تولید صنعتی مواد هشداردهنده نشت گاز طبیعی تا پایان امسال

پروژه تولید مواد هشداردهنده نشت گاز طبیعی با ظرفیت سالانه 800 تن در سال، تا پایان امسال به بهره‌برداری صنعتی می‎رسد.

به گزارش شانا، فهمیه نادری، مسئول پروژه «تولید مواد بودار کننده از میعانات گازی» در حاشیه هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار ملی ایران، در باره اهمیت این پروژه گفت: استفاده از مواد هشداردهنده نشت گاز طبیعی (ادورانت) به دلیل لزوم تامین ایمنی در زمان استفاده از این گاز در صنایع و مصارف خانگی بسیار ضروری است.

وی افزود: با توجه به هزینه نسبتا زیاد تامین این ماده راهبردی از معدود تولید‌کنندگان آن در جهان، پروژه انتقال دانش فنی و طراحی پایه واحد تولیدی این مواد در مقیاس صنعتی، به درخواست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز، در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفت.

نادری با تاکید بر این‌که پیش از طراحی واحد صنعتی، پایلوتی به ظرفیت تقریبی یک بشکه در پژوهشگاه صنعت نفت احداث شد، تصریح کرد: امکان تولید ادورانت از نفتای تصفیه نشده پالایشگاه شیراز در این پایلوت به اثبات رسیده که به‌زودی با احداث واحد صنعتی، شرکت ملی گاز از واردات این مواد بی‌نیاز و حتی قادر به صادرات آن نیز خواهد شد.

وی یادآور شد: این پروژه افزون بر مواد هشداردهنده گاز طبیعی که محصول اصلی این واحد است، محصولات جانبی و با ارزش دیگری مانند میعانات گازی بو‌زدایی شده و نیز ترکیبات مرکاپتانی سبک مانند متیل و اتیل مرکاپتان هم که قابل استفاده در دیگر بخش‌های صنعت نفت است، به همراه خواهد داشت.

کد خبر 280243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =