وزارت نفت به الزامات حقوق شهروندی پایبند است

نماینده وزیر نفت در حقوق شهروندی گفت: وزارت نفت به الزامات حقوق شهروندی باور دارد و به مخالفین خود هم احترام می‌گذارد.

شجاع‌الدین بازرگانی، نماینده وزیر نفت در حقوق شهروندی، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان این‌که وظیفه هر حکومتی حفظ حقوق شهروندان خود است، گفت: حفظ و کرامت حقوق شهروندی جزو اهداف و برنامه‌های دولت تدبیر و امید است، این رویکرد به طور شاخص و جدی در سرفصل‌های دولت قرار گرفته و پیگیری می‌شود.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت نفت با اشاره به این‌که حقوق شهروندی دارای جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و مدنی است، افزود: در آموزه‌های دینی ما نیز به حقوق شهروندی تاکید شده تا جایی که امام علی (ع) می‌فرمایند رابطه حقوقی مردم و حکومت متقابل است، مردم حقوقی دارند و حکومت نیز در مقابل مردم تکالیفی دارد و نمی‌تواند به بهانه‌های گوناگون، آن را نادیده بگیرد یا سلب کند و در مقابل، حکومت نیز حقوقی دارد و مردم باید آن را رعایت کنند.

وی به سخنان رئیس جمهوری در نخستین اجلاس ملی گزارش اجرای حقوق شهروندی اشاره و تصریح کرد: رئیس جمهوری تاکید کرد که حقوق شهروندی باید به یک خواست، مطالبه و فرهنگ عمومی تبدیل شود، حقوق شهروندی باید در نزد آحاد مردم نهادینه شده و مردم و حکومت به حقوق خود آشنا شوند.

بازرگانی ادامه داد: باید زمینه مناسب برای آشنایی مردم با حقوق خود و مطالبه آن از دولت و داشتن حق پرسشگری در جامعه فراهم شود؛ در مقابل مسئولان هم باید خود را در برابر مطالبات مردم پاسخگو بدانند تا مردم و حکومت به حقوق موردنظر خود دست یابند و سرانجام جامعه‌ای توسعه یافته با معیارهای ارزشی، اخلاقی و مدنی داشته باشیم.

نماینده وزیر نفت در حقوق شهروندی به موضوع دسترسی آسان به مقررات و اطلاعات اشاره کرد و گفت: انتقاد و مخالفت دلسوزانه، منصفانه و کارشناسانه حق مردم است که البته این موضوع به سود مسئولان نیز تمام خواهد شد، زیرا این موضوع سبب می‌شود تا اشکالات و نواقص مدیریتی برطرف و احساس رضایت‌مندی بین حکومت و مردم تقویت شود و مردم به راحتی حقوق خود را مطالبه کنند، بدون تردید این موضوع به پیشرفت کشور و اصلاح امور کمک خواهد کرد.

سعه صدر وزارت نفت در برابر حجم وسیع تخریب و اتهام

وی با بیان این‌که مردم حق انتقاد و مخالفت در چارچوب منصفانه و کارشناسانه را دارند، افزود: طی سال‌های اخیر، در دولت یازدهم و با آغاز به‌کار دولت دوازدهم، وزارت نفت با بدترین هجمه‌ها به شخص وزیر و معاونان وی از طریق وسایل ارتباط جمعی، سایت‌ها و دیگر شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو بودیم، اما در برخورد با حجم وسیع تخریب و اتهام از خود سعه صدر و سکوت و مدارا نشان دادیم و همچون دولتهای گذشته اقدام قضایی و بازدارنده حقوقی نیز انجام ندادیم.

بازرگانی به تحصن دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در مقابل وزارت نفت نیز اشاره و عنوان کرد: برخی شعارها و خواسته‌های این دانشجویان غیرمنطقی و غیرمتعارف بود که در این مورد نیز ما کوچکترین عکس‌العملی از خود نشان ندادیم، این امر بیانگر آن است که لازمه حقوق شهروندی سعه صدر و پذیرش انتقاد است.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت نفت با بیان این‌که طی سال‌های اخیر تنها در 2 یا 3 مورد که تهمت‌ها متوجه شخصیت حقیقی مسئولان وزارت نفت بود استیفای حق کردیم، تصریح کرد: این کار نیز در باره رعایت حقوق شهروندی انجام شده است، این افراد ضمن این‌که مسئولیت دارند، اما در عین حال شهروند جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند و وظیفه داریم برای احقاق حقوق آنها نیز تلاش کنیم.

احترام به حقوق بانوان

نماینده وزیر نفت در حقوق شهروندی به برخی رویکردها و عملکردهای وزارت نفت در باره احقاق حقوق شهروندی اشاره و عنوان کرد: توجه به بانوان، جوانگرایی، گازرسانی به شهرها و روستاهای مختلف کشور، بهینه سازی مصرف سوخت، تولید بنزین باکیفیت، اطلاع رسانی شفاف و دقیق و پاسخگویی به مخاطبان و غیره برخی از عملکردهای وزارت نفت در حوزه حقوق شهروندی است.

وی به موضوع توجه به بانوان در وزارت نفت اشاره کرد و افزود: نیمی از جمعیت کشور را زنان و بانوان ما تشکیل می‌دهند، این قشر ظرفیت‌های فراوانی دارد که باید از ظرفیت آنها در سطوح مختلف از جمله صنعت نفت استفاده کرد.

بازرگانی به رفع تبعیض در جذب و استخدام بانوان در وزارت نفت اشاره و عنوان کرد: هرچند به دلیل ظرفیت اشباع شده در صنعت نفت، محدودیت‌هایی وجود دارد، اما به همان مقدار که مجوز استخدام گرفته‌ایم هیچ ممیزی بین آقایان و بانوان اعمال نکرده‌ایم.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت نفت با بیان این‌که رفع محدودیت در پذیرش دختران در دانشگاه نفت و به‌کارگیری بانوان در سطوح بالای مدیریتی در این وزارتخانه انجام شده است، گفت: وزارت نفت، تنها وزارتخانه‌ای بود که یکی از بانوان به عنوان معاون وزیر انتخاب شد و هم اکنون نیز خانم شاهدایی به عنوان قائم مقام وزیر نفت منصوب شده است، حتی در مذاکرات مهم قراردادی در حوزه نفت نیز 3 تا 4 خانم جوان تحصیلکرده در نهایی شدن الگوی جدید قراردادهای نفتی نقش داشتند و یا یکی از بانوان رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت است که همه این موارد نشان از اهمیت زنان در حوزه‌های مختلف سطوح مدیریتی به‌ویژه صنعت نفت است.

جوانگرایی از شعارهای وزیر نفت است

وی به بحث جوانگرایی در در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: جوانگرایی یکی از شعارهای وزیر نفت است، از این رو در وزارت نفت این بحث اهمیت فراوانی دارد و هم اکنون آقای وزیر دستیاران جوانی دارد که در حوزه‌های مختلف مشورت می‌دهند و البته برخی سطوح میانی ما را نیز جوانان مدیریت می‌کنند، این موضوع از اهداف ماست که باید هرچه بیشتر به سمت جوانگرایی حرکت کنیم.

بازرگانی به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت نفت اشاره و عنوان کرد: وزارت نفت در مناطق نفت خیز تلاش دارد تا از منابع خود پروژه‌های مختلفی از جمله آموزشی، ورزشی، محیط زیستی و غیره احداث کند تا مردم آن مناطق از آن بهره‌مند شوند که به نظرم این موضوع نیز به احقاق حقوق شهروندی می‌انجامد.

نماینده وزیر نفت در امور شهروندی گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور را نیز نوعی احقاق حقوق شهروندی خواند و تاکید کرد: نفت و گاز متعلق به مردم است، به طوری که تا پایان شهریورماه امسال به 96.4 درصد شهرها و 74 درصد روستاها گازرسانی شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال 96، 98 درصد شهرها و 77 درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار شوند، هم اکنون بیشتر شهرها و روستاهای کشور از گاز خانگی بهره‌مند هستند، گازرسانی آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی و آسایش و رفاه و حتی سالم سازی محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا را در پی خواهد داشت.

حمایت وزارت نفت از طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت

وی به موضوع بهینه سازی مصرف سوخت اشاره و عنوان کرد: در قالب بند 12 قانون رفع موانع تولید، ما از طرح‌های سرمایه گذاری برای بهینه سازی مصرف سوخت حمایت می‌کنیم، به عنوان مثال قرارداد ما با وزارت راه و شهرسازی برای تقویت ناوگان ریلی کشور، گاز سوز کردن اتوبوس‌ها و اصلاح سیستم عایق سازی ساختمان‌ها که کاهش شدت مصرف انرژی و کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا را در پی خواهد داشت، از جمله موارد بهینه سازی در مصرف سوخت است که این موضوع نیز در جهت احقاق حقوق شهروندی تعریف می‌شود.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت نفت به بحث جایگاه‌های عرضه سوخت و فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و گفت: وضع ظاهری، شکل و ظاهر برخی جایگاه‌های عرضه سوخت که بسیاری نیز به بخش خصوصی واگذار شده است در وضع مطلوبی قرار ندارد، جایگاه‌های عرضه سوخت باید کیفیت و خدمات جانبی مناسب داشته باشند که این موضوع نیز خواسته و مطالبه مردم است.

بازرگانی به همکاری وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در بحث جایگاه‌های عرضه سوخت اشاره کرد و گفت: در این همکاری مسئولیت اجتماعی هر نهاد مشخص شده است، جایگاه دار، وزارت نفت، وزارت کار و رفاه اجتماعی و سازمان استاندارد از وظایف خود باخبر هستند.

نماینده وزیر نفت در حقوق شهروندی به تولید بنزین با کیفیت اشاره کرد و افزود: صنعت پالایش ما سابقه طولانی دارد و برخی پالایشگاه‌ها نیز فناوری‌های پیشرفته ندارند، پالایشگاه‌ها هزینه‌بر هستند و سهامداران تمایلی به استفاده از فناوری بالا را ندارند، باوجود این، پالایشگاه اراک در فرآیند توسعه و استفاده از فناوری‌های پیشرفته قرار گرفته‌ است که محصول با استاندارد یورو 4 تولید می‌کند و امیدواریم به یورو 5 ختم شود، هم اکنون به غیر از شهرهای بزرگ بسیاری دیگر از شهرهای کشور همچون اراک، همدان، البرز، قم، بروجرد، قزوین و شهرهای آبادان و خرمشهر از بنزین یورو 4 استفاده می‌کنند.

وزارت نفت در تدوین طرح‌ها از مشارکت صاحبنظران بهره می‌گیرد

وی به موضوع استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان در سطوح مختلف و در وزارت نفت اشاره کرد و گفت: ما در تدوین طرح‌ها و همچنین رویکردها از مشارکت صاحبنظران برخورداریم، در تدوین الگوی جدید قراردادهای نفتی، وزارت نفت از نظر بسیاری از متخصصان استفاده کرد و حتی آنهایی که با این الگوی قراردادی مخالف بودند سر میز مذاکره با وزیر نفت و کارشناسان گفت‌وگو کردند، این نیز نوعی استفاده از دیدگاه‌های کارشناسی و احترام به حقوق شهروندی است.

بازرگانی به بحث شفاف سازی، اطلاع رسانی و پاسخگویی به مخاطبان در وزارت نفت نیز اشاره و عنوان کرد: امروز در وزارت نفت همه رویدادها ثبت می‌شود، دسترسی به اطلاعات و شکایات و همچنین انتشار مناقصات و غیره امروز در سامانه و پورتال وزارت نفت قابل مشاهده است و مردم به راحتی می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

کد خبر 280370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =