میزان اتکا به نفت در بودجه باید مشخص شود

رئیس جمهوری گفت: معتقدیم باید اتکای دولت به نفت در بودجه مشخص شود و به عنوان مثال تعیین شود که دولت سالانه می‌تواند از صندوق توسعه ملی 40 میلیارد دلار برداشت کند و اگر این میزان بیشتر شد، آن را به صندوق واریز کرده و اگر کمتر شد، از صندوق برداشت کند.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، عصر یکشنبه (12 آذرماه) در جلسه شورای اداری استان سیستان و بلوچستان گفت: در جریان زلزله غرب کشور، درست است که همدلی و کمک مردم در صحنه در تسریع خدمات بسیار موثر بود، اما بخش‌های مختلف از جمله دولت، هلال احمر، بهداشت و درمان، وزارت کشور، نیرو و نفت، اقدام‌های نمونه‌ای را به انجام رساندند به گونه‌ای که بیش از 7 هزار نفر در ساعات اولیه وقوع حادثه نجات یافتند که این در کشورهای پیشرفته نیز کم‌نظیر است.

رئیس جمهوری در ادامه با بیان این‌که یکی از تاکیدهای ما به وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت یازدهم بر ایجاد جاده ساحلی در سواحل مکران از بندرعباس و توسعه بندر جاسک بوده، اظهار امیدواری کرد تا توسعه این بندر و اجرای این جاده در دولت دوازدهم اجرایی شود تا بتوان صادرات نفت کشور را از طریق بندر جاسک به انجام رساند، زیرا این یک تصمیم استراتژیک است که صادرات نفت کشور بیرون از تنگه هرمز انجام شود.

وی تصریح کرد: خیر و برکت افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تنها برای استان سیستان و بلوچستان و ایران نیست، بلکه برای همسایگان ما و دیگر کشورهای منطقه نیز بوده و پروژه‌ای بین‌المللی است.

روحانی با بیان این‌که معتقدیم باید برای اجرای طرح‌های مهم در کشور، از صندوق توسعه ملی بهره‌برداری شود، همانگونه که در توسعه بندر چابهار این اتفاق افتاد، افزود: بر اساس دستوری که به سازمان برنامه و بودجه داده شده، باید در بودجه سال آینده بتوانیم از صندوق توسعه ملی استفاده بیشتری کنیم.

رئیس جمهوری عنوان کرد: صندوق توسعه ملی یعنی ملت و دولت و در این شرایط سخت تنها ۵۰ درصد درآمدی که از نفت بدست می‌آید، نصیب دولت می‌شود.

وی گفت: این‌که رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید در 8 ماه گذشته درآمد حاصل از نفت حدود 48 دلار در هر بشکه بوده است به این معناست که از این میزان به دولت حدود 25 دلار می‌رسد.

روحانی افزود: معتقدیم باید اتکای دولت به نفت در بودجه مشخص شود و به عنوان مثال تعیین شود که دولت سالانه می‌تواند 40 میلیارد دلار برداشت کند و اگر این میزان بیشتر شد، آن را به صندوق واریز کرده و اگر کمتر شد، از صندوق برداشت کند.

کد خبر 280038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =