نگاهی به عملکرد 100 روزه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

گزارش اهم اقدام‌های 100 روزه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ابتدای دولت دوازدهم (از شهریور تا آبان‌ماه 96) در نگاهی اجمالی بررسی شده است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، وضع طرح‌های موجود و آینده این شرکت در یکصد روز نخست دولت دوازدهم منتهی به هفتم آبان ماه امسال به شرح زیر است:

پالایشگاه ستاره خلیج فارس: پانچ‌ها و کارهای باقیمانده فاز یک به‌منظور تثبیت تولید مستمر محصولات به‌ویژه بنزین انجام شد. از واحد ایزومریزاسیون و تولید میانگین هفت میلیون لیتر بنزین در روز بهره برداری شد. ساخت و نصب تجهیزات باقیمانده فازهای دوم و سوم نیز در حال پیگیری است.

طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس: هم اکنون واحدهای جدید بنزین سازی شامل؛ تصفیه نفتا با هیدروژن و تبدیل کاتالیستی، راه اندازی و بهره برداری شده است.

برای تکمیل واحدهای باقیمانده شامل ایزومریزاسیون، تصفیه نفت‌گاز با هیدروژن، تصفیه گاز با آمین، تصفیه آب ترش و بازیافت گوگرد پیمانکار جدید طی فرآیند برگزاری مناقصه انتخاب شده و هم اکنون در حال تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی برای تکمیل واحدهای باقیمانده ظرف مدت هشت ماه است.

توسعه بندر صادراتی ماهشهر: در بخش دریا چهار اسکله از 6 اسکله تکمیل شده و برای تکمیل 2 اسکله باقیمانده (اسکله شماره 5 و 6) و افزایش توان صادرات نفت‌کوره و نفت‌گاز به خرید، جابه‌جایی و نصب 16 بازوی بارگیری نیاز است.

هم اکنون پیمانکار پروژه نصب و راه اندازی برخی بازوها، انتخاب شده و پروژه خرید چهار بازوی بارگیری دیگر در مرحله انتخاب سازنده است که انتظار می‌رود ظرف 6 ماه آینده این مهم تحقق یابد.

پنج مخزن بنزین نیز هریک به ظرفیت 100 هزار بشکه تکمیل و آماده بهره برداری است.

اقدامات باقیمانده شامل؛ تکمیل عملیات برق و ابزار دقیق پمپ استیشن‌های بندر و مخازن، ادامه عملیات برق دار کردن اتاق کنترل و گیت ورودی، تکمیل عملیات کابل اندازی و ادامه انجام فعالیت‌های سیویل اسکله گوگرد شامل احداث اسکله، پل‌های ارتباطی و استحصال زمین می‌شود.

همچنین اولویت‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به منظور تامین منابع مالی از محل فاینانس نیز به شرح زیر است:

طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان: فاز نخست: قرارداد EPC در فروردین 1395 امضا و در اردیبهشت ماه امسال نافذ شد، هم اکنون توافق بانک مرکزی و سیستم بانکی و شرکت چینی سایناشور نهایی شده و مبلغ پیش پرداخت از سوی طرف ایرانی پرداخت و اعتبارات اسنادی (LC) عملیاتی شده است.

فاز دوم: تامین منابع مورد نیاز بخش 85 درصدی مربوط به فاینانس چین در حال پیگیری است. پیش نویس قرارداد از طرف اگزیم بانک کره جنوبی به بانک ملت ارائه شده که در دست بررسی است، پس از نهایی شدن قرارداد تامین اعتبار 85 درصدی، برای تامین 15درصد از صندوق توسعه ملی اقدام می‌شود.

طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان: قرارداد تجاری این طرح در اسفند ماه سال 1395 برای مدت اجرای چهار سال امضا شده است. همچنین به‌منظور پیشبرد سریعتر عملیات اجرایی قرارداد Early Work شامل فعالیت‌های مهندسی و خدمات خرید تجهیزات با مبلغ 22 میلیون دلار به مدت هشت ماه نهایی و به امضای طرفین رسیده است.

محل تامین فاینانس خط اعتباری کره اگزیم بانک است و طرح به وزارت امور اقتصادی و دارایی برای استفاده از خط اعتباری یادشده معرفی شده است.

طرح ارتقای کیفیت پالایشگاه شهیدتندگویان تهران: یک یادداشت تفاهم با شرکت‌های هیوندا و جی جی سی در ماه مه 2016 و با موضوع اجرای پروژه به‌صورت EPCF امضا شد.

پیشنهادهای اولیه از شرکت‌های چینی و اسپانیایی هم دریافت شده و الگوی فرآیندی مشخص شده است.

افزون بر طرح ارتقای کیفی، پروژه بنزین سازی با رقم 400 میلیون دلار هم تعریف شده که طراحی بنیادی آن از سوی شرکت صاحب لیسانس انجام و آماده اجرا و امضای قرارداد EPC است.

محل تامین فاینانس، ژاپن و طرح به وزارت اقتصاد و دارایی برای استفاده از خط اعتباری یادشده معرفی شده است.

طرح ارتقای کیفیت پالایشگاه بندرعباس: تفاهم‌نامه همکاری امضا و مطالعات امکان سنجی از سوی شرکت چیودا و میتسوئی انجام و الگوی پالایشی پیشنهادی طرف ژاپنی به پالایشگاه اعلام و در حال بررسی است.

همچنین قرارداد مشاوره برای مرحله بررسی الگوی فرآیندی و بررسی پیشنهادها با شرکت ایرانی امضا شده است.

محل تامین فاینانس ژاپن و کره است که طرح به وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور استفاده از خط اعتباری یادشده، معرفی شده است.

طرح ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز: کنسرسیومی از شرکت کره‌ای SKEC و طراحی و ساختمان نفت ایران برای اجرای طرح به‌صورت EPCF موافقتنامه اصولی (HOA) را در تاریخ 14 مرداد امسال امضاء کرده‌اند.

توافقنامه میان بانک صادرات و واردات کره جنوبی و سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در تاریخ دوم شهریور امسال در سئول امضا شد.

محل تامین فاینانس این طرح هم کشور کره جنوبی است که طرح به وزارت اقتصاد و دارایی به منظور استفاده از خط اعتباری یادشده، معرفی شده است.

احداث طرح فراگیر پالایشی سیراف: یک موافقتنامه اصولی (HOA) با کنسرسیوم هیوندای، دایلیم و چیودا جهت تامین مالی و احداث هفت پالایشگاه از مجموع هشت پالایشگاه و پروژه زیرساخت (تاسیسات جانبی و یوتیلیتی) امضا شده و مذاکرات برای نهایی کردن قرارد EPC و تامین فاینانس در حال انجام است.

همچنین برنامه‌ریزی جهت احداث و تامین مالی یک پالایشگاه دیگر از سوی مالکان طرح در حال پیگیری است.

محل تامین فاینانس این طرح نیز کشورهای کره و ژاپن است که طرح به وزارت اقتصاد و دارایی به منظور استفاده از خط اعتباری یادشده، معرفی شده است.
-
به گزارش شانا، با توجه به عضویت کشورهای ژاپن و کره در گروه کشورهای OECD، تامین 85 درصد از منابع مورد نیاز در بخش خارجی قرارداد و 30 درصد از بخش خارجی برای بخش داخلی در تامین مالی به روش ECA آژانس‌های اعتبار دهنده برای صادرات در نظر گرفته می شود.

استفاده از خط اعتباری های ژاپن و کره منوط به امضای Frame Work Agreement میان سیستم بانکی ایران و سیستم بانکی و بیمه صادراتی کشورهای یاد شده است.

دو مورد یادشده تقریبا برای همه طرح‌های عنوان شده در این گزارش استفاده می‌شود.

کد خبر 280337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =