پتروشیمی تندگویان به سوددهی رسید

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تندگویان با اشاره به ثبت رکورد 106 درصدی تولید در این مجتمع در آبان‌ماه امسال اظهار کرد: پتروشیمی تندگویان به سوددهی قابل قبولی رسیده و نسبت به پارسال 20 درصد افزایش تولید داشته است.

سید حسن تقوی گنجی با اشاره به این که در آبان ماه امسال 106 درصد برنامه تولید مصوب از سوی شرکت پتروشیمی خلیج فارس برای پتروشیمی تندگویان محقق شد به خبرنگار شانا گفت: شرایط تولید در تنها تولیدکننده PET و PTA در ایران بسیار مطلوب است به طوری که این مجتمع پس از تأمین نیاز داخل، مازاد آن را صادر می‌کند.

وی به ثبت رکورد تولید در پتروشیمی تندگویان در سال 96 اشاره کرد و افزود: هم اکنون این مجتمع در مقایسه با پارسال حدود 20 درصد افزایش تولید داشته است که 75 تا 80 درصد تولیدات پتروشیمی تندگویان در داخل کشور مصرف می‌شود.

تقوی گنجی با بیان این که بیشتر محصولات تولیدی پتروشیمی تندگویان به بازارهای اطراف صادر می‌شود، ادامه داد: عراق، آسیای میانه، افغانستان، هند، تایلند، مصر و برخی از کشورهای آفریقایی از مقاصد صادراتی محصولات این مجتمع هستند.

افزایش صادرات به همراه رشد تولید

وی یادآور شد: با توجه به این که نیاز بازار داخل تقریبا ثابت است در نتیجه با رشد تولید در پتروشیمی تندگویان می توان افزایش صادرات نیز داشته باشیم.

مدیرعامل پتروشیمی تندگویان با اشاره به روند رو به رشد تولید در این مجتمع افزود: امسال حدود 25 درصد از تولیدات پتروشیمی تندگویان صادر شده است.

تقوی گنجی با اشاره به این که خوراک این مجتمع پس از حادثه پتروشیمی بوعلی سینا از پتروشیمی نوری تأمین می شود، گفت: برای تحقق این امر و تأمین خوراک لازم، شرکت های پتروشیمی نوری، تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس، پایانه های نفتی ایران، پتروشیمی بندرامام و شرکت پتروشیمی خلیج فارس همکاری مستمر و مداوم دارند.

وی با تأکید بر همکاری های بین مجتمعی تصریح کرد: پتروشیمی تندگویان تا پارسال در مرز زیان دهی بود اما با همکاری های صورت گرفته و افزایش تولید، امسال این شرکت از زیان خارج شده و به سوددهی قابل قبولی رسیده است.

مدیرعامل پتروشیمی تندگویان با بیان این که این مجتمع حلقه تکمیلی زنجیره ارزش آروماتیک است، ادامه داد: تندگویان خوراک پارازایلن را از پتروشیمی نوری دریافت و آن را به ارزش افزوده بالاتر تبدیل می‌کند.

پایان انباشتگی محصول

وی با اشاره به رشد تقاضای بازار نساجی برای محصولات پتروشیمی تندگویان ادامه داد: خوشبختانه پتروشیمی تندگویان امسال با وجود افزایش تولید در مقایسه با چند سال اخیر انباشتگی محصول نداشته که این موضوع بیانگر آغازی برای رونق اقتصاد داخل است.

مدیرعامل پتروشیمی تندگویان به نقش بسیار بالای این مجتمع در اشتغالزایی با توجه به تولید پلی استرهای قابل استفاده در تولید الیاف و پنبه مصنوعی برای صنعت نساجی اشاره و تصریح کرد: زنجیره تولید در صنعت نساجی سالانه 250 هزار شغل ایجاد می کند.

پتروشیمی تندگویان، تنها تولیدکننده PET و PTA در ایران است. اسید ترفتالیک خالص (PTA) یکی از مهمترین مواد اولیه برای تولید رزین های پلی اتیلن ترفتالات (PET) است که روند رشد تولید و مصرف آن در جهان بسیار چشمگیر بوده است. پلی اتیلن ترفتالات نیز از مهمترین پلی استرهای قابل استفاده در تولید الیاف و پنبه مصنوعی برای صنایع نساجی، تولید انواع بطری های نوشابه، قوطی و ظروف مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی، بهداشتی و همچنین صنایع تولید فیلم‌های پلاستیکی است.

کد خبر 279908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =