مهارگران آتش چاه 147 رگ‎سفید جمعی از باتجربه‎ترین‎های صنعت نفت است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری گفت: تیم عملیاتی مستقر در محل چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید، ترکیبی از بهترین و باتجربه‌ترین نیروهای شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سپهر سپهری ضمن تاکید بر این‌که تیم مهارکننده فوران و آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید، ترکیبی از بهترین و باتجربه‌ترین کارشناسان و مهندسان شرکت‌های ملی مناطق نفتخیز جنوب و ملی حفاری هستند، گفت: هر یک از افراد کلیدی این تیم به تنهایی مهار چاه‌های مختلف نفت و گاز را در کارنامه خود دارند؛ به عنوان نمونه تیم راهبر در شرکت ملی حفاری ایران که برخی معاونان این شرکت را شامل می‌شود، هر یک به تنهایی تجربه مهار پنج تا هفت فوران را در کارنامه خود دارند.

وی ادامه داد: همه افراد مستقر در عملیات از چهار عامل تخصص، تعهد، تجربه و غیرت بهره مندند و حضور ایثارگرانه این افراد در عملیات مهار فوران، نقش موثری در پیشبرد عملیات دارد.

سپهری ادامه داد: ایثارگری دلاورمردان حاضر در محل فوران چاه به حدی است که حتی در شرایطی که ۲ تا ۳ بار پوشش آب قطع شده است، مهارگران باز هم از نزدیکی به آتش ابایی ندارند؛ این در حالی است که با توجه به ابعاد حادثه و مهلت ۳۰ ثانیه ای فرار از محل حادثه (با وجود فاصله ۶۰ تا ۷۰ متری از محل استقرار تا محل امن و همچنین لباس سنگین مهارگران) نزدیک شدن به آتش به معنای واقعی استقبال از خطر مسلم است.

این مقام مسئول در بیان شرایط دشوار کاری در اطفای حریق چاه ۱۴۷ رگ سفید گفت: حرارت بالا، امکان نزدیک شدن به آتش را تنها با لحاظ شرایطی نظیر پوشش کامل آب امکانپذیر کرده است، با این وجود قبل از انجام هر بخش از عملیات، مخاطره‌های مربوط به آن در جلسه‌های کارشناسی مشخص و به کارشناسان ابلاغ می‌شود و در مورد نزدیکی به آتش نیز احتمال قطع پوشش آب به افراد دخیل در عملیات گوشزد می‌شود.

وی در باره روش‌های به کار رفته در مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید نیز گفت: با توجه به ماهیت متفاوت فوران چاه و بی نظیر بودن شرایط دشوار انسانی با وجود تاکید کارشناسان بر اطفا از عمق (Bottom Kill)، به دلیل طولانی بودن انجام این عملیات و لزوم حفر ۲ حلقه چاه جدید، گزینه اطفا از سطح (Top Kill) نیز پیش بینی شد که البته خطرهای بیشتری دارد.

به گفته سپهری، مهار فوران چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید، یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین عملیات اطفای مهار فوران چاه در تاریخ صنعت نفت و گاز کشور به شمار می‌آید و  تیم مهارکننده فوران چاه رگ‎سفید، ترکیبی از باتجربه‎ترین کارشناسان و مهندسان است.

وی ادامه داد: بنابر سخنان اهل فن، فشار بالای سیال (بیش از PSI ۲۴۰۰) که بالاترین فشار ثبت شده در فوران های کشور است، حرارت بالا (۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ درجه)، نوع سیال خروجی از چاه (ترکیبی از نفت و گاز) و تشعشعات بالای چاه، در نوع خود بی نظیر است و عملیات مهار فوران این چاه را به پیچیده‌ترین عملیات اطفای حریق در کشور بدل کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران یادآور شد: با این وجود به دلیل اهمیت مهار فوران این چاه قرار شد تا اطفا از سطح نیز به صورت همزمان با اطفا از عمق و با در نظر گرفتن شرایط ایمنی کامل انجام شود.

وی یادآور شد: وزیر نفت بر لزوم اهمیت ایمنی در کار بسیار تاکید دارد و در بازدید از عملیات اطفای حریق بارها بر این امر تاکید کرده است که به دور از تعصب برای اطفای حریق در کوتاهترین زمان ممکن، ملاحظات مربوط به حفظ جان افراد به طور کامل رعایت شود.

سپهری ادامه داد: برخی از عملیات‌های مربوط به مهار فوران چاه های نفت و گاز که پیش از این در صنعت نفت انجام شده است، با صدمه‌ها و خسارت‌های انسانی روبه‌رو بوده است، با این وجود با بکارگیری حد بالای استاندارهای مربوط به ایمنی در عملیات مهار فوران چاه ۱۴۷، تاکنون حادثه جانی در زمان انجام عملیات مهار فوران نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با تاکید بر این‌که در فرآیند اطفای حریق چاه های مختلف نفت و گاز در ایران نظیر نفت شهر، کنگان، چاه اهواز ۵۰ و ... بارها به روش های مختلف سعی در اطفای حریق شده است، گفت: عملیات مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید با وجود پیچیدگی های خاص خود با بهره گیری از تجارب گذشته و دانش روز به قوت در حال انجام است و هر عملیات بر مبنای ده‌ها ساعت طراحی، همفکری و تجربه کارشناسان فن صورت می‌گیرد.

سپهری با این‌که همکاران ما در همه فوران‌ها در گذشته و در اوج ناامیدی تلاش کرده‌اند، افزود: حتی در نفت شهر روز آخری که قرار بود گروه خداحافظی کنند و فرمانده عملیات گفته بود بروید چند روزی استراحت کنید چند تن از همکاران گفتند یک بار دیگر عملیات انجام شود و همان عملیات نیز منجر به مهار آتش شد و این نشان می‌دهد این همکاران با تجربه تا آخرین لحظه ناامید نمی‌شوند و دست از تلاش بر نمی‌دارند.

کد خبر 280276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =