییراتی در بخش نصب و بهره‌برداری رخ دهد، بالغ بر ۵۱ درصد از هزینه‌های روتین تعمیر و نگاهداری خود را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه بحث مدیریت خوردگی لوله، به عنوان بحثی مهم در این زمینه مطرح است، گفت: در باره حریم خط لوله نیز رویکرد و دیدگاه جدیدی مورد نیاز است؛ ضمن آن که بحث طراحی و ساخت این خطوط و پوشش مورد استفاده برای آنها اهمیت بسیار زیادی دارد که چنانچه به این مسائل به درستی اهمیت داده شود، طول عمر خط لوله را می‌توان به بالای ۳۰ سال نیز افزایش داد.

توکلی در پایان، مأموریت شرکت انتقال گاز را انتقال پاک، ایمن، مطمئن و پایدار گاز طبیعی دانست و برای تحقق این امر گفت: باید با برون‌سپاری فعالیت‌ها و کارها از فضا، ایده و فرصت‌های بیرون از شرکت، بیشتر استفاده کنیم.

کد خبر 279873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =