امکان ایجاد آزمایشگاه مرجع حسگرهای تشخیص آلاینده‎های زیست‎محیطی در پژوهشگاه نفت

کارشناس ارشد مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران ابراز امیدواری کرد که آزمایشگاه مرجع حسگرهای تشخیص آلاینده‎های زیست‎محیطی در پژوهشگاه صنعت نفت ایجاد شود.

به گزارش شانا، ابوالفضل مرادی، نماینده کارفرما (مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت) در طرح طراحی و ساخت حسگرهای تشخیص آلاینده‎های زیست‎محیطی که به همت پژوهشگاه صنعت نفت اجرا شده است، امروز (چهارشنبه، 29 آذر) در نشستی خبری که به این منظور برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: محیط زیست یکی از 11 اولویت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت است و ساخت حسگرهای آلاینده‎های هوا، آب و خاک در دستیابی به اهداف زیست‎محیطی این شرکت، نقشی بسزا دارد.
 
وی با بیان این‎که طی سال‎های اخیر با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، دستاوردهای خوبی در زمینه محیط زیست حاصل شده است، به نتیجه محور شدن طرح‎ها طی سال‎های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: البته موضوع تجاری‎سازی هم بسیار حائز اهمیت است و به این منظور، رویکرد مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت هم تا حدودی متحول شده است.
 
به گفته مرادی، پژوهشگاه در اجرای این طرح، در شناسایی قطب‎های علمی هم عملکرد مناسبی داشته است و می‎توان به صادرات این حسگرها در آینده‎ نیز امیدوار بود. 
 
وی با اشاره به اهمیت بومی‎سازی حسگرهای تشخیص آلاینده‎های زیست محیطی، یادآور شد: صنایع دیگر در حوزه‎های گاز، پالایش و پخش و ... نیز می‎توانند برای ساخت حسگرهای مورد نیاز در زمینه‎های مختلف، روی ظرفیت‎های مناسب پژوهشگاه صنعت نفت حساب کنند. 
 
بر اساس این گزارش، طراحی و ساخت 15 حسگر تشخیص آلاینده‎های موجود در هوا، آب و خاک، به همت متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت و با همکاری مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران بومی‏سازی شده و قرار است تا پایان امسال، فرایند بومی‎سازی 2 حسگر دیگر نیز نهایی می‎شود. 
 
طرح طراحی و ساخت حسگرهای آلاینده‎های زیست محیطی به همت متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت و به کارفرمایی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت اجرایی شده است و بهره‎بردار این طرح، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت پایانه‎های نفتی ایران به شمار می‎روند. 
 
کد خبر 280361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =