بازدید مدیرعامل شرکت ملی گاز از خط ششم سراسری

مدیرعامل شرکت ملی گاز وهیئت همراه هم‌اکنون در حال بازدید از روند اجرا و پیشرفت پروژه خط ششم سراسری هستند.

به گزارش شانا، امروز (سه‌شنبه 14 آذر)، حمیدرضا عراقی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به همراه حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز و همچنین مجری خط ششم در حال بازدید از روند اجرایی خط ششم سراسری گاز هستند.

طول خط انتقال گاز ششم سراسری از اهواز تا دهگلان ۶۰۰ کیلومتر است که در مسیر خود به تقاطع رودخانه پرآب کارون می‌رسد. برای این منظور، ترانشه‌ای به طول ۲۲۰ و ارتفاع ۸۰ متر ایجاد شده که حجم ترانشه برداشته شده یک میلیون متر مکعب است. ترانشه به فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین گفته می‌شود که ژرفای آن‌ها از پهنایشان بیشتر و پهنای آن‌ها از طولشان بسیار کمتر است.

در ابتدا قرار بود مسیر خط لوله به صورت HDD از بستر کارون عبور کند که به دلیل سنگی بودن بستر کارون این برنامه میسر نشد بنابراین تصمیم گرفته شد تا خط به صورت هوایی از روی پل عبور داده شود که خوشبختانه این اقدام با وجود حجم عظیم آب در کارون عملیاتی شد، به گونه‌ای که دو خط لوله ۵۶ اینچ (خطوط ششم و در آینده نهم) از روی عرشه عبور می کند که این عملیات در دنیا کم نظیر است.

خط لوله ششم سراسری که از پارس جنوبی شروع می شود و پس از گذر از استان خوزستان، در استانهای لرستان، ایلام و کرمانشاه ادامه می یابد و در نهایت به دهگلان می رسد، یکی از راهبردی‌ترین خطوط انتقال گاز کشور است که وظیفه انتقال گازهای تولیدی در عسلویه به ظرفیت روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب را به استان‌های غرب و شمال غرب بر عهده دارد؛ ضمن آن‌که از مسیر های شلمچه و نفت شهر هم، امکان صادرات گاز به عراق را مهیا می‌کند. پنج ایستگاه تقویت فشار در مسیر این خط لوله تاسیس شده است.

با دستور مدیرعامل شرکت ملی گاز تکمیل خط لوله ششم سراسری به صورت شبانه روزی در دست انجام است.

کد خبر 280083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =