بازسازی و مقاوم‌سازی خطوط لوله گازرسانی در کشور

شرکت ملی گاز با وجود آنکه از سال‌ها پیش، نوسازی و بازسازی خطوط و تاسیسات گاز کشور را در دستور کار خود قرار داده بود اکنون در لایحه بودجه سال 97 نیز مکلف به مقاوم سازی و بازسازی خطوط گازرسانی در کشور شده است.

به گزارش شانا، در قانون بودجه سال 96 در باره مجوز و تکلیف وزارت نفت در زمینه نوسازی خطوط لوله چنین آمده بود که «وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاهها و زیرساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌ اقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج‌ درصد (5%) به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت‌گاز، نفت‌کوره، گاز مایع (L.P.G) و سوخت هواپیما تأمین کند و پس از واریز به حساب خزانه‌داری کل‌کشور تا سقف 15 هزار میلیارد (15.000.000.000.000) ریال به مصرف برساند.» اما در لایحه بودجه سال 97 این مورد یاد نشده است.

در لایحه بودجه امسال تنها در بند د تبصره یک آمده است: «به شرکت ملی گاز ایران اجازه داده می‌شود علاوه بر تکالیف مندرج در بند الف ماده 65 قانون الحاق برخی مواد به قانون بخشی از مقررات مالی دولت (2) نسبت به بازسازی و مقاوم سازی خطوط لوله گازرسانی به شهرها و روستاها و اصلاح سیستم اندازه گیری به سامانه اندازه گیری هوشمند از محل عوارض موضوع بند مذکور اقدام کند.»

در واقع در لایحه بودجه سال 97 تنها به شرکت ملی گاز ایران مجوز بازسازی و مقاوم سازی خطوط لوله گاز داده شده است که این موضوع تاکنون نیز در صنعت گاز کشور دور از توجه مدیران نبوده و مدت‌هاست که روند بازسازی و نوسازی شبکه گاز در کشور به‌ویژه در منطقه خوزستان آغاز شده است.

نوسازی شبکه انتقال گاز کشور به ویژه در قالب طرح جامع خوزستان از جمله مهم‌ترین طرح های صنعت گاز کشور است که تاکنون روند پیشرفت آن مطلوب بوده است. در دوران دفاع مقدس استان خوزستان به عنوان یک قطب انرژی مهم در کشور شناخته می‌شد به همین دلیل بارها هدف حمله‌های دشمن و بمباران قرار می‌گرفت، همین شرایط سبب شده بود صنعت نفت به تعمیرات سریع و اضطراری با کمترین امکانات روی آورد، اکنون نیز بخشی از شبکه انتقال که نوسازی می‌شود مربوط به استان خوزستان است.

انجام عملیات پیگرانی هوشمند در خطوط لوله گاز کشور موجب می‌شود تا عیب‌ها و نقص‌ها شناسایی و رفع شوند، با این حال گذر زمان و تعمیرات پیاپی سبب فرسودگی بالای برخی خطوط و تاسیسات گاز شده و از لحاظ هزینه و ایمنی مقرون به صرفه نیست که همچنان با ادامه تعمیرات مورد استفاده قرار گیرند. شبکه تاسیسات خوزستان نیز از آنجا که قدیمی‌ترین شبکه گاز در کشور است، با استدلال بر موارد یاد شده، از سال 85 از روند تعمیرات همیشگی فاصله گرفته و نوسازی شده اند.

افزون بر این، دیگر بخش‌های مربوط به گاز در سراسر کشور نیز مورد بررسی مداوم قرار دارند و شرکت ملی گاز بسیار پیش از آنکه در لایحه بودجه سال 97 موظف به نوسازی و بازسازی خطوط  لوله گازرسانی به شهرها و روستاها شود، این امر را با هدف ارتقای کیفیت گازرسانی در کشور مورد توجه و تاکید قرار داده است.

کد خبر 280256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =