موظف به استخدام بی‌ضابطه فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت نیستیم

مدیرکل آموزش وزارت نفت با ارائه توضیحاتی درباره اعتراض دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت گفت: موظف به استخدام بی‌ضابطه فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت نیستیم.

به گزارش شانا، در پی تداوم طرح شکوائیه‌های عده‌ای از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت و خودداری از حضور در کلاس‌های درسی و برگزاری تجمعاتی که سبب طرح پرسش‌هایی نزد افکار عمومی شده است، نکاتی برای رفع ابهام و تنویر اذهان عمومی به آگاهی می‌رسد. هرچند که از اساس طرح مسائل درون سازمانی در نزد افکار عمومی کمکی به حل مسئله دانشجویان صنعت نفت نمی‌کند و چه بسا ممکن است سبب ایجاد ابهام در باره وجهه و جایگاه علمی و تخصصی برخی دانشجویان عزیز شود، اما تداوم اعتراض‌ها که هر روز به شکلی نمادین برگزار می‌شود سبب ‌شد موضوع را از کامران دهقانی، مدیرکل آموزش،‌ برنامه‌ریزی و تحول اداری وزارت نفت جویا شویم تا ضمن رفع ابهام، عموم کسانی که توجه‌شان به موضوع دانشجویان دانشگاه صنعت نفت جلب شده در باره برخی واقعیت‌های موجود در این زمینه آگاهی یابند.

 آیا براساس قانون، وزارت نفت تعهد و تکلیفی برای استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت دارد؟

مهمترین نکته‌ای که دانشجویان معترض به زعم خود بر درستی آن پافشاری دارند، موضوع استخدام بدون قید و شرط در صنعت نفت و تعهد وزارت نفت مبنی بر جذب این عده است. این در حالی است که در هیچ یک از استنادات دانشجویان، وزارت نفت مکلف و موظف به جذب و استخدام بدون ضابطه دانشجویان دانشگاه صنعت نفت نیست و تنها مطابق قوانین و مقررات جاری صنعت نفت براساس نیاز سازمانی و پس از طی موفقیت آمیز بقیه مراحل استخدامی مصاحبه، طب صنعتی و گزینش می‌تواند از میان دانشجویان ممتاز گروه الف دانشگاه صنعت نفت بدون برگزاری آزمون کتبی استخدام کند.

 با وجود گذشت چند سال از تدوین مقررات مربوط به تعریف دانشجوی گروه الف دانشگاه صنعت نفت، با توجه به شرایط کنونی این تعریف چه نواقص و کاستی‌هایی دارد؟

 ببینید، تعریف گروه الف در مقررات قدیمی به نحوی بوده است که بیش از 90 درصد ورودی‌های دانشگاه صنعت نفت با کسب حداقل معدل ١٤ که در دوره تحصیلی کسب می‌کردند جزو ممتازان و در گروه الف قرار می گرفتند که البته این مقررات با توجه به شرایط کشور و حفظ منافع عمومی فارغ التحصیلان رشته های مرتبط باید بازبینی شود تا عدالت در این زمینه برقرار شود.

دانشجویان دانشگاه صنعت نفت برای استخدام در این صنعت چه مراحلی را باید طی کنند و چه ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی داشته باشند؟

کاملا بدیهی است در این میان کسانی می‌توانند جذب صنعت نفت شوند که توانمندی تخصصی و عمومی لازم را داشته باشند و بتوانند حداقل امتیاز لازم را در مراحل مصاحبه، ‌طب صنعتی و گزینش به دست آورند. بنا نیست صرف تحصیل در دانشگاه صنعت نفت بدون دستیابی به حداقل معلومات و توانمندی عمومی و تخصصی حقی برای استخدام دائم در این صنعت حساس برای کسی ایجاد کند. شایان یادآوری است که هم اکنون همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت که مشخصات خود را در بانک اطلاعات اداره کل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت ثبت کرده‌اند بدون محدودیت تعداد برای انجام مراحل جذب، طی فراخوانی به مصاحبه دعوت شده‌اند و با مساعدت وزیر محترم نفت هر تعدادی از این گروه که طبق ضوابط اداری استخدامی شرکت نفت، دیگر مراحل استخدام به جز آزمون کتبی را با موفقیت طی کنند استخدام می‌شوند.

در ماه‌ها و به ویژه روزهای اخیر دانشجویان دانشگاه صنعت نفت دست به تحصن و اعتراضات متنوعی زده‌اند، آیا تخصیص امتیاز یا سهمیه‌ خاص برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت امکان‌پذیر است با توجه به اینکه چند رشته مرتبط با صنعت نفت در دیگر دانشگاه‌های برتر کشور از جمله صنعتی‌شریف، امیرکبیر، علم و صنعت و... راه اندازی شده است؟

 پیام اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعت نفت و برگزاری تحصن‌های نمایشی در روزهای اخیر نه تنها محق بودن آنها را اثبات نمی‌کند بلکه شاید این سوء تفاهم را نیز پدید آورد که عده‌ای خواهان تبعیض منفی به نفع خود هستند. سال‌های پیش که رشته‌های تحصیلی مرتبط با نفت تنها در دانشگاه صنعت نفت تدریس می‌شد شاید این ویژگی را برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه ایجاد می‌کرد اما اکنون با وجود راه‌اندازی ده‌ها رشته مرتبط با صنعت نفت در دانشگاه‌های برتر کشور و تحصیل هزاران نفر از برگزیدگان کنکور سراسری با رتبه‌های بالا در این رشته‌ها حق دیگر جوانان تحصیلکرده کشور را نمی‌توان نادیده گرفت. وزارت نفت هرچند همچنان از دانشگاه صنعت نفت حمایت می‌کند و بودجه‌ای چند برابری نسبت به دیگر دانشگاه‌های برتر به آن اختصاص می‌دهد اما وظیفه قانونی و روال عادلانه این است که برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود از میان بهترین دانشجویان کشور اقدام کند و به همه فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور شانس خدمت در این وزارتخانه را بدهد. ما اکنون برای استخدام ١٢٥٠ نفر نخبه فراخوان داده ایم که طبق قانون مصوب مجلس محترم شورای اسلامی ٢٥ درصد آن  به بنیاد شهید و  پنج درصد آن به ایثارگران اختصاص دارد و بقیه که رقمی حدود 875  نفر می‌شود از میان دیگر داوطلبان از دانشگاه‌های مختلف در یک آزمون انتخاب خواهند شد، حال ما باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا تضییع حقوق فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه‌های کشور نیست که بدون توجه به حداقل قابلیت‌ها و نه قابلیت‌های ممتازی وزارت نفت باید ٩٠ درصد فارغ التحصیلان را حتی بدون مصاحبه و برخلاف مقررات خود جذب کند.

برخی دانشجویان معترض معتقدند روند سختگیرانه‌ای برای جذب آنان اعمال می شود،‌ آیا به واقع اینگونه است؟

صنعت نفت در مسیر بازسازی و نوسازی خود باید از توانمندترین افراد بهره ببرد. نیازهای آینده صنعت نفت به گونه‌ای است که تسلط بر دانش عمومی و تخصصی و کسب مهارت‌های زبان، رایانه، هوش و توانمندی ذهنی حداقل شروط برای حضور در این صنعت است و نخبگان واقعی باید در این صنعت جذب شوند. برای افکار عمومی هم مورد قبول نیست که افرادی با حداقل دانش و تخصص در وزارت نفت که باید در سطحی بین المللی فعالیت کند مشغول به کار شوند. ضمن آنکه اعتراض دانشجویان در حالی مطرح می شود که وزارت نفت طی سال‌های گذشته با وجود آن‌که در عموم بخش‌های خود دچار تورم نیروی انسانی بوده و استخدامی نداشته است از جمع فارغ التحصیلان این دانشگاه تعدادی را پس از طی مراحل قانونی جذب کرده است.

برخی دانشجویان معترض مدعی هستند که با وجود این‌که جزو نفرات ممتاز هستند و حتی مقاله‌های بین المللی دارند، اما باز هم از ورود به صنعت نفت محروم مانده‌اند، آیا این موضوع صحت دارد؟

این دانشجویان در صورت اعلام نیاز شرکت ملی نفت از آزمون کتبی معاف هستند و معیار جذب آنان همان‌گونه که مقررات به صراحت مشخص کرده است طی کردن موفقیت آمیز مراحل مصاحبه، طب صنعتی و گزینش است. این واقعیت تلخی است اما نگاهی به نمرات کسب شده این دانشجویان در مصاحبه نشان می‌دهد که تعدادی از آنان با وجود شرایط استاندارد و یکسان نتوانسته اند حداقل نمره لازم را کسب کنند. به عنوان نمونه در بخش زبان انگلیسی و رایانه به صورت توامان حدود 50 درصد موفق به کسب حداقل نمره ١٠ از ٢٠ شده اند. یعنی حتی نمره قبولی حداقل را نیز نگرفته اند چه برسد به نخبه و ممتاز. هرچند با تعریفی که این عزیزان از ممتاز بودن خود دارند اما تعدادی از آنها نتوانسته اند حداقل نمره لازم را کسب کنند، اگر لازم به روشنگری بیشتر در این باره باشد، نمرات کسب شده در مصاحبه های افراد مصاحبه شده را به تفکیک و با جزئیات همراه با معدل آنان منتشر خواهیم کرد.

 فرآیند جذب دانشجویان دانشگاه صنعت نفت نسبت به گذشته چه تغییراتی داشته است و توصیه شما به متقاضیان استخدام در این صنعت چیست؟

فرآیند جذب نیرو در صنعت نفت مانند روال و براساس مقرراتی است که از گذشته نیز بر همین اساس عمل می شده و تغییری صورت نگرفته است. بنابراین ضمن دعوت از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت به تلاش و استفاده بهینه از فرصت و امکان تحصیل و کسب دانش و ارتقای توانمندی‌های خود تاکید می‌شود که استخدام در صنعت نفت مطابق نص صریح قوانین و مقررات اداری استخدامی کشور و براساس روال جاری صنعت نفت صورت خواهد گرفت و از آن تخطی نخواهد شد.   

کد خبر 279967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =