اوپک به هدف خود برای تثبیت بازار نفت نزدیک است

دبیرکل اوپک معتقد است که با توجه به ادامه روند کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام، اوپک به هدف خود یعنی بازگشت توازن به بازار نفت نزدیک شده است.

محمد سانوسی بارکیندو در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ در پکن گفت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به هدف خود برای بازگرداندن ثبات و توازن به بازار نفت نزدیک شده است، در حالی که روند کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام به دنبال اجرایی شدن توافق کاهش عرضه، همچنان ادامه دارد.

وی پیش از انتشار گزارش ماهانه مربوط به ماه نوامبر اوپک که امروز (چهارشنبه، 13 دسامبر) روی پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه این سازمان منتشر خواهد شد، افزود: حجم مازاد ذخیره‌سازی‌ها شامل نفت خام و فرآورده‌های نفتی به 130 میلیون بشکه رسیده است و همچنان بالای میانگین پنجساله است.

دبیرخانه اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود این رقم را حدود 154 میلیون بشکه برآورد کرده بود.

این روند نشان از این دارد که اوپک و همپیمانان غیر عضو این سازمان که در توافق جهانی کاهش عرضه مشارکت کرده‌اند از جمله روسیه به تلاش‌های خود برای کاهش عرضه نفت ادامه می‌دهند و این موضوع سبب بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام و اوضاع اقتصادی این کشورها از سال 2014 شده است.

دبیرکل اوپک گفت: ما شاهد بازگشت ثبات به بازارهای جهانی نفت خام هستیم، موضوعی که سال‌ها از آن دور مانده بودیم.

بارکیندو بارها اعلام کرده است که در پی توافق کاهش عرضه مازاد، ذخیره‌سازی‌ها از رکورد ثبت شده 380 میلیون کاهش بشکه یافته است.

وی با بیان این که مازاد ذخیره‌سازی‌های فرآورده‌های نفتی کمتر از 30 میلیون بشکه است، تصریح کرد: تولیدکنندگانی که در توافق جهانی کاهش عرضه مشارکت دارند در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر امسال بیش از 100 درصد به تعهدهای خود پایبند بوده اند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای عرضه در بازار آی سی یی لندن دیروز در سطوح بیش از 64 دلار برای هر بشکه داد و ستد شد، قیمت این شاخص که مبنای قیمت‌گذاری نیمی از انواع نفت خام تولید در جهان است، روز سه شنبه (21 آذرماه) برای نخستین بار از ژوئن 2015 به بالای 65 دلار برای هر بشکه رسید.

بارکیندو در پاسخ به پرسشی درباره برسی راهبرد چگونگی خروج از توافق جهانی کاهش عرضه نفت، گفت: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک هم اکنون در حال همکاری و ادامه راهبرد تنظیم عرضه نفت در بازارهای جهانی براساس توافق کنونی هستند، تولیدکنندگان خواهان توسعه همکاری‌های خود پس از بازگشت توازن به بازارهای جهانی نفت خام هستند.

وی افزود: در حالی که هم اکنون شاهد کاهش سطح ذخیره‌سازی‌ها هستیم، نرخ مطلوب رشد اقتصادی به‌ویژه در چین، بازارهای جهانی نفت خام را تقویت کرده است و برآوردها حکایت از آن دارد که تقاضای جهانی برای نفت خام در سال 2018 مشابه سال 2017، با یک میلیون و 500 هزار بشکه افزایش همراه خواهد بود.

دبیرکل اوپک گفت: بنیادهای بازار نفت در چند سال اخیر تا به این اندازه قوی نبوده‌اند، اقتصاد جهان و بنیادهای بازار نفت، برای نخستین بار طی سال‌های اخیر در حال حرکت در مسیری صحیح است.

کد خبر 280211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =