نگاهی به برنامه‎ها و اقدام‌های اخیر شرکت‎های بین‎المللی نفت

از آنجا که تصمیم‌ها و برنامه‎های شرکت‎های بین‎المللی می‎تواند نقش تاثیرگذاری در تغییر عرضه و تقاضای نفت داشته باشد، بررسی این تصمیم‌ها و برنامه‎ها خالی از لطف نیست.

به گزارش شانا، معاونت برنامه ریزی و تلفیق طر‎ح‎ها و برنامه‎های شرکت ملی نفت ایران در گزارشی تحت عنوان «برنامه‎های شرکت‎های بین‎المللی نفت در ماه اکتبر 2017»، به رویدادهای مختلفی از جمله کاهش تعداد دکل‎های حفاری نفت آمریکا، تقویت بازار آمریکا به دنبال کاهش ذخیره‎سازی‎ها، افزایش صادرات نفت نیجریه، افزایش تقاضای میعانات گازی در بازار آسیا، تمدید قرارداد ذخیره‎سازی شرکت نفت کویت با سومد، رقابت صادرات نفت خام آمریکا با نیجریه، بازنگری آژانس بین المللی انرژی درباره چشم‎انداز تقاضای نفت و رشد واردات نفت خام چین در 9 ماه نخست سال 2017 اشاره کرده است.

این گزارش، کاهش تعداد دکل‎های حفاری در آمریکا را ناشی از وضع نامناسب اقتصادی شرکت‎های تولیدکننده نفت در این کشور و در نتیجه، کاهش حفاری چاه‎های نفتی عنوان کرده است؛ به طوری‌که حتی سهام شرکت‎های هالیبرتون، شلمبرژه و بیکرهیوز نسبت به ابتدای سال 2017 با کاهش روبه رو شده‌اند و همگام با این روند، بسیاری از شرکت‎ها مثل کونوکوفیلیپس، بودجه خود را به دلیل رشد هزینه‎های ناشی از افزایش درآمد سهامداران کاهش خواهند داد.

از سوی دیگر، بررسی‎‏ها حاکی از روند کاهشی ذخیره سازی بنزین و فراورده های میان تقطیر و به دنبال آن، تقویت بازار این محصولات است به طوری‌که 11 گزارش هفتگی اخیر اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان می دهد ذخیره سازی‌ها با روندی نزولی همراه بوده است.

این گزارش در ادامه با اشاره به افزایش واردات نفت خام کشورهای آسیایی از آمریکا، پیش بینی کرده است که حجم زیادی از نفت خام آمریکا در فاصله ماه های نوامبر 2017 تا ژانویه 2018 روانه بازارهای آسیایی شود و صادرات نفت خام نیجریه نیز در ماه دسامبر به بالاترین میزان خود برسد.

افزایش تقاضای فصلی میعانات گازی در بازار آسیا و افزایش حق مرغوبیت محموله‎های میعانات گازی در ماه دسامبر که اغلب از نبود اطمینان در عرضه تک‏ محموله‎ها نشات می‎گیرد، از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

متن کامل این گزارش، در لینک http://cpm.nioc.ir/Monthly_OilReport/CombinationProgram/Study_Of_Plans_Of_International_Oil_Company_In_October.pdf در دسترس است.

کد خبر 279924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =