درخشش صنعت گاز از ابتدای فعالیت دولت یازدهم

شرکت ملی گاز ایران از ابتدای فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای طرح‌های بزرگ و جلب رضایتمندی مردم در زمینه گازرسانی خوش درخشیده است.

به گزارش شانا، شرکت ملی گاز با عمری به بلندای بیش از نیم قرن در ایران، همواره یکی از مهم‌ترین ارکان تامین انرژی در کشور محسوب می‌شده و امروز نیز با توسعه شبکه گازرسانی در سراسر کشور، فعالیت پالایشگاه‌های گاز، بهره‌مندی از مخزن عظیم پارس جنوبی، ورود به بازار صادراتی منطقه و حضور در عرصه تجارت گاز جایگاه خود را بیش از پیش در سطح ملی و جهانی تثبیت کرده است، گرچه این امر به معنای پایان راه گاز نیست، هنوز پله‌های فراوانی در نردبان رشد و توسعه باقی‌مانده که بایستی با مدیریت، دانش و تخصص طی شود.

این موضوع در سخنان دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز شنیده شد. وی در نخستین سفر دولت دوازدهم که شنبه 11 آذر به استان سیستان و بلوچستان انجام شد، در این باره گفت: «از وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران که در دولت یازدهم یکی از افتخارات ما بودند، تشکر می‌کنم.»

این قدردانی در پی دستاوردهای شرکت ملی گاز در طول دولت یازدهم ( 1396-1392) انجام شد. اقداماتی مانند گازرسانی به 9 هزار روستای جدید مطابق بند ق، تبصره 2 بودجه سال 1393، گازرسانی به 120 شهر جدید، گازرسانی به 11 نیروگاه جدید گازی، گازرسانی به شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها از 36 میلیارد مترمکعب در سال 92 به 60 میلیارد مترمکعب در سال 1395.

شبکه گازرسانی کشور با دارا بودن سطح مطلوبی از کیفیت و استانداردهای جهانی و نیز با اجرا و بهره‌برداری بیش از 74 هزار کیلومتر شبکه داخلی شهر و روستا در بیشترین نقاط کشور پراکنده شده و با افزایش بهره‌مندی بیش از 5 میلیون مشترک جدید از گاز طبیعی به عنوان نمای اصلی فعالیت‌های صنعت گاز در داخل کشور محسوب می‌شود. این کیفیت هم در بخش شبکه گازرسانی و هم در بخش شبکه انتقال گاز، به خوبی در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله‌های اخیر در شهرهای مختلف خود را نشان داده است.

از دیگر اقدام‌های شرکت ملی گاز می‌توان به اجرا و بهره‌برداری بیش از سه هزار کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی گاز، اجرا و بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر-زاهدان به طول بیش از 265 کیلومتر، احداث و بهره‌برداری از 9 ایستگاه عظیم تقویت فشار گاز و افزایش ظرفیت پالایش و انتقال گاز اشاره کرد.

اجرا و بهره‌برداری از خط انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری-نکا به طول بیش از 170 کیلومتر، یکی از اثربخش‌ترین اقدامات شرکت ملی گاز است. این خط لوله سبب شد تا شهرهای شمال و شمال‌شرق به پایداری گاز برسند و با وجود قطع واردات گاز از سوی ترکمنستان در ابتدای ژانویه پارسال بر خلاف دوره‌های پیشین مردم این مناطق با مشکل قطع گاز روبه‌رو نشده و زمستان را بی دغدغه سپری کنند.

در کنار این موضوع و در پی توافق‌های انجام شده میان ایران و عراق سرانجام در خرداد امسال، صادرات گاز ایران به عراق آغاز شد. عراق برای دریافت این گاز، دو مقصد نیروگاهی در بغداد و بصره را در نظر گرفته که نخستین بخش از صادرات، از مرز نفت‌شهر به بغداد در حال اجرا است و بخش دوم نیز از مسیر شلمچه به بصره خواهد بود که اقدامات مربوط به ایران آماده شده و گاز در ایستگاه شلمچه آماده ورود به خاک عراق است و این امر پس از اتمام احداث خطوط انتقال گاز عراق اجرایی خواهد شد.

کد خبر 280448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =