گام بلند مناطق نفتخیز جنوب برای تجاری‌سازی پروژه‌های پژوهشی

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ایجاد تحول در حوزه مدیریت و راهبری پروژه‌های پژوهشی در این شرکت را گام بلندی برای تجاری سازی پروژه‌های پژوهشی دانست.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، باقر پورقاسم در این باره گفت: تجاری سازی پروژه‌های حوزه ازدیاد برداشت و ساخت تجهیزات که در مرحله اجرا قرار دارند یا به زودی اجرایی می‌شوند، تاثیر شگرفی بر افزایش ضریب بازیافت از مخازن و بهبود فرآیند تولید، خواهد داشت.

وی افزود: فعالیت های پژوهشی را به حوزه های ازیاد برداشت و بهبود تولید ازمخزن(EOR/IOR) ، ساخت تجهیزات و ماشین آلات فرآیندی، استفاده از علوم جدید در صنعت نفت، HSE و منابع انسانی تقسیم بندی کردیم که هر کدام از این حوزه ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مهمترین رسالت مناطق نفتخیز جنوب را موضوع ازدیاد برداشت دانست و تصریح کرد: هم اکنون میانگین ضریب  بازیافت اولیه مخازن 23 تا 24 درصد است، بدان معنا که به طور میانگین از هر 100 بشکه نفتی که در زیر زمین داریم 23 تا 24 بشکه نفت می توانیم تولید کنیم که با استفاده از روش های معمولی و موجود سرانجام امکان افزایش دو درصدی برداشت وجود دارد.

وی هدف از انجام پژوهش در حوزه ازدیاد برداشت را تدوین روش‌هایی دانست که درصد نفت قابل استحصال در مخازن را بالا ببرد و اظهار کرد: هرچند همه مخازن، ضریب بازیافت یکسانی ندارند؛ اما اهمیت حوزه ازدیاد برداشت برای ما بسیار زیاد است و بزرگترین محور اساسی فعالیت های شرکت محسوب می شود .

پور قاسم افزود: جهت‌دهی پروژه های پژوهشی به سمتی است که با توسعه روش‌های EOR و IOR به بهبود تولید کمک کند و در شرایط موجود تعداد پروژه‌های جاری حوزه ازدیاد برداشت هشت پروژه با مبلغ 39.6 میلیارد تومان است که از نظر تعداد 47.1 درصد از کل پروژه‌های پژوهشی را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: از ابتدای سال 93 تاکنون در این حوزه پنج پروژه پایان یافته است و این میزان 56 درصد از تعداد کل پروژه‌های خاتمه یافته را شامل می‌شود، در این حوزه هم اکنون چهار پروژه مصوب داریم که به زودی قراردادهایش امضا می‌شود و این پروژه‌ها حدود 40 درصد تعداد پروژه‌های مصوب هستند.

رئیس پژوهش و فناوری این شرکت تصریح کرد: پروژه موفق ما در زمینه ساخت، توربین سولار سنتار بود که طی دو سال و نیم این پروژه پایان یافت و به محض پایان پروژه، توربین ساخته شده در یکی از واحدهای عملیاتی استفاده شد و تاکنون 1000 ساعت کارکرد مفید داشته است.

کد خبر 280190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =