شرکت گاز تنها یک‌سوم طلب خود را از نیروگاه‌های بدهکار دریافت کرده است

بدهی 75 میلیارد تومانی نیروگاه‌های مقیاس کوچک به شرکت ملی گاز، سبب قطع گازرسانی به آنها شد که برای وصل دوباره گاز تاکنون تنها یک‌سوم از مبلغ کل بدهی پرداخت شده است.

به گزارش شانا، تاکنون تنها یک سوم از کل مبلغ 75 میلیارد تومانی بدهی به شرکت ملی گاز پرداخت شده که مطابق آن گاز تعدادی از نیروگاه‌های CHP (سامانه تولید هم‌زمان برق و حرارت) نیز وصل شده اما وصل گاز کامل تنها با پرداخت همه مبلغ بدهی میسر می‌شود.

در هفته نخست آبان امسال، گازرسانی به 17 نیروگاه مقیاس کوچک به دلیل پرداخت نشدن بدهی آنها از سوی وزارت نیرو به شرکت ملی گاز، متوقف شد. البته این موضوع پس از چند ماه همراهی و صبوری شرکت ملی گاز اتفاق افتاد اما سرانجام بدهی ۷۵ میلیارد تومانی این واحدهای تولید نیرو سبب قطع گاز شد.

نیروگاه‌های مقیاس کوچک یا همان نیروگاه های CHP (سامانه تولید هم‌زمان برق و حرارت) باوجود دریافت گاز مورد نیاز خود به عنوان خوراک نیروگاه، پول این حجم گاز دریافتی را پرداخت نکردند و در طول تابستان امسال نیز با وجود بدهی بالایی که داشته‌اند باز هم شرکت ملی گاز با هدف کمک به ادامه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی این نیروگاه‌ها، خوراک گاز آنها را تامین کرد اما شرکت گاز نمی تواند بدون دریافت این مبالغ به روند گازرسانی به نیروگاه‌های بدهکار ادامه دهد، باید در نظر داشت که شرکت ملی گاز به دولت و برخی نهادهای کشور مانند ستاد هدفمندی یارانه‌ها و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز تعهدهایی دارد و باید پاسخگوی آنان باشد، بنابراین ملزم به دریافت هزینه خوراک‌رسانی گاز به انواع نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی است زیرا از جمله منابع تامین مالی برای اجرایی شدن تعهدات شرکت ملی گاز هستند، بنابراین از سوی این شرکت اعلام شد تا زمانی که این نیروگاه‌ها بدهی معوق خود را پرداخت نکنند، گاز آنها وصل نمی‌شود.

نیروگاه‌هایی که در مقیاس کوچک فعالیت می‌کنند با شرکت مادرتخصصی توانیر و همچنین با شرکت‌های برق قراردادی امضا کرده‌اند که بر اساس آن شرکت توانیر پول گاز را به شرکت ملی گاز پرداخت می‌کند و این مبلغ از صورتحساب نیروگاه‌های مقیاس کوچک کسر  و به صورت مستقیم پرداخت می‌شود. با قطع گاز این ۱۷ نیروگاه، آنها قادر به تولید برق با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات نیستند. بر اساس صورت جلسه وزارت نیرو، باید مبلغ ۷۵ میلیارد تومان به شرکت گاز پرداخت شود.

مطابق قانون معین برای تعرفه نیروگاهی، اگر راندمان تولید این واحدها کمتر از ۵۰ درصد باشد تعرفه گازبهای آنان به صورت صنعتی و در صورتی که راندمان آنها بیشتر از ۵۰ درصد باشد مانند تعرفه نیروگاه‌های بزرگ محاسبه می‌‎شوند.

کد خبر 280449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =