انتقاد از رویکرد مدیریتی انعطاف ناپذیر در صنعت نفت جهان

یک مؤسسه پژوهشی اعلام کرد رویکرد مدیریتی سختگیرانه در صنعت نفت جهان می‌تواند بر استخدام و نوآوری تأثیر منفی بگذارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، مؤسسه پژوهشی مک کینزی اعلام کرد ساختار انعطاف‌ناپذیر شرکت‌های نفت و گاز آنها را در مقایسه با دیگر صنایع در موضع ضعف قرار داده است و می‌تواند بر توان جذب و حفظ نیروها و سودآوری این شرکت‌ها تأثیر منفی داشته باشد.

این مؤسسه در بررسی شاخص سلامت سازمانی (که مقاومت و سلامت نیروی کار شرکت‌ها را می‌آزماید)، به این نتیجه رسید که امتیاز صنعت نفت به شکلی نگران‌کننده، پایین‌تر از میانگین جهانی است.

کریستوفر هندسکامب، از مسئولان مک کینزی، گفت: اگر شرکت‌های نفت و گاز خود را روزآمد نکنند، رقابت در زمینه عملکرد و جذب استعدادها برای آنها دشوار خواهد شد.

طبق اعلام مک کینزی، در پژوهش این مؤسسه 30 شرکت نفت و گاز در سطوح گوناگون، از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی تا شرکت‌های ملی و شرکت‌های کوچکتر یکپارچه، بررسی شده‌اند.

بررسی این مؤسسه نشان می‌دهد شرکت‌های نفت و گاز در زمینه رهبری و نوآوری، امتیاز ناچیزی به دست آورده‌اند که باعث این نگرانی می‌شود که آنها به کارکنان خود اجازه پیشرفت نمی‌دهند و نمی‌توانند در جذب بهترین کارکنان، با شرکت‌های بزرگ فناوری رقابت کنند.

هندسکامب با اشاره به حاکمیت رویکرد "بالا به پایین" در صنعت نفت، گفت: این مسئله جلو خلاقیت "پایین به بالا" را می‌گیرد.

طبق اعلام مک کینزی، گرچه ساختار کنونی صنعت نفت برای افزایش ایمنی و پیشگیری از سوانح تا حدی مؤثر است، شرکت‌ها باید راهی بیابند که این ساختار جلو خلاقیت و پیشرفت کارکنان را نگیرد.

این مؤسسه اعلام کرد میان شاخص سلامت سازمان و سودآوری شرکت‌ها نسبت مستقیم وجود دارد و شرکت‌های ناسالم، در این زمینه چهار برابر ضعیف‌تر از شرکت‌های سالم بوده‌اند.

هندسکامب هشدار داد که با توجه به کاهش حاشیه سود شرکت‌های نفتی به دلیل افت قیمت نفت و افزایش عرضه نفت شیل، شرکت‌ها باید خود را برای شرایط آینده آماده‌تر کنند.

وی گفت: در شرایط رشد قیمت نفت، شرکت‌ها حتی با وجود سلامت سازمانی پایین می‌توانند سودآوری داشته باشند، اما با ورود به شرایط افت قیمت، باید سلامت سازمانی خود را بهبود بخشند تا بتوانند موفق شوند.

پیش از این، بن فن بوردن، مدیر عامل شرکت شل، اعلام کرده بود ایمنی و رضایت کارکنان، مهمترین چالش‌هایی هستند که او را نگران می‌کنند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم استعدادها را جذب کنیم، باید با آنچه مردم می‌اندیشند و می‌گویند، همراه شویم.

کد خبر 280017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =