معترضان دانشگاه صنعت نفت و ذبح عدالت در مسلخ بی قانونی

موضوع استخدام دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، بیش از پیش از یک مطالبه صنفی فاصله گرفته و دچار پروپاگاندای سیاسی شده است.

 همزمانی این اعتراضات با روزهایی که به روز دانشجو منتهی می شود، زمینه را برای فضاسازی منتقدان دولت فراهم ساخته تا از این اعتراضات، ماهی مراد را صید کنند. در همین حال، دیوان عدالت اداری خواستار توقف روند برگزاری آزمون شد تا به شکایت دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت رسیدگی کند و وزیر نفت نیز اعلام کرد که اگر دیوان عدالت اداری آزمون را تعلیق کند، وزارت نفت، این آزمون را به کل منتفی خواهد کرد که شواهد حاکی از آن است که روند امور به همین سمت پیش می رود. یعنی منتفی شدن آزمون.
 
اما از تعلیق و سپس منتفی شدن آزمون چه کسانی بیشتر ضرر می کنند؟ پاسخ روشن است. نخبگانی از دانشگاههای سراسر کشور – از جمله نخبگان همین دانشگاه صنعت نفت – که امید داشتند در بین ۲۵۰۰ نفری باشند که قرار است جذب وزارت نفت شوند اما حالا با اعتراض های افرادی که خود می دانند به دلیل سطح علمی پایینتر شانس کمتری برای جذب دارند، از حق بدیهی خود برای شرکت در آزمون محروم شده اند. جالب اینجاست که معترضان دانشگاه صنعت نفت مدعی هستند که به دنبال عدالتند و حامیان رسانه ای و سیاسی آنها هم مدعی قانونمداری هستند. اما چه کسی قانون را رعایت نکرده تا حاصلش لغو آزمون استخدامی باشد؟
 
پاسخ این پرسش هم روشن است. آن دسته از فارغ التحصیلان و دانشجویان صنعت نفت که اعتراض و فشار با چاشنی مظلوم نمایی را تنها راهکار پیش روی خود برای استخدام در صنعت نفت می دانند، عاملین اصلی لغو آزمون هستند. چرا؟ چون بر مبنای مستندات موجود که در دسترس همگان است وزارت نفت تاکنون درباره آزمون استخدامی مر قانون را اجرا کرده است.
 
بر مبنای اطلاعات دفترچه کنکور سراسری سالهای ۱۳۹۴ و قبل از آن، وزارت نفت تعهدی برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت  ندارد و آنگونه که در دفاتر انتخاب رشته کنکور نوشته شده، می تواند – بدین معنا که موظف نیست – از بین فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت بر مبنای نیاز، افراد مورد نظر را جذب کند. همچنین بر مبنای اطلاعات همان دفترچه ها، فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت از شرکت در ازمون کتبی معاف هستند که این روند در آزمون امسال هم صادق است. یعنی فارغ التحصیلان سایر دانشگاههای کشور باید در ازمون کتبی هم شرکت کنند اما فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، از شرکت در این آزمون کتبی معافند و در سایر مراحل سنجش و مصاحبه شرکت خواهند کرد. این، مر قانون است که اجرا شده و می شود. پس معترضان دانشگاه صنعت نفت به طور شفاف و روشن و صریح بگویند، به چه چیز معترضند؟ به اجرای مر قانون؟ 
 
فریاد عدالت طلبی معترضان، گوش فلک را کر کرده است اما آنها ای کاش به این پرسش پاسخ دهند که چه کسانی ناقض عدالت هستند؟ وزارت نفت که مر قانون را اجرا می کند یا معترضانی که با خواسته های فراقانونی، بیش از ۵۰ هزار نفر از متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی وزارت نفت را ناامید کردند؟ آیا عدالت این است که به خاطر اعتراض چند صد نفر، بیش از ۵۰ هزار نفر از نخبگان دانشگاههای سراسر کشور که اعتراض خود را در نامه ای به وزیر نفت هم اعلام کرده اند، از شرکت در آزمون استخدامی منع شوند؟ 
 
در این میان یک نکته مهم نیز مغفول مانده است. اگر هم قرار بر جذب فارغ التحصیلان معترض دانشگاه صنعت نفت باشد، آیا می توان به کسانی که اینگونه علیه وزارت نفت شوریده اند اعتماد کرد و عنان بخشهای مختلف صنعت نفت را به آنها سپرد؟ آیا تضمینی هست که آنها که معترض هستند، در آینده در صورت جذب در صنعت نفت، وقتی با ساختارهای قانونی حاکم بر وزارت نفت مشکل دارند، در راستای تحقق اهداف وزارت نفت گام بردارند؟ حتی اگر خود این معترضان هم مسوولیتی داشتند، قطعا برای جذب افرادی که منافع  فردی را بر منافع گروهی ترجیح می دهند و قانون و عدالت را پای منافع فردی خود ذبح می کنند، با تامل بیشتری عمل می کردند.

 

منبع: نفت خبر

کد خبر 280100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =