خطوط لوله و مخابرات نفت برای سوآپ نفت خام کرکوک اعلام آمادگی کرد

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با ایجادمرکز انتقال نفت خام و تاسیسات مربوط، آماده سواپ نفت خام عراق به ایران می شود.

عباسعلی جعفری نسب، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به خبرنگار شانا گفت: با توجه به توافق اخیر وزیران نفت ایران و عراق درباره سوآپ نفت خام، این شرکت آمادگی خود را برای انتقال آن اعلام می کند.

وی با بیان اینکه قرار است حدود 50 تا 60 هزار بشکه نفت خام کرکوک عراق به‌وسیله تانکرهای جاده‌پیما از عراق به ایران منتقل شود، افزود: این میزان در "دره شهر" دریافت و در سه مخزنی که شرکت ملی پخش به این کار اختصاص داده است، ذخیره می شود.

جعفری نسب با اشاره به اینکه تخلیه و رسید در مخازن به عهده شرکت ملی پخش است، تصریح کرد:  تغییر و جابجایی نفت خام از این مرحله به بعد با ایجاد تاسیسات و تلمبه خانه‎ای در دره شهر، بر عهده شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت خواهد بود.

جعفری نسب ادامه داد: نفت خام سوآپ کرکوک عراق به ایران از دره شهر به تنگ فنی منتقل و از آنجا به پالایشگاه های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز ارسال می شود؛ به همین منظور نیز سه دستگاه توربین و توربو پمپ از تلمبه خانه چشمه شور به دره شهر منتقل و نصب خواهد شد.

به گفته وی مسیر خط لوله تا تنگ فنی کوتاه و حدود 31 کیلومتر است و همچنین این خط لوله از ظرفیت خوبی نیز برخوردار است.

وی با بیان اینکه پیش بینی ما برای انجام این عملیات مدت زمان 45 روز است، افزود: با ساخت یک تلمبه خانه در دره شهر و تغییراتی که باید میان مخازن شرکت پخش و تاسیسات خط لوله (تغییر کاربری خط لوله از فرآورده به نفت خام) انجام شود، شرایط برای انتقال نفت خام سوآپ عراق به کشور فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته با توجه به توافقات انجام شده، جریان سوآپ ممکن است زودتر نیز آغاز شود؛ زیراکه در ابتدا، بحث انتقال از طریق نفتکش و ذخیره در انبار شرکت ملی پخش مطرح است و سپس با همکاری شرکت خطوط لوله و مخابرات، انتقال انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت درباره سوآپ نفت خام از پایانه نکا به تهران نیز گفت: از زمان شروع سوآپ شمال (حدود 4 ماه و از تاریخ 12 مرداد امسال) تاکنون نزدیک به 2 میلیون و 40 هزار بشکه نفت خام در نکا تحویل و به تدریج به پالایشگاه تهران منتقل شده است.

وی افزود: روزانه تقریبا 17 تا 18 هزار بشکه نفت خام در نکا دریافت می شود که به دلیل حجم کم آن هر چند روز یک بار خط لوله مربوطه به انتقال نفت خام سوآپ اقدام می کند.

کد خبر 280004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =