مذاکرات برای امضای 10 قرارداد نفتی با جدیت پیگیری می‌شود

وزیر نفت گفت: مذاکره برای امضای 10 قرارداد نفتی با جدیت پیگیری می‌شود، اما عوامل داخلی و خارجی هم بر این جریان‌ها اثر می گذارند که خارج از اراده ماست.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه، 22 آذرماه) در جمع خبرنگاران درباره حضور خود در مجلس شورای اسلامی و طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت (شرکت‌های صاحب‌ نشان) اظهار کرد: توضیحات بیشتری برای این موضوع ارائه خواهد شد، اما اصل بر این است که این طرح با هماهنگی و همدلی جلو برود.

وی با بیان این که طرح ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت در کمیسیون انرژی مجلس در حال بررسی است و قرار است گزارشی در این زمینه ارائه شود، تصریح کرد: ما با کمیسیون انرژی به صورت تنگاتنگ در ارتباط هستیم، ان‌شاءالله کار به خوبی و در جهت مصلحت مردم پیش رود.

مناقصه میدان آزادگان طبق روال پیش می‌رود

وزیر نفت درباره مناقصه طرح توسعه میدان نفتی آزادگان نیز اظهار کرد: مناقصه این میدان طبق روال پیش می‌رود و تاخیری در این زمینه صورت نگرفته است. همان طور که پیش تر هم گفتم، اگر روند مناقصه این میدان به صورت عادی پیش رود تابستان 1397 نتیجه آن مشخص خواهد شد.

زنگنه با بیان این که مذاکرات امضای 10 قرارداد در حال پیگیری است، درباره به نتیجه رسیدن  آن گفت: یک طرف قرارداد ما هستیم و در مقابل ما هم شرکت‌های مورد مذاکره قرار دارند.

به گفته وی، هم اکنون مذاکرات با جدیت پیش می‌رود؛ اما عوامل داخلی و خارجی هم بر این جریان‌ها اثر می‌گذارند که خارج از اراده ماست.

درآمدهای نفتی محقق می شود

وزیر نفت درباره هدف‌گذاری تولید پنج میلیون بشکه نفت و میعانات گازی نیز اظهار کرد: به هدف‌گذاری انجام شده در این باره خواهیم رسید.

وی درباره تحقق درآمدهای نفتی سال 1396 نیز اظهار کرد: طبق آنچه که از همان ابتدا اعلام کردیم بیش از ۲.۵ میلیون بشکه صادرات با قیمت ۵۰ دلاری نفت انجام شد و حتی بیشتر از درآمدی که برای سال ۱۳۹۶ تعیین شده بود، تحقق خواهد یافت.

تغییر شکل قرارداد ال ان جی با شرکت نروژی

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره قرارداد فروش گاز طبیعی برای تولید گاز مایع‌شده (ال‌ان‌جی) با شرکت نروژی اظهار کرد: درباره این قرارداد بحث‌ها و دیدگاه‌هایی مطرح شده که آنها را شنیدیم و بررسی کردیم؛ به بعضی از دوستان هم که پرسش مطرح کرده بودند به‌طور رسمی جواب دادیم.

وی ادامه داد: ممکن است شکل این قرارداد به دلایلی تغییر کند، یعنی فروش گاز به طرف مقابل، به این شکل تغییر کند که گاز متعلق به ما باشد و طرف نروژی دستمزد تبدیل گاز به ال‌ان‌جی را بگیرد و تحویل دهد.

وزیر نفت با بیان این که شرکت ملی نفت ایران ممکن است به دلایلی این کار را انجام دهد، درباره این که آیا طرف نروژی این موضوع را می پذیرد، توضیح داد: فکر می‌کنم شرکت نروژی قبول کند که دستمزد این کار را بگیرد، ضمن این که برای عرضه ال‌ان‌جی در بازار باید خودمان بازاریابی کنیم.

راه برای مذاکره با ترکمنستان باز است

زنگنه در باره این که ترکمنستان خواهان ارجاع پرونده گازی ایران و ترکمنستان به داوری است، اظهار کرد: ترکمنستان برای ارجاع این موضوع به داوری درخواستی نکرده است و آنها همیشه خواهان این هستند که موضوع به داوری نرود، حال اگر مذاکرات نتیجه ندهد این موضوع به داوری خواهد رفت، اما ما راه را برای مذاکره همیشه باز گذاشته‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره اضافه کردن بخش برق به وزارت نفت چیست، اظهار کرد: امیدوارم این کار انجام نشود.

شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه امروز با حضور وزیر نفت دو تفاهم‌نامه همکاری در زمینه نقشه راه همکاری 2 طرف در بخش گاز و پروژه ایران ال‌ان‌جی امضا کردند.

کد خبر 280228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =