پنجمین نشست تخصصی «خانواده، تحولات عصرحاضر و چالش های پیش رو» برگزار شد

پنجمین نشست از سلسله نشست های تخصصی «خانواده، تحولات عصرحاضر و چالش های پیش رو» با موضوع نظریه انتخاب ؛ راهبری شخصی به همت دفتر امور زنان و خانواده وزارت نفت با حضور مشاور وزیر در امور زنان و خانواده برگزار شد.

به گزارش شانا، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «خانواده، تحولات عصر حاضر و چالش‌های پیش رو» با موضوع نظریه انتخاب؛ راهبری شخصی به همت دفتر امور زنان و خانواده وزارت نفت روز چهارشنبه (هشتم آذرماه) به میزبانی و در محل تالار اجتماعات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، ساختمان غدیر برگزار شد.

در این نشست که با حضور فاطمه تندگویان، مشاور وزیر در امور زنان و خانواده برگزار شد، علی صاحبی، مربی ارشد و عضو هیئت علمی موسسه ویلیام گلسر در ایران به ذخیره ارائه مباحثی کاربردی پیرامون نظریه انتخاب و نحوه به کارگیری آن در زندگی افراد پرداخت.

مربی ارشد و عضو هیئت علمی موسسه ویلیام گلسر در ایران با تاکید بر این که شناخت ارزش‌های شخصی و توانمندی‌های خاص، افراد را به سوی هرچه هدفمند زیستن پیش می‌برد، گفت: هنگامی که انسان‌ها ماموریت اصلی خود در زندگی را کشف کنند به اهداف والای خود در زندگی نائل می‌شوند و این مهمترین اصل برای هدف‌گذاری مطلوب در زندگی شخصی افراد است.

صاحبی افزود: مطابق این نظریه، انسان با نیازهای خاصی به دنیا می‌آید و به‌طور ذاتی برنامه ریزی شده است تا به ارضای آن نیازها بپردازد. هر یک از رفتارهای انسان، نماینده بهترین تلاش وی در هر لحظه برای ارضای این نیازهای فطری یا دستورهای ژنتیک است.

وی با اشاره به این‌که انسان با تکیه بر اصول روان‌شناسی کنترل بیرونی، دیگر حاضر نیست، بپذیرد زندگی او محصول «انتخاب» های خودش است، بیان می کند یکی از تئوری های روان‌شناسی کنترل درونی که به خوبی چرایی و چگونگی صدور رفتار انسان را تبیین می کند، نظریه انتخاب گلسر است.

طبق نظریه انتخاب، نیازهای اساسی ذکر شده، انسان را به خلق دنیایی یگانه، منحصر به فرد و مطلوب که همواره او را از درون برمی انگیزاند، رهنمون می شوند. این دنیا تشکیل شده است از ارزش‌ها، افراد، رفتارها و باورهایی که بیش از هر چیز دیگری برای ما اهمیت دارند. در تئوری انتخاب این دنیا، «دنیای مطلوب» نام دارد.

صاحبی به شیوه های برآورده سازی نیازهای بشری تاکید کرد و روش‌هایی برای ارضای نیاز به بقاء، عشق و احساس تعلق، قدرت، ارزشمندی و پیشرفت و آزادی در زندگی را به‌ تفصیل بیان کرد.

نظریه انتخاب بر این نکته تاکید دارد که هر انسانی می تواند خود مسیر خوشبختی و یا نگون بختی را انتخاب کند و زندگی و ارتباطات خود را بر پایه همین تفکر شخصی خود تنظیم می کند و در حقیقت این نحوه تفکر و نگرش ما به زندگی است که موجب خوشبختی، شادمانی و احساس رضایت ماست.

نظریه انتخاب در سال 1998 توسط ویلیام گلسر پایه‌­ریزی شد و در آن بر پنج نیاز اساسی انسان (بقاء، عشق و تعلق، قدرت­، آزادی و تفریح) تاکید شد.

کد خبر 279950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =