شدت فوران و ابعاد حادثه چاه 147 رگ سفید با چاه‌های پیشین قابل مقایسه نیست

قدیمی‌ترین اپراتور اتی واگن در ایران اعتقاد دارد در طول همه سال‌هایی که در عملیات‌های مختلف مهار حوادث فوران و آتش چاه‌های مختلف حضور داشته، هیچ فورانی را به شدت چاه ۱۴۷ رگ سفید-2 ندیده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، آنهایی که تجربه آتش و فوران های چاه‌های نفتی ار در کارنامه سال‌های کاری خود دارند به خوبی از نقش بی بدیل اپراتور اتی واگن در چنین عملیات‌هایی اطلاع دارند، اپراتور اتی واگن یکی از نقش آفرینان عملیات مهار فوران و آتش چاه است که با مهارت و شجاعتی کم نظیر به قلب آتش می‌زند و ابزار استینگر را بر دهانه چاه قرار می‌دهد.

از آنجا که اپراتور این غول آهنین در فاصله اندکی از شعله‌های سهمگین آتش قرار می‌گیرد و به جرات می‌توان گفت یکی از حساس ترین بخش‌های عملیات مهار فوران و آتش چاه از سطح را به عهده‌ دارد، از معدود افرادی است که فشار، حجم گاز و نفت و ابعاد فوران و رفتار آتش را از نزدیک زیر نظر دارد.

در عملیات مهار فوران از سطح  چاه 147 رگ سفید-2، دو اپراتور اتی واگن حضور دارند که باتجربه ترین و مستعدترین اپراتورهای این دستگاه در صنعت نفت به شمار می‌آیند.

سیدعلی محمد حیدری 67 ساله با 38 سال سابقه فعالیت در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و کوله باری از تجربه، سابقه حضور در 28 عملیات مهار فوران چاه در ایران و منطقه را دارد. 

سید علی محمد حیدری، قدیمی‌ترین اپراتور اتی واگن در ایران

 سیدعلی محمد حیدری در کنار سپهر سپهری، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران

وی از دوران جوانی در شرکت نفت استخدام شد و از همان ابتدا راننده ماشین آلات سنگین و اتی واگن بود و در سال 91 بازنشسته شد، اما از صنعت نفت خداحافظی نکرد و همچنان در موقعیت‌های حساسی مانند عملیات مهار فوران و آتش چاه 147 رگ سفید-2 همچنان آرام و قرار ندارد و می‌خواهد بار دیگر با روحیه مثال زدنی خود افتخاری ملی را نصب خود کند.

سید علی محمد حیدری چندان اهل مصاحبه و گفت‌و‌گو نیست، اما به سادگی نباید از کنار این کوه تجربه گذشت که افتخار حضور در 28 عملیات مهار چاه‌های نفت و گاز را در کارنامه کاری خود دارد، گذشت.

قدیمی‌ترین اپراتور اتی واگن در ایران می گوید از مجموع این عملیات‌ها 20 مورد مربوط به چاه‌های کویت بوده؛ سال 55 در عملیات مهار یکی از چاه‌های رگ سفید، در چاه شماره 24 نفت شهر، چاه 111 کریت کمپ با آمریکایی‌ها، چاه‌های دهلران، چاه 58 گچساران، چاه گازی 23 کنگان و چاه 50 اهواز را  در کنار شهید الماسی حضور داشته است.

وی که این روزها مقیم منطقه عملیاتی رگ سفید و مجاور آتش چاه ۱۴۷ است، می‌گوید: قلبم برای سرزمینم می‌تپد و هنوز خسته نشده‌ام و این روزها دارم همه تجربه‌ام را در اختیار سید منیر میرعظیمی، اپراتور جوان مستعد و خوش آتیه اتی واگن شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار می‌دهم.

سید منیر میرعظیمی، اپراتور اتی واگن شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

 سیدمنیر میرعظیمی، اپراتور جوان اتی واگن در کنار بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

سیدعلی محمد حیدری درباره چاه 147 رگ سفید می گوید: هر چند که چاه 50 اهواز هم فشار بالایی داشت اما به جرات باید بگویم در طول تمام این سال‌ها هیچ فورانی را به شدت چاه ۱۴۷  رگ سفید-2 ندیده ام، شدت خروج گاز و نفت از دهانه این چاه و صدای گوشخراش و شدید آن با هیچ یک از آنها قابل مقایسه نیست.

وقتی از این مرد با روحیه و خستگی ناپذیر پرسیده می‌شود، پس از این همه سال کار فرسایشی، خسته نشده‌ای؟ پاسخ می‌دهد: هر شخصی در قبال میهن و سرزمین خود وظیفه‌ای دارد، من برای کشورم تا پای جان ایستاده ام  و باید بگویم عشق به میهن و وطن حسابش از همه چیز جداست.

سید علی محمد حیدری، قدیمی‌ترین اپراتور اتی واگن در ایران

دیدگاه سیدعلی درباره سید منیر هم جالب است و می‌گوید با وجود وی، خیالم از خیلی جهات راحت است، صنعت نفت راهی طولانی در پیش دارد ما باید به نیروهای جوان اعتماد کنیم کاری که آقایان عالیپور و سپهری در این عملیات کردند و در کنار افراد با تجربه و کارکشته، جوانانی با انگیزه و مستعد را به کار گرفته‌اند و ان‌شاء‌الله نتیجه خواهد داد و شاهد مهار این چاه با تکیه بر توان همین افراد متخصص با تجربه و جوان ایرانی خواهیم بود.

باسابقه ترین اپراتور اتی واگن در ایران در پایان تاکید می‌کند که دوست و همکار جوان من سید منیر میرعظیمی، استعداد و شجاعت لازم را دارد و بسیار به کار مسلط است؛ این‌ روزها که به میان آتش می رود قلبم با اوست و تا زمانی که به عقب باز گردد لحظه‌ای چشم از او بر نمی دارم.

کد خبر 280233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =