مدیرعامل شرکت ملی گاز: مسئول حفظ جان مردم هستیم

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکت ملی گاز وظیفه اصلی خود را در زمینه گازرسانی با هدف رفاه مردم و توسعه اقتصادی انجام داده است و از این پس نیز همه ما با هم برای حفظ جان و مال مردم مسئولیم.

به گزارش خبرنگار شانا، حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، امروز (چهارشنبه، هشتم آذرماه) در نشست هم‌اندیشی و تصمیم‌گیری برای مقابله و پیشگیری از نشت گاز منوکسیدکربن که با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسئول در ساختمان مرکزی شرکت ملی گاز در حال برگزاری است، درباره روند فعالیت این شرکت از ابتدا تاکنون گفت: زمانی که شرکت ملی گاز فعالیت خود را آغاز کرد مباحث مربوط به طراحی و تامین مصالح بر عهده خارجی‌ها بود، اما پس از انقلاب اسلامی طراحی بر عهده شرکت گاز و همچنان تامین مصالح و بازرسی‌ها با خارجی‌ها بود، پس از گذشت مدتی طراحی و تامین مصالح مانند لوله‌ها، رگلاتورها و شبکه داخلی را خودمان انجام می‌دادیم، اما بازرسی‌ها را به عوامل غیر شرکتی سپردیم.

وی افزود: هرچه توانمندی جامعه بالاتر رود مسئولیت ما در قبال انجام هر کاری کمتر می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: پیش از این بازرسی منازل را شرکت ملی گاز انجام می‌داد، زیرا تعداد متخصصان در این زمینه بسیار کم بود و مردم نیز آگاهی کافی نداشتند، اما پس از مدتی ابتدا در اصفهان و سپس در تهران با سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن و شهرسازی قراردادی بستیم تا نظارت بر بخش ایمنی منازل از عهده شرکت ملی گاز خارج شود.

وی با تاکید بر این‌که هم اکنون مباحث طراحی شبکه گازرسانی به خارج از شرکت ملی گاز سپرده شده ادامه داد: هم اکنون بهره برداری از طرح‌های گازرسانی به شهرها و روستاها را برون‌سپاری کرده‌ایم و به جایی رسیده‌ایم که نظام، ریاست جمهوری و نهادهای مرتبط همگی موافقند که شرکت‌های گاز استانی برون سپاری شوند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این‌که طی چهار سال گذشته بیش از ۹ هزار روستا گازرسانی شده‌اند، تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد تمام انرژی و وقت خود را برای گازرسانی و رسیدن به هوای پاک صرف کرده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم تمامی شهرها و روستاهای گازرسانی شده را به صورت خانه به خانه بازرسی کنیم به همین دلیل انجام این مسئولیت بر عهده سازمان نظام مهندسی قرار گرفته است.

عراقی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم آینده بهتری داشته باشیم باید به یاری هم بشتابیم، در نظر داشته باشید که اکنون دیگر شرکت ملی گاز متولی نشتی و ایمنی داخلی منازل نیست و وظیفه‌اش تنها جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت میان تقطیر است که هم از لحاظ اقتصادی به صرفه است و هم موجب گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع، تزریق به میدان‌های نفتی و سایر امور مرتبط می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز درباره اجرای مسئولیت‌های اجتماعی گفت: تا همان اندازه که شرکت ملی گاز نسبت به ایمنی و حفظ سلامت و جان مردم مسئولیت اجتماعی دارد سایر نهادها مانند آتش نشانی، آموزش و پرورش و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز مسئولیت دارند.

عراقی ادامه داد: حفظ جان و مال مردم تا جایی حائز اهمیت است که خداوند در قرآن به آن قسم می‌خورد و ما نیز مسئول حفظ آن هستیم.

وی افزود: ما بزرگترین مخزن گازی جهان را داریم و در عین حال بیشترین میزان مصرف گاز  متعلق به ایران است، اما در این زمینه مردم تا چه حد مسئول هستند؟ زمانی که آنها مجبورند در خانه‌های ارزان قیمت زندگی کنند و از ایمنی و سلامت کافی برخوردار نباشند یا زمانی که به خاطر وضع اقتصادی مجبور به استفاده از وسایل ارزان قیمت و نا ایمن می‌شوند تا چه حد می‌توانیم آنها را در حوادثی که اتفاق می‌افتد مسئول بدانیم؟

مدیرعامل شرکت ملی گاز تاکید کرد: وزارت صنعت و معدن نباید اجازه تولید بخاری‌های غیر استاندارد در کشور را دهد، این بخاری‌ها با بهره‌وری بسیار پایین و با قیمت ارزان تولید می‌شوند و برخی مردم به خاطر وضع مالی خود مجبور به خرید و استفاده از آنها هستند که در پی آن حوادث ناگواری اتفاق می‌افتد، بنابراین باید جلوی ساخت این وسایل گازسوز نامرغوب و ناایمن گرفته شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: ما در این جلسه گردهم آمده‌ایم تا برخود تکلیف بدانیم از مال و جان مردم حفاظت کنیم، شرکت ملی گاز نیز وظیفه خود می‌داند تا این مسئولیت اجتماعی را به تمامی نهادها و سازمان‌های مرتبط به اشتراک بگذارد.

وی افزود: شرکت ملی گاز وظیفه اصلی خود در زمینه گازرسانی با هدف رفاه مردم و توسعه اقتصادی را انجام داده و از این پس نیز همه ما با هم در جهت حفظ جان و مال مردم مسئولیم.

کد خبر 279941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =