متراژ حفاری نخستین حلقه چاه امدادی در رگ‎سفید  به 2 هزار متر رسید

مدیرعامل و رئیس ستاد راهبری مهار فوران چاه 147 رگ سفید – 2 در شرکت ملی حفاری ایران از رسیدن حفاری نخستین حلقه چاه امدادی به‌وسیله دستگاه حفاری 93 فتح در این موقعیت به عمق 2 هزار متری خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، سپهر سپهری روز جمعه (24 آذرماه) گفت: پیش بینی می‌شود مته حفاری این چاه روی لوکشین C تا 10 روز آینده به نقطه مورد نظر برای ارتباط با چاه در حال فوران برخورد نماید.

وی با اشاره به تلاش‌های مداوم مهارگران برای کنترل فوران و آتش سوزی چاه 147، افزود: همسو با عملیات حفاری این چاه، حفر یک حلقه چاه امدادی دیگر با کاربست دستگاه حفاری 94 فتح روی لوکشین A نیز با هدف بستن چاه از عمق (Bottom Kill) درحال اجراست و تاکنون متراژ حفاری آن به یک هزار و 760 متر رسیده است.

سپهری اظهار کرد: براساس برنامه ریزی کارشناسان و متخصصان این شرکت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مهار فوران چاه 147 از ابتدا به دو طریق از سطح و عمق در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: همزمان با اجرای عملیات حفاری، تیم‌های مهندسی، عملیاتی، فنی، تخصصی و پشتیبانی در یک کار گروهی بستن چاه از سطح موسوم به (TOP KILL) را با کاربست تجهیزات ویژه برای ورود به دهانه چاه دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به به‌کارگیری امکانات و تجهیزات برای هر یک از روش های TOP KILL و BOTTOM KILL  به موازات یکدیگر، توضیح داد: شرایط خاص مخزن نفتی رگ سفید، حجم و فشار بالای سیال خروجی (بیش از دو هزار پوند بر اینچ مربع) و حرارت بیش از یک هزار درجه سانتیگراد در کانون آتش، هیچگونه تشابهی با فوران‌های پیش از این نداشته و عملیات مهار از سطح را بسیار دشوار و با پیچیدگی‌های فنی روبه‌رو کرده است.

مدیرعامل و رئیس ستاد راهبری مهار فوران چاه 147 رگ سفید – 2 در شرکت ملی حفاری ایران به مراحل عملیات کشتن چاه از سطح در روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: با فوران و آتش سوزی این چاه، بررسی دقیق موضوع، استفاده از تجارب فوران‌های گذشته، ابزار و تجهیزات و شیوه‌های به‌کار گرفته شده برای مهار چاه از سطح  و عمق مورد توجه ویژه متخصصان قرار گرفت و در نحوه انجام کار اجرایی شد.

وی ادامه داد: خارج سازی بیش از 300 تن ضایعات دستگاه حفاری 95 فتح از یکسو و آسیب جدی به تجهیزات سرچاهی از جمله مجموعه شیرهای فوران‌گیر در دهانه چاه، روند عملیات از سطح را با کندی رو برو  کرده است.

سپهری ادامه داد: با پاکسازی محوطه چاه از ضایعات دستگاه حفاری، بکارگیری تجهیزات ویژه (استینگر) برای ارتباط چاه از طریق دهانه آن ازسوی متخصصان صنعت نفت مورد اهتمام قرار گرفت که طی این مدت  بیش از 10 نوع تجهیز هدایت شونده طراحی، ساخته و مورد استفاده واقع شد که تاکنون به نتیجه نرسیده است اما مهارگران صنعت نفت عزم خود را جزم کرده اند که به موازات حفاری چاه های امدادی در وضع ایمن این کار بزرگ را با روش‌های پیش گفته به نتیجه برسانند.

چاه 147 رگ سفید – 2 در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران 47 روز پیش به هنگام حفاری بوسیله دکل حفاری 95 فتح دچار فوران، آتش سوزی و از کنترل خارج شد.

کد خبر 280236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =